מה קורה כשחם או קר לפסנתר?

כמכוון פסנתרים אני נתקל לא פעם בפסנתר "שיצא מכיוון" לא כתוצאה מנגינה מרובה, אלא כתוצאה מפגעי מזג אוויר.
מזג האוויר נחשב לאחד הגורמים העיקריים לשינויים ולפגיעה בפסנתר.הנזק לפסנתר בא לידי ביטוי בחלודה על חלקי המתכת, חלקי הלבד והעור מתבלים במהירות.
מאמר זה מתייחס למקומות בהן קשה לשמור על טמפרטורה ולחות ראויה.

בתקופת החורף, גוף הפסנתר מתכווץ ומתרחב חזרה במהלך היום. תהליך זה גורם לירידה ( לפעמים משמעותית) באיכות כיוון הפסנתר וזאת בפרק זמן קצר יחסית. 
כמכוון פסנתרים נתקלתי גם במקרים קיצוניים יותר בו נפגע גם לוח התהודה בפסנתר כתוצאה משינוי טמפרטורה קיצוניים. ימים חמימים ולילות קרים מאוד.

 

במהלך הקיץ התופעה המדוברת היא הפוכה, גוף הפסנתר מתרחב (לפעמים גובה הכיוון עולה). אך התוצאה בסופו של דבר זהה. הפסנתר "מאבד כיוון" הפסנתר אינו מכוון.

בכדי להמנע מבעיות אלו יש לשמור על טמפרטורה יחסית קבועה 20-22 מעלות,  בחדר בו הפסנתר נמצא. למרות שהמיקרים הקיצוניים עליהם אני מדבר הם נדירים.

ניתן להתגבר על בעיית הלחות  בעלות יחסית נמוכה בעזרת מכשיר ספציפי – הדוחה לחות ושומר על תקינות חלקי הלבד, העור, והמתכת המצויים בפסנתר .

את המכשיר מתקינים בתוך הפסנתר.

המלצה חמה! יש להמנע מהנחת כלים המכילים נוזלים ליד, על ובתוך הפסנתר.

באיזורים הקרובים לים, לאורך מישור החוף ובמיוחד באיזורי מגורים צפופים בהם אין זרימת רוח והלחות מצטברת בקלות, רצוי להרחיק את הפסנתר מחלונות בהם השמש מכה ישירות, ממזגנים וכמובן מתנורי חימום.

בקומות מגורים גבוהות ( מעל קומה רביעית) אין כמעט השפעת לחות, אך חום או קור עדיין יהוו גורם מוביל בשינויים החלים בפסנתר.

שמירה על כללים אלו ישאירו את הפסנתר מכוון, וישמרו עליו מפני נזקים הנגרמים כתוצאה ממזג האוויר.

הוסף תגובה