מושגים בסאונד

מושגים בסאונד
יסודות הסאונד 

במאמר זה נדבר על יסודות הצליל ועל חשיבותו בעבודת הפקת מוסיקה. ברגע שתכירו בעקרונות אלו ותבינו למעשה איך צליל מתנהג תקבלו החלטות נכונות יותר בעת ביצוע הפקה מיקס ומאסטרינג.

חשוב לדעת..

על מנת להפיק מוזיקה טובה יותר נהיה חייבים להבין את היסודות של סאונד, ממה הוא עשוי, איך הוא מתשפט או מה זה בכלל סאונד?
על ידי הבנת עקרונות בסיסיים אלה, תוכלו ללמוד לקבל החלטות טובות יותר בעת הקלטה, מיקס מאסטרינג או עיצוב האולפן שלכם.

הבנת יסודות צליל תסיר את רוב הניחושים שמגיעים בזמן הקלטה ומיקס. רוב ההפקות הגדולות פועלות או לפחות מכירות בעקרונות אלא.

מה זה סאונד?

צליל הוא פשוט הפרעה של מולקולות. מולקולות אלו יכולות להיות מולקולות אוויר או מולקולות של עצמים מוצקים. כאשר כל סוג של אירוע קורה המרחיק את המדיומים הללו ממצבם הרגוע ומכריח אותם לרטוט, אנחנו נקבל הפרעה הנתפסת כצליל.

אוזן האדם מאוד רגישה לשינויים בלחץ האוויר, ישנם גם שינויים שאוזן האדם לא מסוגלת להבחין בה וזה נובע ממגבלות טבעית מכך שטווח תדרים שאוזן האדם שומעת היא בין 20Hz-20Khz.

כאשר מתרחשת הפרעה, המולקולות נדחסות זו לזו והן יורות לכל כיוון מנקודת ההפרעה. מולקולות אלה יתנגשו זו בזו ויתפשטו בגלים דחוסים. 

מהירותם אינה קבועה ומשתנה בהתאם לחומר.

גלי הקול יכולים לעבור דרך מתכות, קירות, מים ועוד. קיר ושאר המוצקים הם הרבה יותר קשים אך גם בעל גמישות מסוימת והצליל אכן עובר דרכו. 

מעבר מאנלוג לדיגיטל.

בוא נגיד שאני מדבר לתוך מיקרופון. המיקרופון הופך את קולי האקוסטי לזרם חשמלי מתמשך. זרם חשמלי זה עובר דרך חוט למגבר כלשהו ואז ממשיך עד שהוא פוגע בממיר אנלוגי לדיגיטלי. זכרו כי מחשבים אינם מדברים בשפת סאונד, הם מבינים מתמטיקה, ולכן אנו זקוקים למשהו שיכול להפוך את האות האנלוגי שלנו לסדרה של 1 ו -0. זה מה שהממיר עושה. בעיקרון זה לוקח תמונות מהירות מאוד, הנקראות דוגמאות, ומעניק לכל מדגם ערך של משרעת. זה נותן לנו שני ערכים בסיסיים לשרטט את הנקודות שלנו – האחד הוא הזמן והשני הוא משרעת.

משרעת ועוצמה.

 

 

היסודות הבאים של מונח שמע הם משרעת. מונח זה מתאר את עוצמת  הצליל (Peak) או גובה הגל. כמו טווח התדרים של השמיעה שלנו יש לנו גם מגבלות על הצלילים החזקים והרכים ביותר שאנו יכולים לשמוע.

גבולות אלה הם סף השמיעה וסף הכאב. המדידה העיקרית למשרעת בחלל אקוסטי היא רמת לחץ הקול הנמדדת בסולם דציבלים. 0dB SPL הוא הצליל הכי חזק שאנו מסוגלים לתפוס במדויק הוא 120 dB SPL.

למרות שאנו יכולים לשמוע ברמות הגבוהות מ -120 dB SPL, התחושה מלהיבה את מנגנון השמיעה שלנו וגורמת לעיוות שעלול לפגוע באופן קבוע בשמיעה שלנו. 135dB SPL נחשב לסף הכאב. 150 dB SPL עלול להפוך אותך לחירש לצמיתות.

למאמר המלא

הוסף תגובה