מכללת bpm | מיקס והפקה

 

טיפול נקודתי בבעיות

בין אם מדובר בערוץ של כלי אקוסטי מוקלט או כלי אלקטרוני ייתכנו בו בעיות שונות כמו-
תווים מסוימים צורמים ולא נעימים לאוזן.
חוסר עיקביות בעוצמת הערוץ.
קליקים וטיקים.
הכי קל ופשוט זה לפתוח קומפרסור ולטפל בבעית העוצמה ,אקולייזר על מנת לטפל בתו (תדר) הצורם
וגייט בקליקים.
אך הבעיה היא שעכשיו במקום לטפל בבעיות נקודתיות השפענו בעצם על אופי הסאונד של כל הערוץ.
הפיתרון הוא פשוט לזהות את הבעיה הנקודתית ולטפל בה שם.
אם מדובר בבעית עוצמה אז לחתוך ולהוריד עוצמה ,אם זהו תדר צורם אז לעשות אוטומציה על אקולייזר
וקליק פשוט לחתוך ולזרוק.
יש עוד מגוון רחב של בעיות שניתן לגשת אליהן בטקטיקה דומה

איך להושיב ווקל במיקס?

לכל קול יש תחומי תדרים אשר מבליטים בו תכונות מסוימות .
בעזרת אקולייזר ניתן למצוא תחומים אלו כשבד"כ האזורים שמעל 3khz תורמים להבנת האטונציה
לאחר שסיימנו לאתר את הפיקים המדגישים את הווקל ועיצבנו אותם כירצוננו הגיע הזמן לפנות לו מקום
במיקס.
נאחד את כל הערוצים מלבד הווקל ליציאת סטריאו אחת נפתח אקולייזר ונעצבו במהופך לאקולייזר המדגיש את הפיקים של הווקל כך בעצם נפנה מקום לווקל כמובן שאימון וניסיון תורמים להשגת תוצאות טובות ולשליטה בדקויות. 

תמונת הסטריאו

תמונת הסטריאו הפנורמית היא אחד המרכיבים החשובים ביותר במיקס אם לא החשוב מכולם התחלה של מיקס צריכה להיות בעצם בעיצוב המרחב הפנורמי .
בשלב זה ניתן לפתור המון בעיות של כלים ותפקידים המתחרים בינהם ע"י ניסיונות מיקום שונים במרחב 
וכך גם אפשר להימנע מנגיעה מיותרת באקולייזר.
כמו כן דינמיקה של אירועים במרחב מאוד נעימה לאוזן ויוצרת חלל גדול.

LAYERING

אחד הסודות לקבלת צליל עשיר ושמן הוא שימוש בlayering נסביר-
נניח ואנו רוצים באס אלקטרוני שמן ועשיר בסאונד אך איננו מצליחים להגיע לסאונד שאנו מחפשים שעות על גבי שעות של שינויים בכל הפרמטרים ועדיין זה לא זה אז מה עושים?
אפשר להרכיב צליל באס אחד מכמה שכבות שונות לדוגמא שכבה אחת תנגן את הסאב ושכבה שניה את המיד ושכבה שלישית את ההי והנה קיבלנו באס מלא בכל הספקטרום .
טכניקה זו נכונה לגבי הכל לדוגמא אם נקליט תפקיד שירה כמה פעמים כל פעם יהיו הבדלים קלים באטונציה ,בתזמון וכו' ….אם נשים כמה מערוצי השירה האלו ביחד נקבל סאונד הרבה יותר עבה מהסאונד המקורי.

לבחור את הריוורב הנכון

מגוון הריווורבים הקיימים היום הוא רחב מאי פעם מהרוורב הדיגיטלי הסינטטי למדמי הplate reverb
והspring reverb ועד לconvolution reverb
במה כדאי להשתמש ואיפה?
קודם כל מדובר באומנות לכן אין חוקים אבל כדאי לדעת מה מקובל.
כיוון שבמהלך השנים, עקב שימוש באינספור אלבומים ולהיטים ,אוזננו התרגלה לריוורב הדיגיטלי ולplate reverb ועל אף שאילו ריוורבים סינטטים אלו הריוורבים שנשמעים לנו נכון בהפקות פופ בייחוד על ווקלים.
לעומת זאת מוסיקה יותר אינטימית ואקוסטית תהנה מאוד מהconvolution reverb הריאליסטי.
באופן כללי צריך לזכור שיש להתחשב בכללים אקוסטים פשוטים כמו שריוורב ארוך יגרום לצליל להישמע מרוחק בעוד ריוורב קצר ובהיר גורם לצליל להשמע קרוב.

אוטומציות

שימוש באוטומציות מאוד יעיל להרבה מאוד דברים כמו טיפול בבעיות ,יצירת עניין, יצירת דינמיקה לאורך הקטע ועוד…
כדאי גם להתנסות גם באוטומציות על דברים שלכאורה אמורים להישאר סטטים במהלך הקטע כמו ריוורב.

הוסף תגובה