מלאכת כיוון פסנתרים

קצת מוזר לשמוע על מקצוע כמו מכוון פסנתרים. מיד עולות בראשינו שאלות רבות בקשר לקיומו של מקצוע זה: מדוע בכלל יש צורך באחד כזה? האם בעל הפסנתר אינו יכול לדאוג בעצמו לכיוון פסנתר כמו שעושים נגני גיטרה? הלא מן הסתם הוא מכיר את כלי הנגינה שלו היטב, ובעל שמיעה מוזיקלית מספקת כדי לקלוט מתי צליל מסוים מזייף ומתי הוא מדויק לעילא. עד כמה מסובך בכלל לכוון פסנתר, עד כדי כך שיש צורך במכוון פסנתרים מקצועי? האם צריך לכוון את הפסנתר מדי חודש, מדי שנה, מדי שנתיים?

 

את התשובות לכל השאלות הללו נספק לכם במאמר זה.

 

 

כשפסנתרים מזייפים

 

את הגיטרה קל לכוון בתנועת יד פשוטה על המקום, בלי עזרה ובלי התרוצצויות. אבל פסנתר הוא עניין אחר לגמרי, כפי שכל מכוון פסנתרים או נגן פסנתר יוכלו לספר לכם. קודם כל, השוני נובע מהגודל העצום של כלי נגינה זה, ובעיקר מהמורכבות שלו. בגיטרה מכוונים מעט את מתח המיתרים בסיבוב פשוט בעוד היד השנייה פורטת על המיתר כדי לבדוק את הצליל. בפסנתר המרווח בין מקום המתיחה לקלידים הוא גדול יותר. בנוסף, מתח המיתרים אינו הפרמטר היחידי לכיוון הצליל הנכון. ישנם גם פטישים, צירים ודוושות. כאמור – זהו כלי נגינה הרבה יותר מורכב במנגנוניו.

 

היתרון של הפסנתר הוא שבניגוד לגיטרה הוא אינו מצריך כיוון כה תכוף. גיטרה יכולה לצאת מכיוון תוך כדי הופעה, ואילו הפסנתר יציב יותר בצליליו. עם זאת, עדיין מדובר בכלי נגינה רגיש לשינויים, מכיוון שיש בו חלקי עץ. עץ הוא דבר חי, מתרחב ומתכווץ, וכך הוא משפיע גם על רמת המתיחה של מיתרי הפסנתר.

 

אם כך, כל כמה זמן צריך לקרוא למכוון פסנתרים? התשובה על כך מעט מורכבת, מכיוון שהיא תלויה בכמה פרמטרים. בדרך כלל נהוג לעשות כיוון פסנתרים תקופתי קבוע, בתדירות של אחת לשנה. אבל יש פסנתרים הדורשים כיוון פי שניים. זאת למשל כאשר אותו פסנתר מוצב במקום שבו הוא חשוף יותר לשינויים של לחות ומזג אוויר, שבהם הוא נוטה לצאת מכיוון תוך פרק זמן קצר יותר. כמו כן, פסנתר שעבר טלטלה רבה לרוב ייצא מעט מכיוון. טלטלה שכזו יכולה לקרות בעקבות מעבר דירה, הובלה של פסנתר יד שניה/חדש שקניתם לבית, או העברת פסנתר להופעה.

 

 

מלאכת הכיוון

 

מכוון הפסנתרים מגיע אל הפסנתר ולא להיפך, וזאת מכיוון שכפי שציינו, העברה של פסנתר לרוב מצריכה אחריה כיוון פסנתרים בגלל הטלטלה של כלי הנגינה בזמן ההובלה. לאדם שזהו מקצועו יש יכולות שמיעה מצוינות, שבעזרתן מסוגל איש זה להבחין מיד בכל עיוות קטן בכל צליל. בעזרת הבחנה זו הוא יודע אילו שינויים לערוך כדי להביא את הצליל לדיוק המושלם הדרוש.

הוסף תגובה