"מסע הגיבורה" – המסע שבין קורבנות לגבורה

אם תחפשו במיתולוגיה, תוכלו למצוא הרבה מאוד סיפורי גבורה. בספרו, כוחו של מיתוס, מגדיר ג'וזף קמבל את הגיבור כאדם שהקדיש את חייו למשהו גדול ממנו, ולמעשה מתאר 2 סוגים של מעשים שבזכותם קיבלו "אנשים רגילים" תואר של גבורה:

  1. מעשים פיזיים – הגיבור ביצע פעולה אמיצה במהלך קרב, או הציל חיים של אחרים.
  2. מעשים רוחניים – בהם הגיבור התנסה בטווח העל טבעי של הנפש האנושית וחזר עם מסר.

במסעות הגבורה הללו, בעת קבלת המשימה, יצאו הגיבורים אל מחוץ לביטחון של הידוע והמקובל של חייהם.

יש הטוענים שכולנו הופכים לגיבורים ברגע לידתנו, שכן אנחנו עוברים שינוי עצום ממצב של יצור מים קטן החי בממלכת מי השפיר… ליונק הנושם אויר, אשר בסופו של דבר עומד על רגליו (אוטו רנק). ולא רק גברים הוזכרו כגיבורים במיתולוגיה. לידה נתפסה כמעשה הרואי, שכן לא מעט נשים נפטרו בימים ההם, במעמד הלידה, והעובדה שאותן נשים מסרו את עצמן למען מישהו אחר, הקנה להן ללא כל ספק את התואר "גיבורה".

חקרו ומצאו שלכל סיפורי הגבורה יש מבנה קבוע:

  1. הקריאה – Hearing the calling
  2. ההתחייבות –  Accepting the calling
  3. חציית הסף – Crossing the threshold
  4. מציאת בני ברית – Finding a guardian
  5. התמודדות עם השדים – Facing the demons
  6. השתנות -Transforming
  7. השלמת המשימה – Completing the task
  8. החזרה הביתה – Finding the way home

באחד משיעור ה-NLP שלמדתי יחד עם שירי, למדנו אודות מסע הגיבור, ונתבקשנו לחשוב על מסעות גבורה שעברנו בחיינו, מסעות שבחרנו בהם, ומסעות שנקראנו אליהם, מבלי שביקשנו לצעוד בהם.

מיד נפל לנו האסימון, מיד הבנו מהו המסע המשותף שבו אנחנו צועדות, ועל בסיס המבנה של "מודל מסע הגיבור" הלבשנו את המסע הפרטי שלנו, שהיום אנחנו קוראות לו "מסע הגיבורה"…

  1. הקריאה – Hearing the calling

את הקריאה להתמודד עם טיפולי פוריות קיבלתי במאי 2005, ביום בו נתבשרנו אסף ואני, שכדי להרות ולהיות הורים נצטרך לעבור הפריית מבחנה. הפרופסור שלנו הכין אותנו מראש למסע שכולל מספר תחנות. "לא כל הזוגות מצליחים להרות בפעם הראשונה" הוא אמר, והוסיף ש"לא כל ההריונות שמתחילים מסתיימים בלידת תינוק". צריך להתייחס למסע כמסע… להאמין ולקוות שיהיה קצר ככל האפשר, ויחד עם זאת לקבל שיתכן והמסע יתארך במעט, בגלל סיבות שטרם הייתה לנו היכולת להבין.

הפרופסור הסביר לנו שהתהליך מורכב ממספר שלבים עיקריים: שלב הזרקת ההורמונים לגופי, שלב שאיבת הביציות והפרייתן על ידי הזרע של בעלי, שלב החזרת העוברים לרחם ושלב ההמתנה לתשובה (שאורך כ-12 יום מיום החזרת העוברים לרחמי) – יש או אין הריון.

  1. ההתחייבות –  Accepting the calling

זה השלב שבו התחייבתי כלפי עצמי לעבור את המסע הזה להריון ולהורות הכי טוב שרק אפשר. וגם הבטחתי לעצמי שאסלח לעצמי אם אשבר בדרך…

אני זוכרת שמניתי לעצמי את כל התכונות, את כל המשאבים הפנימיים והחיצוניים שיש לי, ואשר יעזרו לי לעבור את המסע להריון ולהורות בגבורה, בדיוק כמו שתכננתי:

משאבים פנימיים: אני בחורה חזקה, אופטימית, ריאלית, יודעת לחפש מידע ותמיכה באינטרנט.

משאבים חיצוניים: יש לי בעל תומך ואוהב שצועד איתי במסע, יש לי תמיכה של חברים ומשפחה, אני מטופלת ע"י פרופסור מעולה שמטפל בי, בי"ח מצוין בו אני מטופלת, יש לי יכולת לשלם עבור דיקור סיני ורפואה משלימה..

ידעתי, כבר בתחילת הדרך, שהתכונות והמשאבים הללו יאפשרו לי לצעוד במסע באומץ ובנחישות.

  1. חציית הסף – Crossing the threshold

את הסף חציתי שבועיים לאחר שנפגשנו לראשונה עם הפרופסור שלנו באסותא. לראשונה בחיי התמודדתי עם מכשול שלא האמנתי שאוכל להתמודד איתו בחיי. הזרקתי לעצמי, לראשונה בחיי, את זריקת ההורמונים הראשונה שלי (האמת היא שבאותו היום הזרקתי פעמיים, כי מרוב הלחץ שכחתי למשוך את הפקק של ה-GONAL F, אז הייתי צריכה להוציא את העט, למשוך את הפקק ושוב להכניס  את המחט לבטן…) אחרי שגיליתי שזה היה כל כך לא מורגש וכל כך פשוט, ידעתי שהכל יהיה קטן עלי, שלא יהיה שום דבר בתהליך הזה שלא אוכל להתמודד איתו.

  1. מציאת בני ברית – Finding a guardian

מבחינתי ומבחינת אסף, לא הייתה שום סיבה בעולם שנצטרך לעבור את המסע הזה לבד. הייתה לנו קבוצת תמיכה פרטית… המשפחה שלי, המשפחה שלו, חברים של שניינו, אנשים מהעבודה ידעו, לא התביישנו ולא עשינו מזה "סוד גדול". זו המציאות שלנו, עם זה אנחנו מתמודדים, ולא בזבזנו אפילו טיפה אחת של אנרגיה על להסתיר. בנוסף, מצאתי באינטרנט את פורום התמיכה של YNET שנקרא מנסים להרות, ובו מצאתי שותפות וירטואליות למסע, שלא פעם הבינו אותי ואת מה שאני עוברת, יותר טוב מכל אחד מהחברים שלי ומהמשפחה שלי.

  1. התמודדות עם השדים – Facing the demons

מהי אותה התמודדות עם שדים הבנתי רק אחרי שטיפול ה-IVF הראשון שלנו נכשל. בפעם השנייה, צצו להם כל מיני שדים מציקים, שלא איפשרו לי ללכת לישון בשלווה, שלא אפשרו לי להעביר את היום, בלי שהם לחשו לי באוזן שזה לא הצליח לנו בפעם הראשונה, ולכן יש מצב שזה לא יצליח לנו גם בפעם השנייה (ובכל הפעמים שבאו אחריה L). לא פשוט היה להתמודד עם השדים הללו, להמשיך לחשוב חיובי על אף הפחד הגדול ששוב לא אהיה בהריון, ששוב יגידו לי בטלפון: "מצטערת גב' שחק. את לא בהריון"..

אחרי שקיבלתי 3 פעמים רצוף תשובה שלילית, ואחרי שבכל פעם שברון הלב היה גדול יותר וכואב יותר, החלתי לחפש לי פתרונות שיסייעו לי להתמודד עם הלמידה שהמוח שלי למד: הפריית מבחנה = כישלון.

נרשמתי ללימודי NLP, והבנתי שבאותה מהירות שהמוח שלי למד לקשר בין הפריית מבחנה להרגשת כישלון, אני יכולה ליצור למידה חדשה, ולקשר את הפריית המבחנה לתחושה אחרת, תחושה של גְבורָה.

יש הליך מקסים ב-NLP שנקרא VISUAL SWISH שעזר למוח שלי לחבר בצורה אוטומאטית מחשבה על פריית מבחנה עם תחושה של גבורה, וזה בהחלט עזר לי להרגיש יותר טוב…

  1. השתנות –Transforming

המשכתי בלימודי ה-NLP שלי, וככל שלמדתי יותר על עצמי, על הערכים שלי (למה חשוב לי להיות אמא? מה זה אמא מבחינתי? מה זה יאפשר לי? כשאהיה אמא, מה זה יעיד עלי?) הבנתי שהמסע הזה שאני צועדת בו הוא מתנה. לא בחרתי לצעוד במסע הזה, לא זימנתי לעצמי טיפולי פוריות, אבל מרגע שהתחלתי לצעוד, לקחתי כל תובנה ושיעור שיכולתי מהדרך. למדתי שיעור בסבלנות וסובלנות, למדתי לדחות סיפוקים, למדתי להעריך את מה שכן יש בחיי, למדתי לא לאפשר לדברים הטובים להיות מובנים מאליהם. למדתי שלכל דבר יש סיבה, שלא תמיד אני מצליחה להבין אותה, והתחברתי לאמונה שיום יבוא ואוכל לומר שהכל היה לטובה.

  1. השלמת המשימה – Completing the task

ביום הולדתי ה-33 נתבשרתי שאני בהריון. חשבתי שהגעתי לתחנה האחרונה במסע, אך לצערי ההיריון הסתיים שבוע לאחר שהתחיל (מה שנקרא הריון כימי). זוכרים שהבטחתי לעצמי שאם אשבר בדרך אסלח לעצמי? מזל שעשיתי זאת… איך שאני נשברתי… יומיים לא יצאתי מהמיטה ובכיתי על מר גורלי. כעסתי על היקום שנתן לי מתנה ליומולדת ולקח. מה, לא שמעו שם למעלה שמתנות שניתנו לא לוקחים בחזרה?!?

אבל אחרי יומיים בדיוק, שמתי לב שהשמש שוב זורחת, לקחתי נשימה עמוקה, והתכוננתי לטיפול הבא. בטיפול שאחרי נכנסתי להריון עם עמית, ביתי הבכורה, שנולדה ב-26.03.07.

  1. החזרה הביתה – Finding the way home

החזרה הביתה, היא המקום שממנו יוצאים למסעות נוספים. יש הטוענים שהגיבור שיוצא אל המסע מת במהלכו ונברא מחדש, ואכן נבראתי מחדש. המסע הזה להריון ולהורות אפשר לי להיוולד מחדש, והיום אני יודעת שאני מי שאני, רק בזכות המסע שעברתי. היום אני יודעת שאפשר לעבור את המסע הזה להריון ולהורות אחרת, זו השליחות שלי. ללמד זוגות ונשים שעוברים טיפולי פוריות לצעוד במסע הזה אל עבר ההורות מתוך חיבור לכוחות ומשאבים, ולא מתוך הרגשה של קורבנות.

שיהיה לכם בהצלחה!
יובל שחק.

הוסף תגובה