מתי כדאי לבצע בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר מתבצעת בהתאם לצורך ולמצב הרפואי, לאחר המלצה של יועץ גנטי ולא לפני השבוע ה-16 להריון. במאמר הבא נסביר מה המטרה של בדיקה מן הסוג הזה ועם מי אפשר להתייעץ בכל מקרה של התלבטות

המטרה של בדיקת מי שפיר היא לבדוק את המטען הגנטי של העובר. באמצעות בדיקת המטען הגנטי ניתן לגלות אם העובר סובל מסוגים שונים של מומים כרומוזומליים, שהמוכר בהם הוא זה שמוביל להתפתחות של תסמונת דאון. את הבדיקה מבצעים בנוזל המקיף את העובר ברחם, כי הם נוצרים בתחילת ההריון ומשום שהמקור שלהם הוא הפרשות העובר ולאחר מכן השתן שלו. היות והמים מכילים תאי עור ובגלל שהתאים נושאים כרומוזומים, בדיקה שלהם מאפשרת לבדוק את המטען הגנטי.

מתי מבצעים בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר נחשבת לבדיקה שמגלמת בתוכה סיכון מסוים ולכן היא לא מומלצת בצורה גורפת לכל הנשים שנמצאות בהריון. מנגד, היא כן מומלצת לנשים מעל גיל 35 או לנשים בסיכון מוגבר לתסמונת דאון על רקע גיל גבוה או אחרי בדיקות סינון. באופן דומה, בדיקת מי שפיר גם מומלצת כאשר יש חשד למום פתוח בתעלה העצבית או בדופן הבטן, אם מתגלים ממצאים בסקירת מערכות מוקדמת ובמקרים של סיכון יתר למחלה תורשתית. במקרים אלו הבדיקה היא ללא עלות. 

מי מחליטים על בדיקת מי שפיר?

הצורך והמצב הרפואי בכל מקרה נותנים את הטון לגבי בדיקת מי שפיר. בשביל להגיע להחלטה מושכלת בשאלה האם כדאי לבצע את הבדיקה או לנסות למצוא אינדיקציות למצב הרפואי של העובר בדרכים אחרות, מערבים יועץ גנטי. התפקיד של יועץ גנטי הוא לרכז את התשובות לכל השאלות תחת קורת גג אחת, כי הוא עוקב אחר תהליך ההריון.

מה הזמן המתאים לבדיקת מי שפיר?

מבחינת ההריון עצמו, מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר משבוע 16 ובדרך כלל עד שבוע 22 ו-6 ימים. גם פה חשוב מאוד לבחון כל מקרה לגופו, על מנת להבטיח שמצד אחד התוצאות של בדיקת מי שפיר יהיו אמינות – אך מצד שני לחסוך דאגות מיותרות. כך לדוגמא בחלק מהמקרים, יכול להיות שההמלצה של היועץ הגנטי תהיה לשלב בדיקת מי שפיר דווקא בשליש האחרון של ההריון. 

כיצד מתבצעת הבדיקה?

השאלה מתי כדאי לבצע בדיקת מי שפיר לא משפיעה על האופן שבו מיישמים אותה בפועל. הבדיקה מתבצעת תחת אולטרסאונד כדי לבחור את המקום המתאים בכל גיל של ההריון והיא כוללת את החדרת המחט לאחר חיטוי, ישירות דרך דופן הבטן לשק השפיר. הבדיקה מחייבת גם שאיבה של 25 סמ"ק נוזל מי שפיר, כאשר הדיקור נעשה תוך ניטור רצוף במסך האולטרסאונד.

מתי מקבלים תוצאות של בדיקת מי שפיר?

שאלה לא פחות מעניינת היא תוך כמה זמן אפשר לקבל תוצאות אחרי בדיקת מי שפיר. אז בעוד הבדיקה עצמה מסתיימת תוך דקות ספורות בלבד, את התשובה מקבלים לפי קצב גדילת תאי העובר במעבדה. לרוב ניתן לקבל תשובות תוך 3 שבועות.

איזה עוד תשובות מקבלים אחרי בדיקת מי שפיר?

מלבד מידע גנטי, בדיקת מי שפיר מאפשרת לקבל תשובה חד משמעית לגבי מינו של העובר. אצל חלק מבני הזוג זו סיבה לבחור לבצע את הבדיקה גם אם הייעוץ הגנטי לא ממליץ על כך, אך חשוב לערב בעלי מקצוע נוספים. אמנם הסיכון עם בדיקת מי שפיר אינו נחשב גבוה במידה ומבצעים אותו בתקופה המתאימה, אבל הוא דורש היערכות והכנה מסוימת. 

הוסף תגובה