מה היא בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר היא אחת הבדיקות שניתן לבצע בזמן הריון ומטרתה היא לוודא את התפתחותו התקינה של העובר ולגלות מומים בשלב מוקדם ככל האפשר. בדיקה זו ניתן לבצע בין שבוע 16 לשבוע 20 להריון ובמקרים מיוחדים ניתן לבצע אותה גם בשלבי הריון מתקדמים יותר. במהלך בדיקת מי שפיר, נבדקים מי השפיר של העובר על מנת לתת לרופא המטפל תמונת מצב על סיכוייו של העובר להתפתחות בריאה ותקינה.

מתי כדאי לבצע בדיקת מי שפיר?

כמו שהוזכר לעיל, הבדיקה מתבצעת בין שבועות 16-20 להריון. ולא מומלץ לבצע אותה בכל הריון אלא רק במקרים המצדיקים את ביצוע הבדיקה משום שהיא כרוכה בסיכון מסוים. המצבים בהם מומלץ לבצע את הבדיקה הם: הריון בגילאי 35 ומעלה- משום שהסיכון להפרעות כרומוזומליות עולה עם גיל האשה, רקע גנטי של מחלה מסוימת שאחד ההורים נשא שלה או שניהם, חשד למחלה זיהומית בעובר כמו CMV ועוד מצבים השונים המופנים לטיפול על פי הנחיית רופא מטפל.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בדיקת מי שפיר מתבצעת בחדר עם אולטרה- סאונד ובתנאים מוקפדים מבחינה סטרילית. במהלך הבדיקה הרופא המטפל מחדיר מחט דקה לדופן הבטן ושואב באמצעותה מעט מנוזל מי השפיר ברחם, הנוזל של מי השפיר מכיל בתוכו את שתן העובר וניתן לבחון את התאים העובריים ואת ההרכב הגנטי של העובר באמצעות הדגימה. שתי הבדיקות שבדרך כלל מבצעים בדגימת מי השפיר שנשאבו הן: בדיקת כרומוזומים- באמצעות מיקרוסקופ ניתן לזהות הפרעות במספר הכרומוזומים כאשר עודף של כרומוזום יכול להעיד על תסמונת דאון. בדיקת חלבון עוברי- בבדיקה זו ניתן לזהות מומים בעמוד השדרה או בדופן הבטן.

האם מומלץ לבצע את הבדיקה?

כמו כל הבדיקות במהלך הריון, גם בדיקת מי שפיר איננה יכולה להעיד בוודאות על מום מסוים, כמו כן, במידה והבדיקה תקינה לא ניתן לומר בוודאות כי העובר יהיה בריא. יש לבחון כל מקרה לגופו ויש נתונים רבים המשפיעים על בריאותו של העובר. במקרים בהם יש חשש לבעיה מסוימת מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רופא מקצועי המבצע בדיקות מי שפיר ומודע לחסרונות וליתרונות של הבדיקה.

מהו הסיכון בבדיקה?

בדיקת מי שפיר איננה מבוצעת במסגרת סל הבדיקות של ההריון משום שיש בה סיכון מסוים והיא איננה מומלצת לכל אישה. הסיכון המרכזי של הבדיקה הוא הסיכוי להפלה בעקבות הבדיקה. סיכוי זה עומד על יחס שבין 1:200 ל1:1000 ויש לקחת בחשבון את הסיכון. הפלה עלולה להתרחש במקרה בו המחט שהוחדרה לשק מי השפיר לא הייתה סטרילית. במקרה בו בעקבות הבדיקה מופיעה אחת מהתופעות הבאות: כאבי בטן, ירידת מים, חום גבוה, צמרמורות, דימום,  יש לפנות באופן דחוף לטיפול מיידי. בדיקה הכרוכה בסיכון מומלץ לבצע רק אצל רופאים מומחים בעלי ניסיון והכשרה מתאימה.

הוסף תגובה