מתי ציור גמור?

 

ב1611 מקבל רמברנט מדון אנטוניו רופו הזמנה לציור ,כשהציור מגיע לידיו דון אנטוניו מתלונן שרומה- הציור אינו גמור–רמברנט עונה בתשובה "אין באלכסנדר דבר שתאורה נכונה לא תוכל לתקן".

-השאלה מתי עבודה(ציור או פיסול או צילום)גמורה  היא שאלה שכל אמן שואל את עצמו.רמברנט שנהג לעבוד  בתבליטיות גסה (כפי שראו זאת בני תקופתו)ב"אימפרסיו" (שכבות צבע עבות בעיקר של הצבעים הבהירים כדי שהאור הנופל על התמונה ידגיש חלקים אלה לא רק בגלל צבעם הבהיר אלא גם בגלל מרקמם הבולט) הואשם לא פעם עי' בני זמנו  שהשאיר את עבודתו לא גמורה .

להלן כמה משפטים שיוחסו בזמנו לרמברנט ואשר נאמרו מן הסתם ללקוחות שהתקרבו יתר על המידה וחיפשו לשווא את הגימור המלוטש.

"ציור  נחשב לגמור ברגע שהאמן החליט כך"

"ציור גמור ברגע שהאמן סיים להביע את רעיונו "

לציור  לא צריך להתקרב ריח הצבע עלול לקלקל את ההנאה ,בציור מסתכלים מרחוק."

מעבר לאנקדוטות האלה שמגלות יותר מתפיסה אסטיתית חוסר סבלנות ללקוחותיו -ברור שמה שרמברנט עשה זו קפיצה גאונית  מתפיסה אחת של יופי ואסטיקה ואומנות לתפיסה אחרת -דיסוננסית יותר -פחות הרמונית ,רוויות מתח ועלפי תפיסתם  של בני זמנו גסה. 

באותו ענין כשרודן עושה את מסעו המפורסם באיטליה ומסתכל בפסלים של מכאלאנגלו הוא כותב שיותר משהרשימו אותו הפסלים הגמורים הרשימו אותו העבודות שננטשו במהלכן-(חוג ציור)

 

חלקי הגוף היוצאים מן הסלע,האמירות שלא זוקקו ועודנו(כל מי שביקר במוזיאון רודן יכול להכיל את אותה אמירה עליו -הסקיצות שלו מענינות לא פעם יותר מהפסלים המוגמרים-אולי למעט מוליר.)

בכל מה שכתבתי אנני עונה על השאלה המהותית מתי צריך לסיים עבודת אומנות,אבל גם אני לא פעם מרגיש פעם שעבודות גמורות(כלומר שבחרתי להמשיך אותן בכיוון כלשהו) איבדו משהו מעוצמתן

הוסף תגובה