מתנה לפני השינה, או כמה טיפשים אנחנו?

כל כך פשוט ועם זאת כל כך גאוני – שיר ערש. פזמון מרגיע שמטרתו לסיים עבור הילד עוד יום מאתגר בעולם לא פשוט כלל, להכינו לקראת המעבר לעולם השינה המחבק. שיר הערש הוא החוצץ בין עולם אחד לעולם אחר, בין מציאות מתסכלת לעתים לחלומות חסרי גבולות. שיר הערש הוא המדיטציה בהתגלמותה, כלי רב עצמה שאם רק נשתמש בו נכון ישרת אותנו לא פחות מאשר את ילדינו. נטייתה של המודרניזציה היא להשכיח מאיתנו מסורות ששרתו אותנו נאמנה שנים רבות. בטרם ילך גם שיר הערש בדרך זו, החליטו בבית אביחי להוציא לאור את פרויקט "שירי ערש" שמטרתו להעלות זיכרונות רחוקים ולבדוק האם לשירי הערש נותר סיכוי לשרוד בעולמנו. 

שיר הערש הוא מתנה. מתנה שהורה מעניק לילד מידי ערב, לפני שהוא נפרד ממנו ומשלח אותו אל עולם השינה תוך הבטחה שיתראו למחרת בבוקר. מתכון פשוט המכיל את שלושת חומרי הגלם הבסיסיים עליהם מושתת הקשר שלנו עם ילדינו: אהבה, אמון וביטחון. שלושת אלו מוגשים במעטפת של מילים מלטפות ומלודיה רכה לכדי רגע קסום של סוף היום.

 

 הורים צעירים רבים כיום אינם שרים שירי ערש לילדיהם. כיצד ויתרנו כל כך בקלות על כלי כל כך חזק וחשוב בקשר עם ילדינו? התשובה היא שפשוט אין לנו זמן לזה. כל היום אנחנו רודפים אחרי פרנסה וכשמגיעים כבר הביתה העבודה בעצם רק מתחילה. כשמגיע הערב והילדים הולכים לישון אנחנו רק מתפללים ירדמו כבר כדי שנוכל לנחות על הספה ולזפזפ את עצמנו עד אבדן חושים. למי בדיוק יש חשק להפסיד תכנית ריאליטי בגלל איזה "ערב מול גלעד" שכתבה לאה גולדברג לפני חמישים שנים? 

אוי כמה שאנחנו טיפשים!

אנחנו טיפשים כי אנחנו חושבים ששיר ערש הוא דבר טיפשי. אנחנו טיפשים כי אנחנו מתביישים לשיר לילדים שלנו. אנחנו טיפשים כי אנחנו חושבים שמתנה זה עוד מכונית או עוד בובה או עוד משהו שעולה לנו כסף. אנחנו טיפשים כי אנחנו מוותרים על עוד רגע אינטימי עם הילד שלנו. אנחנו טיפשים כי אנחנו חושבים שהוא לא צריך את זה. אנחנו טיפשים כי אנחנו חושבים שאנחנו לא צריכים את זה.

אנחנו כן צריכים את זה!

עבורנו כל יום הוא קרב חדש במלחמה שנגמרת רק כשאנחנו מחזירים ציוד וחותמים על עזיבת העולם הזה. ובכל סוף יום כזה בא הערב שמאפשר לנו להשאיר מאחור את דהרת הסוסים וצלצולי החרבות, ולהתמסר למנוחה. אלא שאצל רבים היטשטשו הגבולות וטרדות היום מוצאות את דרכן אל ראשנו גם בשעות הערב.

 שיר הערש משמש כמלווה המשאיר את היום מאחור, עבור הילדים וגם עבורנו!

 כשמילות שיר ערש מתנגנות על שפתינו וכל דבר פרט לשלווה ורוגע לא קיים כבר. הורים צעירים ינהגו בתבונה אם ישובו לקיים מסורת עתיקה זו ויגלו כי שיר הערש הוא אחת המתנות היפות ביותר שאנו יכולים להעניק לילדנו וגם לנו עצמנו. עבור הילד אין משמש שיר הערש מלווה אל עולם השינה. עבורנו יכול לשמש שיר הערש מלווה המותיר מאחור את צרות היום ומוביל אותנו אל עוד ערב נעים ורגוע. אם רק נקדיש כמה דקות להבנת חשיבות הנושא, אולי עוד לא אבדו סיכויי הישרדותה של מסורת שירי הערש.

הוסף תגובה