ניצוץ האופטימיות, ניצוץ הרגש הראשון מספרי "להוביל מניצוצות המצוינות ללהבת ההצלחה"

ניצוץ האופטימיות – ניצוץ התכלת

בחרתי בניצוץ האופטימיות כניצוץ הרגש הראשון, כיוון שהוא מספק את מסגרת ההתייחסות החשובה מכולן, את אותם "המשקפיים" דרכם אנו רואים את המציאות ובאמצעותם אנו מפרשים את התנהגותם ותגובותיהם של האנשים סביבנו. חלק מאיתנו מסתובבים עם "משקפיים כהים", ואחרים עם "משקפים בהירות", המאפשרים להם ראייה של "תמונה" חיובית יותר. באנשים אלה טעון ניצוץ האופטימיות. 

אנסה להדגים זאת באמצעות הדוגמא הבאה: בעיצומו של משבר כלכלי, בו הבורסות השונות בעולם מגיבות בירידות שערים חדות, ניצב "המשקיע הקטן" בפני דילמה – האם למכור את מניותיו או להמתין עד להתאוששות השוק. העיתונים מלאים בגרפים אדומים הצוללים כלפי מטה, פרשנים שונים בערוצי התקשורת מנסים להציג תחזיות שונות, חלקן אופטימיות וחלקן פחות. יש לזכור שהתגובות של המשקיעים למצב הקיים, קשה ככל שיהיה, יחריפו או ימתנו את הירידות ביום המסחר הבא. בואו ונבחן את תגובותיהם השונות של המשקיע הפסימי מול המשקיע האופטימי תוך הבנת ההבדלים בגישה ובהתנהגות. ראשית, אנשים שהינם מאוד פסימיים, שעוצמתו של ניצוץ האופטימיות אצלם יהיה נמוך מאוד, לא ישקיעו מלכתחילה בבורסה, שכן בתחזיות שלהם, הבורסה תקרוס מידי יום. במקרים בהם השקיעו בבורסה, גם בעיתות רגיעה ואפילו בזמני עליות בשערי המניות, תמיד יראו את המצב בצבעים "שחורים" וימהרו עם "העדר" למכור את תיק המניות שלהם בהפסד, העיקר לצאת ממצב החרדה והמתח שאופף אותם. אנשים אופטימיים יותר, ינהגו יותר בשיקול דעת ויבחנו את צעדיהם תוך בחינת המצב על היבטיו השונים לפני שינקטו בצעד כלשהו. לאנשים אלה, יהיה שילוב מנצח בין ניצוצות האופטימיות (רגש) לניצוץ התבונה (נפש). התבונה, מעניקה לו את הבסיס המאפשר לו לטעון את ניצוץ האופטימיות. ללא תבונה, לא תתאפשר חשיבה חיובית, המתבססת על החוויות השונות שלנו, בהם נפגשנו עם תופעות דומות ומצאנו את הפתרון המתאים. . העידוד המתקבל מטועני הניצוצות שלנו, טוען את ניצוץ האופטימיות. משפטי "אתה יכול", המשוגרים אלינו מ"הטוענים" שלנו הינם הבסיס של ניצוץ זה, אך אינם גורם מספיק. כדי שניצוץ האופטימיות יטען, יש צורך גם בחשיבה חיובית, המתעלה משיקולים לוגיים והעושה שימוש בתבונה באינטואיציה וברגש. "אתה יכול", מעניק את הבסיס ממנו יונקת התבונה, המבדילה אופטימי מכסיל. החשיבה החיובית, מתפתחת מהתבונה אך "מדלגת" על הפער הלוגי הקיים בין הניתוח התבוני לפתרון הרצוי ומניחה שהפער ייסגר, באמצעות מה? באמצעות ניצוץ האופטימיות המשמש כגשר בין אי הוודאות לביצוען של פעילויות המובילות להצלחה.

העצמתו של ניצוץ האופטימיות, תלויה מאוד באישיותו של האדם ומושפעת מאוד מ"טועני הניצוצות שלו" , אשר תרמו לעיצוב התפיסה החיובית אצלו. ניצוץ האופטימיות נטען בנו כבר בילדותנו, כאשר אנו ניצבים בפני בעיות שמנקודת הזווית שלנו הן בעיות שכמעט בלתי ניתנות לפתרון למרות שאובייקטיבית, הן פשוטות יחסית לביצוע, כמו פנצ'ר בגלגל האופנים. ילד קטן , המבקש מאביו לתקן את אופניו, יביט בחשש במראה האופנים כאשר אביו עוסק במלאכת התיקון. הוא יבכה למראה האופניים האהובות העומדות הפוכות, כאשר הגלגל מפורק, השרשרת על הרצפה והצמיג טבול בקערת מים. "אבא", יקרא, "האופנים נשברו" תוך שהוא גועה בבכי. האב יאמצו אל ליבו, יחייך אליו וירגיע אותו. "יהיה בסדר ילד, אבא יתקן" יאמר, למרות שבאותו הרגע, אין לו מושג כיצד הוא מחזיר את כל החלקים למקומם ואת האופניים למצב נסיעה. מראה הילד הבוכה, יחד עם ניצוץ האופטימיות הטבוע בו בעוצמה גבוהה, בשילוב ניצוץ התבונה יסייע לו. באמצעות ניצוץ התבונה, ברור לו שניתן לבצע זאת, למרות שכרגע אין לו מושג כיצד. אם אב זה מצויד גם בניצוצות נפש חזקים, הוא יאמין בעצמו שיצליח לבצע זאת (ניצוץ הנפש הראשון – האמונה), וישקיע שעה ארוכה במאמץ במלאכת התיקון (ניצוץ הנפש השני – ניצוץ הנחישות). השילוב בין ניצוצות האמונה, הנחישות והתבונה יביאו אותו אל הפתרון, אותה להבת הצלחה המתלקחת למראה הצהלה של בנו הרוכב שוב על אופניו. בדוגמא זו ניתן לראות שהאב שימש כטוען ניצוצות לבנו הקטן, שלושה ניצוצות נפש וניצוץ רגש אחד – ניצוץ האופטימיות. כך ניתן לתאר אפיזודות נוספות – בבה"ס, בו מעודד "טוען ניצוצות" אחר, מורה מוכשר ואוהב המעודד את הנער הצעיר בכיתת המלאכה להרכיב טיסן ממונע מעשרות חלקים קטנים, או בצבא בו מפקד נוטע אופטימיות, כאשר הוא מזכיר לטירון שהרכבת המחנה אינה שונה משמעותית מהרכבת מאהל בגדנ"ע.

כאשר אני סוקר את האנשים המצוינים ביותר שהכרתי, מצאתי כי רבים מהם החזיקו בדעה שהמציאות נקבעת על פי התודעה וכל מה שקורה לנו, לא מקרה או גורל הם, אלא תוצאה ברורה של התנהגותנו או בשל התנהגותם של אחרים. במקרים מסוימים, יביא לעיתים ניצוץ האופטימיות אנשים חסרי תבונה להמר במשחקי מזל ("אני מאוד אופטימי שאני זוכה היום…"), לעומתם, אחרים אשר הינם בעלי ניצוץ התבונה, יביא אותם להשקיע מאמץ רב בעבודה קשה ובלמידה ארוכה כדי להגיע להצלחה המיוחלת. כשאדם טעון בניצוץ האופטימיות בעוצמה גבוהה, הוא לא רק יראה את המציאות בעיניים חיוביות, אלא גם יחשוב באופן חיובי. כך מתפתחת החשיבה החיובית, היוצרת בעצמה סביבה עם מאפיינים חיוביים. השנה שקדמה לכתיבת ספר זה, הייתי שרוי בדיכאון ולמרות מאמצי הרבים, לא הצלחתי להביא לעסק הקטן שלי תנופה והתפתחות. יום אחד, לאחר שקבלתי התקף חרדה, החלטתי לנסוע לסופשבוע בגפי ולהתאכסן בצימר בגליל. שם, לבד, מתמודד עם כל פחדי, שילבתי ניצוצות הנפש חזקים, יחד עם ניצוץ האופטימיות הטעון בי מילדותי וכתבתי את ראשי הפרקים של ספר זה, אשר עבורי יהי התמיד להבת ההצלחה הפרטית שלי. שבוע לאחר שכתבתי את ראשי הפרקים, קיבלתי פרויקט ייעוץ גדול מאוד, שהלך וגדל תוך שנוספים אליו פרויקטים נוספים. ללא ניצוץ האופטימיות, לא הייתה מתקבלת תוצאה זו. העצמתו של ניצוץ האופטימיות מביאה עימה התרחשויות חיוביות ותורמות, המתקבלות כתוצאה מביצוע פעולות במצב רוח חיובי, המגבירות את איכותה של התוצאה. בנוסף, אנשים רבים מחפשים את קרבתם של בעלי עוצמה חזקה של ניצוץ האופטימיות, כיוון שהם מקווים שאלה יצליחו לצבוע עבורם את המציאות הקשה והעגומה אשר בה הם נמצאים לתפיסתם, בצבעים חיוביים יותר, שיעניקו להם עידוד ונחמה ויסייע ולהם לעבור את התקופה הקשה ולהגיע למנוחה.

משמעות ניצוץ האופטימיות בארגון
ככל שאנו עולים בהיררכיה הארגונית, כך מתעצמת חשיבותו של ניצוץ האופטימיות. הסיבה לכך הינה פשוטה – הנהלתו הבכירה של הארגון מתמודדת בכל יום עם מצבי אי וודאות רבים. הסביבות בהם נמצאים ארגונים רבים הינן בלתי יציבות בעליל. לדוגמא, חברות הפועלות בשוק ההון, מתמודדות לעיתים תכופות עם שווקים המשתנים במהירות. פעם "שווקי שוורים" המזנקים למעלה ופעם "שווקי דובים" הקורסים סביב העולם. דוגמא נוספת – ארגונים הפועלים בשוק HIGH TECH, המפעילים מיזמי START-UP רבים, שהחלק הארי שלהם מסתיים בכישלון ובמחיקת ההון שהושקע בהם. גם שוק מוצרי הצריכה נתון לעיתים תכופות לזעזועים עקב כלכלות כושלות. מנכ"ל החברה החייב לקבל בכל יום החלטות שונות בתחומי הייצור והפיתוח, הרכש, המלאי, או ההון האנושי מתקשה לעיתים להתמודד. עם יהיה טעון בעוצמות גבוהות של ניצוצות הנפש – האמונה, הנחישות והתבונה, יוכל לבנות את הבסיס הראשוני של החלטות שיקבל, אך זה לא מספיק. בדרך לקבלת ההחלטה יהיו לעיתים קטעים מעורפלים, לא ברורים שיחייבו אותו להיעזר בכלים נוספים – באינטואיציה שלו ובניצוץ האופטימיות, שיוכלו להובילו לשורת החלטות אמיצות שבסופן יביא את כל חברי הארגון ללהבת ההצלחה שלהם. האומץ להחליט, נעזר בניצוץ האופטימיות, המשמש כאמור כגשר, על פני הנהר הסוער של אי הוודאות.

טעינה חזקה של ניצוץ האופטימיות חשובה מאוד בכל תחומי הארגון – במחלקות העיצוב, הפיתוח והתכנון, במערכות התפעול ומערכות המידע. יותר מכל, מצאתי את חשיבותו של ניצוץ זה באגפי השיווק של ארגונים שונים ובתוכם, במחלקות המכירות. אנשי שיווק הינם אופטימיים מיסודם. שמעתי פעם בדיחה, המספרת כי כאשר נולדים תינוקות בכיינים, הם יהפכו יום אחד לאנשי כספים ואילו תינוקות חיכניים, יהפכו יום אחד למנהלי שיווק מצליחים. שיווק הינו מקצוע אופטימי ביסודו. עקרונותיו מעודדים קיומם של מסעות פרסום גדולים ויקרים או פיתוחן של רשתות חנויות עתירות סניפים. האנשים בעלי ניצוץ האופטימיות הגבוה ביותר שפגשתי, היו אנשי המכירות היותר טובים עימם היתה לי הזכות לעבוד. התכונה החשובה ביותר אצל כל איש מכירות, הינה האופטימיות. מספר הפעמים שאנשי מכירות נדחים על ידי לקוחות, לעיתים בבוז, הינו גדול. מוכרן העובד מדלת לדלת, עשוי לדפוק על 100 דלתות לפני שאחת מהן תיפתח ואז אולי תתבצע המכירה. ימים רבים הוא עשוי לחזור מיום עבודה ארוך, ללא הכנסה כלל לאחר שכשל לבצע ולו מכירה אחת. למחרת היום, יעמיס את תיקו, יכנס למכונית המשומשת שלו, שמזמן כבר היה צריך להחליפה וימשיך להתדפק על דלתות נוספות, להמשיך ולחייך, ולהתנהג כאחד שסגר באותו היום עסקאות רבות. זה ניצוץ אופטימיות שטעון בעוצמה גבוהה המאפשר לו להמשיך ולנוע, יום אחר יום, עד שיצליח להגיע ללהבת ההצלחה האישית שלו. מנכ"ל המצליח לטפח ולהניע מוכרנים רבים מסוג זה, טעונים בניצוצות, יביאו אותו ללהבת ההצלחה של כל חברי הארגון ובעיקר יסבו נחת רבה לבעלי המניות שלו. 
אם יהיו טעונים באדם ניצוצות האמונה הנחישות והתבונה (ניצוצות הנפש), יחד עם ניצוץ האופטימיות (רגש), יהיה אדם זה קרוב מאוד ללהבת ההצלחה שלו.

הוסף תגובה