ניתוח יישור מחיצת אף הוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בתחום רפואת האף האוזן גרון. הוא מיועד למי שסובל מקשיי נשימה ותחלואה עקב סטייה של מחיצות האף ויכול אף לשפר משמעותית את איכות החיים של מטופלים אלו.

5 סיבות לביצוע יישור מחיצת אף

אחת התופעות השכיחות יחסית בקרב חולי אף-אוזן-גרון, היא עקמת של מחיצות האף, המצרה את דרכי האוויר, כאשר הדבר גורם למגוון בעיות כגון:

  1. סינוסיטיס כרוני,
  2. צינון חוזר,
  3. פגיעה בחוש הריח,
  4. דימומים מהאף,
  5. מראה לא אסתטי ועוד.

מדוע מומלץ לעבור ניתוח יישור מחיצת אף?

מחיצת האף הינה הסחוס בין הנחיריים והיא זו שחוצה את האף לשני חלקים. כאשר היא סוטה לכיוון מסוים, נוצרת חסימה באחד הנחיריים, אליו נוטה מחיצת האף.

עקמומיות במחיצה פוגעת גם באסתטיקה ובוודאי גם באיכות החיים, מכיוון שהצרה של דרכי האוויר באף עלולה לגרום לבעיות נשימה, זיהומים חוזרים ונשנים, אי נוחות נשימתית ועוד.

בנוסף לכך, קונכיות האף מתנפחות, משום שהגוף מפצה על החשיפה המוגברת בנחיר שאינו סתום, על-ידי סינון האוויר.

עקמת מחיצת האף יכולה להיגרם כתוצאה חבלה, אך יכולה גם להיווצר באופן טבעי. בכל מקרה, הפתרון לרוב הוא ניתוח יישור מחיצות האף (Septoplasty).

מהלך ניתוח מחיצת אף וההחלמה

ניתוח יישור מחיצת אף נחשב לקל ולרוב מתבצע תחת הרדמה מקומית. הניתוח מבוצע דרך האף, כך שצורת האף לא נפגעת כתוצאה מחתכים חיצוניים.

במהלך הניתוח מיישרים את מחיצת האף ולעיתים גם מוציאים חלק מקונכיות האף. הניתוח כולל אשפוז קצר של יום-יומיים ולפעמים משלב גם ניתוח אף אסתטי. במקרה כזה, מונחים טמפונים באף והוא מגובס במשך חמישה ימים. לאחר ההחלמה הקצרה, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו.

האם קיימים סיבוכים בניתוח מחיצת אף?

כמו בכל הליך כירורגי, קיימים סיכונים גם בניתוח מחיצת אף, אך השכיחות להם עומדת על ממוצע של 1%-2% כך שמדובר בניתוח מאוד בטוח עם סיכוי נמוך לסיבוכים אבל עדיין יש לשים לב לדברים הבאים:

האם קיים דימום באף לאחר הניתוח או פגיעה עצבית? האם קיימת תגובה אלרגית להרדמה כמו חשש לעלייה או ירידה בקצב הלב, נשימה או דופק? האם נגרם נזק כלשהו לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה?

התופעות הללו יעברו כמה ימים לאחר הניתוח אך חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המנתח, או הרופא המטפל הקהילתי, אם קיימות תופעות לוואי או סיבוכים.

ד"ר אילן בלאו – מומחה ומנתח אף אוזן גרון

רק רופאים שהם מומחי אף-אוזן-גרון, יכולים לבצע ניתוח מחיצת אף. למרות שמדובר בניתוח שגרתי ושכיח, יש צורך ברופא בעל ניסיון ומיומנות על-מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר. לכן, אם אתם עומדים בפני ניתוח מחיצת אף, וודאו כי המנתח שלכם הוא בעל שם ומוניטין בתחום ומאחוריו ניסיון עשיר של ניתוחי אף מוצלחים.

ד"ר אילן בלאו, הינו מומחה למחלות אף, אוזן גרון וניתוחי ראש צוואר, עם התמחות על בניתוחים אנדוסקופים של מערות האף (סינוסים) ובסיס הגולגולת. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.

הוסף תגובה