נשימה לנשמה- יחסי הגומלין בין הנשימה, לגוף, לאנרגיה ולחשיבה

הנשימה היא יסוד החיים. הנשימה יכולה להצטייר כתהליך מכני לחלוטין, רובנו לוקחים את הנשימה כמובנת מאליה. הנשימה היא  ז ר י מ ה, במקום בו אין זרימה אין חיים . אנו נושמים בעודנו ברחם ועד מותנו, הנשימה כאילו מתבצעת מאליה ואנו לא נותנים על כך את הדעת. אולם לנשימה שלנו קשר הדוק בכל תהליכי החיים , בכל הרבדים. כפי שאנו נושמים כך אנו חיים.

הנשימה אינה רק תהליך אוטומטי הממלא צרכים קיומיים בסיסיים ,היא המפתח לשערים רבים בחיינו. ע"י הכרה מודעת בתהליכי הנשימה, אנו מכניסים לקרבנו כוח- חיים, בריאות פיזית, אנרגיה, הרפיה רגשית וחשיבתית. מכאן הקשר העמוק של הנשימה אל הנשמה, המהווה גשר בין העולם החיצוני שלנו אל עולמנו הפנימי ויוצרת אינטימיות ,שלום פנימי ואהבה עצמית בינינו לבין עצמנו.

באמצעות לימוד נשימה נכונה, אנו מקבלים שליטה על מאגר האנרגיה העיקרי שלנו ועל תודעתנו. נשימה עמוקה הינה מצבנו הטבעי ועלינו לעזור לגופנו להיזכר בדרך בה נשמנו בהיותנו תינוקות וילדים צעירים. רובנו לא נושמים באופן מודע, אנו נושמים נשימה שטחית ולא נשימה מלאה.

נשימה שטחית יוצרת צמצום, נשימה עמוקה ומודעת מרחיבה ומרווחת. כאשר אנו נושמים נשימה מודעת,אנו משנים את התודעה .כאשר אנו משנים את התודעה, נשימתנו משתנה ומאפשרת לנו רווחה , הזנה ,רגיעה, צמיחה ואיכות חיים טובה יותר.

הקשר בין הנשימה לגוף:

נשימה מודעת אינה תלויה לרוב במאמץ פיזי, אולם חשיבותה לבריאות הגוף רבה מאין כמוה. הנשימה הינה הכנסת חמצן לגוף והוצאת פחמן דו-חמצני. כל תא ותא בגופנו זקוק לחמצן.

הנשימה הטבעית והנכונה היא נשימה דרך האף ,שכן הוא מסנן את האוויר ,מספק לריאות אוויר נקי ויוצר התאמה נכונה של טמפ' ולחות. נשימת יתר הנגרמת ע"י נשימה מהפה יוצרת התייבשות וקירור של דרכי הנשימה. נשימה לא נכונה מפרה את האיזון הטבעי והאופטימאלי ויוצרת הפרעות בתהליכים הביוכימיים. הפרעות ביוכימיות אלו יכולות להתבטא בשינויים בתפקוד המערכת החיסונית, אלרגיות, נחירות והפרעות שינה,אף סתום, נזלת כרונית, קשיי נשימה, מיגרנות, סינוסיטיס וכן השלכות שליליות על היגיינת הפה ואף על מבנה הלסת ותפקודה.

 כאשר נשימתנו הופכת שטחית באופן כרוני, אנו מכניסים לגופנו פחות חמצן,אנרגיה (  A.T.P. אדנוזין טרי פוספט). וחומרים המזינים את הגוף . בכך אנו מקטינים את קצב חילוף החמרים, נוזלי הגוף השונים הופכים פחות מזינים, מאבדים מנפחם ואינם זורמים לכל חלקי הגוף כראוי. עורנו נעשה יבש יותר, שערנו הופך לשברירי יותר, השרירים מאבדים את גמישותם ,אנו מצרים את טווחי התנועה של הגוף והאיברים הפנימיים מתחילים להינזק.

נשימה נכונה נלחמת בתהליכים אלו , מחזקת את המערכת החיסונית ומאיטה את תהליך ההזדקנות.

נשימה שאינה מלאה ומספקת משפיעה על מבנה הגוף ועל היציבה. נשימה שטחית כרונית, מונעת את התרחבות החזה והסרעפת. מכווצת את השרירים וגורמת להצרת החזה, לכיפוף של הכתפיים קדימה ולעיוות היציבה של הגב העליון והצוואר ומכאן גם נוצר מתח, עלולים להיווצר כאבי ראש  והיכולת התפקודית שלנו נפגמת.

נשימה רדודה מונעת את התרחבות הבטן, שרירי הבטן מוגדרים כשרירי עזר לנשימה . לריאות קשר הדוק עם המעי הגס. פעמים רבות בעיות במערכת הנשימה מלוות בבעיות במערכת העיכול.

בזמן אכילה ושתייה, נשימה עמוקה ואיטית הינה קריטית ביותר. ההזנה שלנו דורשת תשומת לב, הקשבה ונוכחות מוחלטת . אנשים רבים נוטים לאכול ולשתות במהירות, לדבר בשעת האכילה ולחשוב על אין ספור נושאים. אופן האכילה  והשתייה, ההזנה והנשימה קשורים אחד בשני בהיבטים רבים. עלינו לאכול לאט ולנשום נשימה עמוקה ואיטית, להיות כאן ועכשיו .לסעוד בנחת וברגיעה, במקום הנועד לכך ולא מול המרקע, בחטף וכדומה. עלינו לאפשר לגוף לעכל כראוי את המזון הבא אל פינו, להינות מהאוכל ומהשתייה ומהזמן  בו אנו יכולים לעצור ,לתת לעצמנו זמן איכות ולהזין את עצמנו כראוי. אופן הנשימה שלנו באכילה משפיע על משקל הגוף, אכילה מהירה ונשימה שטחית גורמות להשמנה. "אין משיחין בשעת הסעודה,פן יקדים קנה לוושט". כאשר אנו משלבים שיחה ואכילה באותה עת, סוגר קנה הנשימה עלול להיות במצב הלא נכון ואוכל עלול לרדת לקנה הנשימה במקום לוושט , מצב אשר עלול לגרום לחנק.

הנשימה מאפשרת יכולת קואורדינטיבית טובה יותר. פעמים רבות כאשר אנו רוצים לבצע יותר מפעולה אחת בו זמנית, הגוף נכנס למתח והנשימה הופכת לרדודה יותר או נעצרת. הגוף נכנס באופן אוטומטי למצב הישרדותי – לחימה או מנוסה. במצב זה הגוף מתפקד בכוננות של הגנה מלאה על כל מערכות הגוף ומתקיימים תפקידים חיוניים להישרדות בלבד. רמת החמצן יורדת בגוף ובמוח, השרירים מתוחים ומתקצרים והנשימה רדודה ושטחית ויכולת התפקוד הנורמאלית שלנו נפגמת עקב כך. על מנת לפתור מצב זה עלינו להתרכז בנשימה תקינה ומודעת, לאפשר לגוף להגיע לרגיעה ולהתיימן בהוספת פעולה/ות נוספות.

כאשר אין אספקה מספקת של חמצן לגוף ולמוח, "המכונה המשוכללת ביותר"- גופנו, יוצר פעולות לא מודעות בכדי לספק לעצמו חמצן. אנו נפהק (גם אם אין אנו עייפים כלל) וננוע כצורך של הגוף ,לספק לתהליכי הגוף חמצן.  חלק מהסימפטומים של תנועתיות יתר (היפראקטיביות) והפרעת קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים, נוצרים על רקע של תהליכי נשימה  שאינם תקינים.

הדרך הטובה והבטוחה ביותר להרגיע ולהשיב את תחושת הרווחה והתפקוד התקין, היא נשימה מודעת, עמוקה וטבעית.

הקשר בין נשימה לרגש:

הנשימה שלנו משקפת את מצבנו הרגשי ומשפיעה עליו. נשימתנו ומצבנו הרגשי משתקפים זה בזה.

כאשר אנו חשים שלווים ופתוחים, אנו נושמים נשימות קצובות, איטיות ונינוחות. כאשר אנו שרויים בסערה רגשית, אנו מערערים את איזון  הנשימה שלנו ( נשימה = נשמה ).

כאשר אנו פוחדים, אנו נוטים לעצור או לצמצם את הנשימה.

כאשר אנו עצובים, אנו שואפים בעוצמה, אך נושפים ברפיון.

כאשר אנו כועסים, הנשיפה שלנו חזקה יותר משאיפת האוויר.

נשימה מודעת ועמוקה מאפשרת לנו להחזיר את האיזון לגוף ולנפש. נשימה נכונה היא דרך מעולה ויעילה לפינוי המחסומים הרגשיים  והיא כורכת בתוכה את החזרת האיזון אל דפוס הנשימה שלנו. כאשר אנו מצמצמים את הנשימה, אנו מצמצמים את הרגש שלנו, מדכאים אותו ולא נותנים לו ביטוי פנימה והחוצה. כאשר איננו נותנים לעצמנו את האפשרות ללגיטימציה רגשית,אנו הופכים את עצמנו לקורבן, מקטינים את עצמנו ואת עצם הווייתנו. אנו לא נוכחים במלוא המובנים. זהו דפוס חברתי שחונכנו וגדלנו עליו ולכן, מנשימה טבעית וזורמת הפכה נשימתנו לשטחית, רדודה ואף מקוטעת, כבר במהלך ילדותנו הרכה. חונכנו להיות רגועים, לא לעשות רעש, לא לצעוק, להיות מחונכים, מנומסים ומתורבתים, כדי שנלך בתלם, נהייה כמו כולם, בכדי שלא נהייה חריגים…

חינוך זה נלמד על- ידינו מהורינו, משפחתנו, גננות, מורים וכדומה. החברה באופן כללי לא עודדה אותנו לנשימת בטן. מגדלים אותנו על 'בטן אסופה ומכונסת', בטן בולטת אינה אסתטית ,יפה ומושכת וכך אנו לומדים לנשום מהחזה, בעיקר מהחזה העליון . אנו יוצרים דפוס של צמצום והקטנה ומדכאים את האימפולסים הטבעיים שלנו- התלהבות, תשוקה, התרגשות היוצרים צחוק מתגלגל, קולות רמים והשתחררות טבעית. מה יחשבו עלינו אם נתנהג כך ?.

ככל שאנו מתבגרים ומפנימים את פחדיה של החברה אנחנו מתכסים במסכות ובצעיפים. מחפשים ביטחון בדברים חיצוניים ובעצם מתרחקים מההוויה האמיתית שלנו, ממה שגורם לנו להיות מאושרים באמת.

נשימה עמוקה ומודעת משמשת כאמצעי יעיל לקטיעת מעגל ההתכווצויות הרגשיות ומאפשרת לנו להיפתח מחדש ולהתמודד עם הנושא העומד לפנינו. פתיחת הנשימה- היא פתיחת הנשמה. השינויים הקלים ביותר באספקת החמצן למוח יכולים לשנות את אופן רגשותינו והתנהגותנו.  

דפוס של נשימה שטחית ורדודה באופן קבוע ומתמשך, יכול ליצור מעצם כך מתח ומצבים רגשיים דיכאוניים לאורך זמן. יש ביכולתנו ובאפשרותנו , אם רק נרצה לחיות את מי שאנו באמת ולחיות איכות חיים טובה יותר, בריאה יותר לנפש ולגוף.

הקשר בין נשימה ואנרגיה:
נשימה עמוקה ומודעת מגדילה את רמת האנרגיה בגוף ועל ידי כך מפנה את ההפרעות החוסמות את הזרימה הטבעית של האנרגיה בגוף. כשאנו נושמים נשימה עמוקה וטבעית, אנו חווים חיות וחיוניות רבה יותר, החיבור שלנו לעצמנו, לאנשים ולסביבה החיצונית טובה יותר וההנאה התפקודית שלנו גדולה יותר. ע"י מיקוד ושליטה בנשימה אנו יכולים לחוות חוויות מיניות מהנות יותר.

עפ"י מסורות המזרח הנשימה נושאת עמה אנרגיה בלתי נראית ,אותה ניתן לחוש ולהרגיש. אנרגיה זו הינה אנרגיית החיים המכונה "פראנה" "צ'י ". מרכז הצ'י ממוקם מתחת לטבור וכשאנו נושמים נשימה טבעית ונכונה ,בעיקר באמצעות הבטן אנו מאפשרים לאנרגית החיים להצטבר ולהיטען .(אם נצפה בתינוקות ובילדים צעירים, נגלה כי הם נושמים בעיקר עם בטנם.) אנרגיה זו זמינה עבורנו ומאפשרת לנו להיות בעלי כוח ועוצמה. מרכז הצ'י אחראי על כוח הרצון שלנו ולכן נשימות נכונות אל מרכז הצ'י מעלות את כוח הרצון ,יכולת ההתמודדות ואת ההנעה שלנו.

הנשימה המודעת מחדדת את קליטת החושים שלנו, רמת הרגישות עולה עם עליית החמצן בגוף. ככל שנהיה רגישים יותר במערכת החושים, כך המודעות האנרגטית שלנו תעלה. אנשים אשר נושמים באופן קבוע נשימה שטחית ורדודה, יהיו באופן קבוע בעלי רמה אנרגטית נמוכה, עם מעט חיות וחיוניות.

נשימה רדודה ושטחית "מווסתת" רגישויות יתר באחד או יותר מהחושים שלנו. היא מהווה "איום" על אנשים עם רגישויות יתר באחד החושים או ברגש עצמו. רגישות יתר בחושים יכולה להתבטא בקליטה מוגברת עד מוגברת מאוד באחד או יותר מהחושים ,הכוללת את חוש החישה. לילדים ומבוגרים עם רגישויות אלו , קושי בלהיות במוקדי רעש, ריחות,קליטה בלתי אמצעית הבאה ממע' החישה וכדומה. בכדי לווסת את הקושי שהינו קושי קיומי עבורם, הם נושמים נשימה רדודה יותר וע"י כך, חושיהם "מווסתים" יותר. בפעולה זו, הם יוצרים תגובות שרשרת אחרות ומונעים מעצמם בריאות פיזית ורגשית כאחד. ברגישויות יתר אפשר וניתן לטפל בדרכים שונות ובכך לחיות בצורה נכונה ,רגועה וטובה יותר.

הקשר בין הנשימה לחשיבה:

בתהליכי חשיבה ,אנו צורכים כמות רבה יותר של חמצן אל המוח וכן זרימת חמצן תקינה בגוף. מכאן שתהליך הנשימה קריטי מאוד לתהליכים החשיבתיים. המוח שלנו צורך כ-20% מתצרוכת החמצן. כאשר המוח אינו מקבל כמות מספקת של חמצן, נוצר ערפול חשיבתי (לדוגמא-במצבי לחץ ומתח ) יכולת החשיבה, הניתוח, הסקת מסקנות,הזכרון,שליפה וכדומה – נפגמות. לאחר שבע שניות של אי אספקת חמצן למוח גזע המוח "הטייס האוטומטי", האחראי על ההישרדות לוקח שליטה, יוצר "מפולת" בתפקודי הגוף בכדי להזרים חמצן למוח. (כידוע, ארבע דקות של אי אספקת חמצן יוצרת נזק בלתי הפיך למוח.)

אנשים וילדים רבים נוטים לעצור את נשימתם או לנשום נשימה שטחית, בפעולה הדורשת מהם מאמץ קואורדינטיבי, כגון כתיבה ונשימה, לימוד חומר חדש והפנמתו,שליפה מהזיכרון, בעת התרגשות וכדומה. כאמור אספקת חמצן למוח חיונית ביותר, כאשר אנו לא מספקים כמות מספקת של חמצן למוח "הטייס האוטומטי"  חוסם את הגישה לחשיבה הרציונאלית ,מאחר והוא מתפקד על בסיס הישרדותי וכך תפקודי תהליכי החשיבה נפגמים. עצירה קלה של הנשימה אחרי שאיפה עמוקה ואיטית ואחרי נשיפה  ארוכה ואיטית ,עוזרת למיקוד המחשבה ולהרגעת המיינד.

כאשר אנו משתמשים בנשימה מודעת באופן רצוני, קוגניטיבי- הנשימה מאפשרת לגוף, לרגש ולחשיבה הרפיה, שחרור, מיקוד, מגבירה את יכולת החשיבה, הזיכרון, היצירה והדמיון. ע"י תרגול של נשימה מודעת יש ביכולתנו לאזן את ההמיספרה הימנית והשמאלית וליצור הרמוניה במערכת העצבים.

ע"י שילוב נשימה נכונה והפעלת החשיבה למטרות אלו, אנו מאפשרים לפוטנציאל שלנו להתממש ולהתגשם.

נשימה מודעת, עמוקה וטבעית יוצרת העצמה עצמית, חיבור אל טבענו, מימוש הפוטנציאל האישי והתפתחות עצמית.

 אנו לומדים לקבל ולהכיל את עצמנו מהמקום הבסיסי ביותר- הנשימה, החיבור והגשר אל הנשמה והגוף.

על תרגילים לנשימה עמוקה ומודעת בקרוב.

                                                                                        בהצלחה,

                                                                                                      מזל שלמה

                                                                                                   איזונים וחיבורים

                                                                                                   cassiopeia8.co.il

mazalsh8@walla.com

הוסף תגובה