נשימה מודעת ומימוש הפוטנציאל – האחד משפיע בהדדיות על השני

נשימה מודעת היא כלי בסיסי המאפשר לנו חיים, בריאות פיזית ורגשית, אנרגיה, תפקוד תקין והרפיה. נשימה כזו עוקפת את המודע, פותחת חסימות פיזיות ואנרגטיות ומאפשרת לאדם להתחבר לרגשות שלו ולנשמתו ובכך לרפא את עצמו ולתפקד מתוך מימוש הפוטנציאל שלו. אז בואו ותלמדו איך לנשום נכון

נשימה מתקיימת באופן אוטומטי, ללא צורך להפנות לכך מחשבה, ולכן אין פלא שרובנו לא שמים לב אליה. אך מצד שני, ללא נשימה – לא נחיה. הנשימה היא הבסיס לחיים. מנגנון ההפעלה של הנשימה נמצא במקום עמוק מאוד ולא נגיש, במקום שבו התודעה לא רגילה להסתובב.

הנשימה נמצאת מאחורי כל הקליפות וההרגלים, במקום שקרוב מאוד לנשמה. הקשר בין נשימה לנשמה אינו מילולי בלבד. אוויר הוא האנרגיה הבסיסית שלנו. ללא מזון ושתייה ניתן לשרוד ימים בודדים, אבל ללא אוויר אי אפשר לשרוד יותר מחמש דקות. כלומר, אם אין נשימה, יוצאת הנשמה.

גוף מתוח – נשימה רדודה יותר
כדי שאדם יוכל להפיק תועלת מרבית מכוח החיים העומד לרשותו, עליו לעשות שימוש מלא במערכת הנשימה/החיים שלו. רובנו משתמשים באחוז קטן בלבד מפוטנציאל הנשימה הטמון בנו, ומכאן מנצלים רק חלק קטן מכוח החיים הזמין לנו. כתוצאה מכך, רובנו מתפקדים מתחת ליכולות ולפוטנציאל שלנו.

לנשימה תפקיד משמעותי בתהליכי החשיבה שלנו. למעשה, המוח שלנו צורך 20 אחוז מתצרוכת החמצן. במצבי סטרס, היכולת הקוגניטיבית (קליטת נתונים, ניתוח אירוע, הסקת מסקנות, חשיבה יצירתית וכדומה) נפגעת עקב חוסר בחמצן. כאשר אנו מתבקשים לבצע מספר פעילויות בו זמנית, הגוף נכנס למתח, הנשימה הופכת לרדודה יותר, וכתוצאה מכך רמת החמצן בגוף ובמוח יורדת וכך גם התפקוד.

ניתן למצוא תהליכי נשימה לא תקינים אצל ילדים ומבוגרים הסובלים מהיפראקטיביות ומהפרעות קשב וריכוז. הפתרון הוא מודעות ותרגול של נשימה תקינה ומודעת, שתאפשר לגוף להירגע, להתרכז ולשפר את התפקוד. נשימה מודעת תורמת גם לשיפור הקואורדינציה ולשיפור התפקוד. בפעילויות גופניות כגון תרגילי גמישות, יוגה, פילאטיס וכדומה הנשימה מסייעת באופן משמעותי להארכת השרירים ולהגמשתם, לתפקוד הדורש קואורדינציה, לתפקודים אירוביים, ובנוסף לשחרור שרירים תפוסים.

נשימה שטחית כרונית משפיעה על היציבה שלנו
לנשימה מודעת ונכונה יש חשיבות רבה לבריאות הגוף והנפש. נשימה כזו מתבצעת דרך האף. אוויר הנכנס לריאות דרך האף מגיע אליהן נקי, בטמפרטורה ובלחות המתאימים. לעומת זאת, נשימה דרך הפה גורמת להתייבשות ולקירור דרכי הנשימה. אדם הנושם נשימה שטחית באופן קבוע, מכניס לגופו פחות חמצן ואנרגיה ובכך מצמצם את התפקודים שלו: האטה בקצב חילוף החומרים, ונוזלי הגוף הופכים לפחות מזינים ואינם זורמים כראוי לכל חלקי הגוף. כתוצאה מכך נוצר חוסר איזון בגוף והפרעות בתהליכים ביוכימיים, אשר עלולים לפגוע בתפקוד המערכת החיסונית ולהוביל לאלרגיות, להפרעות שינה, למיגרנות וכדומה. בנוסף, השרירים מאבדים מגמישותם, ולכן טווחי התנועה מצטמצמים, השיער הופך לשברירי והעור הופך ליבש יותר.

 

נשימה שטחית כרונית משפיעה על היציבה שלנו: היא גוררת כיווץ שרירים שמוביל להצרת החזה, לכיפוף הכתפיים קדימה ולעיוות היציבה של הגב העליון ושל הצוואר. יציבה זו גורמת מתח בגוף, כאבי ראש ולפגיעה בתפקוד. ליציבה כזו יש גם השלכה רגשית – אדם זה מגן על עצמו, על יכולתו להרגיש או להיות פגיע באמצעות "שריון" שעיצב לעצמו. אנשים הסובלים מרגישות יתר נושמים נשימה רדודה על מנת לווסת את הקושי ולחוש פחות, אך באופן זה הם מצמצמים את יכולות התפקוד שלהם ובעצם פוגעים בעצמם.

יש המגדירים חרדה כהתנסות בקשיי נשימה במהלך התרגשות חסומה. זוהי הרגשת המאמץ להחדיר יותר אוויר לריאות ששותקו כתוצאה מכיווץ השרירים בבית החזה. אדם זה באופן לא מודע מפעיל נגד הנשימה שלו מערכת של מתחים מוטוריים שלא מאפשרים לא לנשום.

נשימה עמוקה מפחיתה כאב
לנשום פירושו לחוות ולהרגיש. באמצעות צמצום הנשימה אנו מקטינים ומעכבים רגשות ויכולות אשר מצטברים בגופנו. הצטברות זו תורמת ליצירת מגוון קשיים, עכבות, דימוי עצמי נמוך ולמחלות. למעשה, הנשימה שלנו ומצבנו הרגשי מושפעים זה מזה, לדוגמא: בזמן פחד הנשימה נעצרת ומצטמצמת ולעומת זאת, כאשר אנו שלווים, אנו נושמים נשימות איטיות ועמוקות.

כהורים אנו מלמדים את ילדינו שכאשר מרגישים שהכעס עולה, חשוב לספור עד עשר לפני שמגיבים ולנשום נשימות עמוקות, בכך אנו מאפשרים פסק זמן להכנסת חמצן למוח ולמערכות, מסדירים נשימה, ואז הכעס חולף והתגובה מתונה ושקולה יותר. מחקרים מדעיים מציגים לכך סימוכין מדעיים: שינויים בקצב ובעומק הנשימה גורמים לשינויים ביוכימיים, אשר יוצרים איזון בגוף ותורמים להפחתת כאב ולהרפיה.

"אין משיחין בזמן הסעודה, פן יקדים קנה לוושט" – זהו אינו כלל נימוסים או בטיחות בלבד. נשימה עמוקה ואיטית חשובה ביותר בזמן אכילה ושתייה. קצב החיים המהיר "מכריח" את חלקנו להזין את עצמנו במהירות תוך כדי שיחה, תנועה, צפייה בטלוויזיה או במסך המחשב, ללא הקשבה ונוכחות לפעילות ההזנה. מחקרים מראים שאכילה מהירה ונשימה שטחית משפיעים על משקל הגוף וגורמים להשמנה. כפי שהסברתי קודם, נשימה מודעת היא אמצעי לחיבור עם הגוף נפש, חיבור שחסר כל כך לאנשים הסובלים מאכילת יתר. אנשים אלו לרוב מתעלמים, מסתירים ומדחיקים רגשות לא נעימים כמו כעס, פחד ועצב. פעילות ההזנה של הגוף הופכת לאכילה אמוציונאלית. נשימה מודעת מסייעת בהתמודדות עם הרגשות ובהפחתת סיטואציות של אכילה כזו.

נשימה נכונה היא בעזרת הבטן, כמו אצל תינוקות
נשימה נכונה מסייעת לבריאות הגוף-נפש, מחזקת את מערכת החיסון, ממריצה את מחזור הדם, מעוררת וממריצה את חילוף החומרים בגוף, מנקה ומעוררת תאים, מפחיתה מתחים פיזיים ורגשיים, משפרת את היכולת הקוגניטיבית ומאיטה את תהליכי ההזדקנות. נשימה נכונה היא נשימה באמצעות הבטן (כמו הנשימה אצל תינוקות וילדים) המזינה את מרכז הצ'י, את אנרגיית החיים, ומספקת לנו את תחושת החיות, את כוח הרצון שלנו ואת היכולת להתמודד ולהניע את עצמנו.

כל אדם יכול לטפל בעצמו באמצעות נשימה מודעת. כל מה שצריך זה מספר דקות של פרטיות עם עצמך ולהתמקד בנשימה. אני מזמינה אתכם לעשות תרגול בנשימה: שכבו בנחת, או שבו על כיסא כאשר שתי הרגלים מונחות על הרצפה בזוית של 90 מעלות. עכשיו קחו שאיפה עמוקה של אוויר דרך האף לחלל הבטן (אפשר להניח את כפות הידיים על הבטן כדי להרגיש את הנשימה לחלל הבטן), החזיקו את האוויר כשלוש שניות בפנים, נשפו את האוויר החוצה דרך הפה ורוקנו את כל האוויר שנמצא בפנים, תוך הכנסת הבטן פנימה, פעולה המסייעת לרוקן החוצה אוויר נוסף. לאחר כארבע נשימות כאלו, דמיינו בכל שאיפת אויר שאתם מזרימים את החמצן המזין, את אנרגיית החיים, לכל חלקי הגוף ובעיקר לאזורים בגוף שאתם מרגישים בהם תפוסים. בכל נשיפת אוויר דמיינו שאתם מנקים את הגוף. לאחר כחמש דקות של תרגול הנשימה באופן כזה, תחושו מיד ערניים יותר, פחות תפוסים בשרירים ושהגוף יותר חי ונושם.

**הבהרה: הכתוב לעיל הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי ו/או תחליף לייעוץ רפואי 
   ו/או המלצה לטיפול רפואי. השימוש במידע זה הוא באחריות המשתמש בלבד.

 

הוסף תגובה