סוחרים בשוק ההון דרך הבנק? אתם עושים טעות איומה

סוחרים בשוק ההון דרך הבנק? אתם עושים טעות איומה

אם עד לפני תקופת הקורונה מסחר עצמאי בשוק ההון היה עדיין “מתחת לראדר” (באופן יחסי), הירידות החדות במדדים שהביאו איתם הסגרים ברחבי העולם, העליות החדות וניפוצי שיאי כל הזמנים שבאו לאחר מכן, בייחוד במניות הטכנולוגיה, אבל לא רק – גרמו לכך שיותר ויותר ישראלים נחשפו לעולם המסחר והחלו להשקיע את הכסף שלהם באופן עצמאי.

חלק מהסוחרות והסוחרים, היו חכמים מספיק כדי לפתוח חשבון מסחר באחד מהברוקרים או בתי ההשקעות. אבל חלק מהם, וככל הנראה גם אתם, בלית ברירה או מחוסר ידיעה, התחלתם לסחור במניות דרך חשבון הבנק האישי ו"נתקעתם" עם הניירות ערך שלהם בו, עם דמי ניהול גבוהים מאוד (דמי משמרת) שנגזרים משווי ההשקעה, מערכות מסחר מיושנות ועמלות גבוהות שמזכירות, לצערנו, עדיין, את ה"צד האפל" של הבנקים. 

אז אם אתם חלק מאותם סוחרים שהתחילו לסחור בשוק ההון דרך הבנק – דעו לכם שלא באמת נתקעתם וקיימות מגוון אפשרויות למסחר עצמאי בשוק ההון דרך בתי השקעות מקומיים, חברי בורסה מורשים. וגם, דרך ברוקרים בינלאומיים עטורי פרסים. 

הדבר היחיד שאתם צריכים לעשות, הוא לבחור אחד מהם ולתת לבנק הוראה פשוטה (וזולה באופן יחסי) להעביר את המניות שלכם לבית ההשקעות או לברוקר שבחרתם ופתחתם בו חשבון מסחר. פשוט.

פערים עצומים בעמלות מסחר ובדמי הניהול

שסוחרים דרך בנק באופן עצמאי, במיוחד אם לא מתמקחים על נושא העמלות לפני, הפערים בעלויות בין מסחר דרך בנק למסחר דרך בית השקעות – אסטרונומיים.

בעוד שבנק גובה דמי ניהול בשווי אחוז מסוים מסך חשבון המסחר שלכם (יכול להגיע גם ל 2% שנתי), דבר שפוגע בכם באופן ישיר ככל שאתם משקיעים יותר – בית השקעות גובה דמי טיפול חודשיים בחשבון שלא עולים על 20 ש"ח בחודש. בין אם בחרתם להשקיע 5000 ש"ח ובין אם בחרתם להשקיע 500,000 ש"ח, התשלום החודשי שלכם יישאר זהה.

בנוסף, עמלות המסחר, במיוחד שמדובר על ניירות ערך זרים, למשל בבורסה האמריקאית גבוהות מאוד ויכולות “לחסל” רווחים לחלוטין. חלק מהבנקים גובים עמלות מינימום של 25$ לפעולה (קנייה או מכירה) + עמלות ברוקר בגובה של 1 סנט לכל מניה. ומה בתי ההשקעות גובים? ובכן, החל ממינימום של 5$ בלבד או 1 סנט לכל מניה (הגבוה מבניהם) – פער של 500% בעמלת המינימום. 

שירות של בנקאי לעומת שירות של חדר מסחר

בעוד שהבנקים מבססים את מודל הרווחים שלהם בעיקר על הכנסות מריביות על הלוואות, בתי השקעות וברוקרים ייעודיים למסחר מבססים את הרווחים שלהם על הפעולות שתבצעו בחשבון ולכן הם משקיעים את מרב המאמצים כדי שתהיה לכם מעטפת כמה שיותר טובה למסחר.

זה משתקף בשירות הטלפוני שניתן לכם לאורך כל שעות המסחר (גם בשעות המסחר של הבורסה האמריקאית, עד 23:00 בלילה שעון ישראל), במערכות מסחר מתקדמות שבחלקן תוכלו גם לצפות בהמלצות של אנליסטים מרחבי העולם על המניות שיש לכם בחשבון ו/או חשבתם לקנות וגם אפשרות לבצע ניתוח טכני של הגרף. 

כדי לקבל שירות מהבנק, תצטרכו לטלפון ישירות ליועץ השקעות שעובד בשעות מאוד מוגבלות ולרוב גם “לא מתעסק” עם בעלי חשבונות מסחר קטנים אלא רק עם בעלי חשבונות מסחר בשווי 200,000 ש"ח ומעלה.

לסיכום

אם יש לכם חשבון מסחר דרך הבנק, או שאתם מתכננים להתחיל לסחור בשוק ההון – כדאי שתעשו את זה דרך בית השקעות או דרך ברוקר. או, לכל הפחות, תתמקחו כהוגן עם הבנק על העמלות. 

המעבר לחשבון מסחר בגוף חיצוני לא מורכב (הוראת העברת ניירות ערך פשוטה לבנקאי, בעלות מקסימלית של 5 ש"ח לכל נייר ערך), בטוח לחלוטין (שימו לב שאתם מתקשרים עם בית השקעות או ברוקר מפוקח) ומשתלם.

הוסף תגובה