ספנסר – בלש פרטי

אתמול, ב- 19.01.2010 מת רוברט פרקר, (Robert Parker) בגיל 77, רכון על שולחן הכתיבה שלו. פרקר יצר את הדמות הספרותית והקולנועית של ספנסר הבלש הפרטי מבוסטון שכיכב בארבעים ספרים ובסדרת הטלביזיה, ספנסר להשכיר, (Spenser for hire) בין השנים 1985-1988 בכיכובו של רוברט יוריק (Robert Urich).

פרקר היה יוצר פורה ביותר. הוא עשה מעבר מעניין ממחקר של ז'אנר ספרות הבלשים (עשה דוקטורט בנושא) לכתיבת הספרות בעצמו.

הדמות ספנסר היא דמות מרתקת בעיני ולזכרו של הסופר פרקר אני רוצה להרחיב מעט עליה.

ספנסר הוא זטואיצ'י מערבי. הוא סמוראי בעל רוח לחימה והגינות קשוחה שאינו מרפה ואינו נוטש את מי שנזקק לעזרתו או שחוסה תחת חסותו. הדמיון לזטואיצ'י הסמוראי העיוור הוא מוחשי ביותר בכמה מימדים. הם חולקים את ההוגנות הבלתי מתפשרת, את העובדה שלא ניתן לקנות אותם כדי לקיים עוול, את הרגישות המיוחדת שלהם והחמלה לחלש אך גם למי שיש לו צד מואר בתוך אפלת ליבו וחייו. אצל זטואיצ'י העימות הפיזי הבלתי נמנע הוא באמצעות החרב הנשלפת ממקל ההליכה, אצל ספנסר בא לידי ביטוי השילוב בין מיומנות באגרוף לבין צליפה באקדח. אבל ספנסר בניגוד לזטואיצ'י אינו בודד. בסוף העימות הוא אינו ממשיך לנדוד לבד, ספנסר הוא איש מחובק. הוא מזיגה של תחכום וחספוס. לבשל מאכלי גורמה ולרבוץ שעות בבוץ ובגשם. לחלוק רגעי תרבות איכותיים עם חברתו הפסיכולוגית ולהרגיש בנוח בחברת פועלים בנמל. הוא בוחר להיות קצת בצד, לא במרכז הבמה החברתית אך גם לא מחוץ לה. היה במשטרה אך מעדיף להיות בלש פרטי, יכול היה להתרועע בחברת עשירים ומפורסמים אך מעדיף לשמור מהם מרחק.

 

רוברט יוריק, הוא ליהוק מעולה לדמות הספרותית. הוא בעל גוף קשוח וספורטיבי דיו כדי להתמודד עם הפיזיות שמאפיינת את ספנסר אך גם בעל פנים מביעות רגש ותבונה. הוא מצליח לגלם דמות שהיא הרואית במעיל גשם ביום סגריר. דמות יש בה גם אינטלקטואליות פיוטית וגם פיזיות גופנית והיא עמוסה תכונות, יותר אולי מכפי שצפוי שיהיה באדם אחד, אך הדמות, המבטאת את עצמה בגוף ראשון וגם באופני ההתנהלות היומיומית שלה מדברת אל הקורא והצופה ואל שאר הדמויות בספר/סרט מגובה העיניים.

דמות משנה מעניינת נוספת בסדרת הספרים על ספנסר היא הוק, שכיר חרב המקיים אחוות לוחמים עם ספנסר. איש אפל, רוצח לשעבר או אולי גם בהווה, שומר ראש, גובה, עצמאי בשטח, בעל כללי התנהגות ואתיקה משל עצמו שחובר לספנסר פעם אחרי פעם במאבקו כנגד "הרעים". הוא מופיע ונעלם, לעיתים מתעמת עם ספנסר, אך לרוב מתייצב לצידו ומסייע לו בחוכמת הרחוב ההישרדותית שלו. אברי ברוק (Avery Brooks) השחקן שמגלם את הוק בצורה כה נפלאה הוא ד"ר למוסיקה ומוסיקאי פעיל לצד היותו שחקן, נולד ב- 1948. רוברט יוריק מת מסרטן בגיל 57. רוברט פרקר מת עכשיו בגיל 77. אך דמותו של ספנסר תישאר איתנו בזכות עצמה, בזכות העולם שייצר פרקר בספריו ובזכות הליהוק והבימוי שממזגים במידה רבה את הדמויות הקולנועיות עם הדמויות הספרותיות.  

הוסף תגובה