סרט תדמית-כל מה שרציתם לדעת על הפקת סרט תדמית ולא ידעתם את מי לשאול

אז בואו נתחיל מהתחלה. איך מפיקים סרט תדמית או איך בכלל מתחילים?  הדבר החשוב ביותר שעלינו לעשות לאחר שקיבלתנו את ההחלטה להפיק סרט תדמית הוא להחליט מהי המטרה של הסרט.  סרט שכזה יכול לשמש אותנו לשלל אפשרויות החל משכנוע קונים פוטנציאלים, דרך סרטון ויראלי המופץ במייל, ועד לסרט המוקרן לצורך יצירת רושם עז בתערוכות וכנסים. ההתמקדות במטרה שלשמה עומד להיות הסרטון מופק הינה שלב קריטי.

לכן שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: מה הייתי רוצה להשיג דרך הסרטון? אם התשובה היא למכור יותר במבה למשל אז הסרטון יתמקד באיכות המוצר, בטעם הנהדר שלו, ובפופולאריות שלו לאורך השנים.

אם מטרת הסרטון היא גיוס משקיעים חדשים למפעל שלכם עליכם להציג בסרט את קווי הייצור האיכותיים המוניטין שצברתם לאורך השנים לצד העוצמה והחוסן שלכם. לעיתים מטרות הסרט יכולות להיות חופפות, כמו למשל סרט תדמית למכללה שנועד להציג את מתקני המכללה לתורמים פוטנציאלים לצד גיוס סטודנטים חדשים ביום הפתוח. במקרה הזה ניתן להקרין את אותו הסרט ולחסוך בעלויות הפקה של סרט נוסף.  אם זאת יש להיזהר מהעמסת כמות גדולה מידי של מטרות על סרטון אחד קטן. התוצאה עלולה לצאת לא ממוקדת או ברורה ואז כל ההשקעה שלכם בזמן ובכסף עלולה לרדת לטמיון.

בחירת מסגרת תקציב- זהו אולי השלב הקריטי ביותר הקשור להולדתו של הסרט שלכם. ככלל, ניתן לשפוך אין סוף שקלים דולרים או כל מטבע אחר על הסרט שלכם אולם לא תמיד הדבר מחויב המציאות.

אז מה משפיע על התקציב? ואיך אני מחליט כמה כסף להוציא?

התקציב מושפע בראש ובראשונה מגודל ההפקה המתבקשת. הגורמים המייקרים את ההפקה הם בדרך כלל מספר ימי הצילום הנדרש כדי לבצע את ההפקה, צילומי אוויר, עבודת אנימציה תלת מימד, איכות ציוד הצילום וההפקה, מספר אנשים המועסק בסיפור ומיהו הבמאי. וכך בהתאמה תקציבו של סרט הנועד לגייס רשתות גדולות לאכלוס מרכזי קניות חדשים הכולל הדמיות גרפיקה בתלת מימד, צילומי אוויר ועבודת עריכה מורכבת, שונה בתכלית מתקציבו של סרט שנועד לשימוש באתר האינטרנט של מאפייה שכונתית חדשה המראה כיצד הם אופים סמבוסק.

ככל שתגדירו את גבולות ההפקה הרצויה לכם וככל שתגדירו מהי מטרת הסרט בצורה ברורה יותר- כך תקבלו הצעה שתתאים יותר לצרכים שלכם.

 

חשוב לדעת שצילומים זה עסק יקר וכמו בכל תחום יהיו חברות שיתמחרו את עבודתם ביוקר לעומת חברות אחרות מהם תקבלו הצעות הזולות לעיתים במאות אחוזים.  במקרה ובו אתם מתלבטים באיזו חברה לבחור תמיד תבקשו לראות עבודות שנעשו על ידי אותה חברה. הקפידו במיוחד על סגנון הצילום והעריכה, עיצוב פס הקול, הגרפיקה, והכותרות.

אל תשפטו חברות הפקה לפי ניסיון בתחום הספציפי בו אתם עוסקים. אם אתם חברה לחיפושי נפט למשל, ולחברת ההפקה אותה אתם בוחנים אין ניסיון בצילומים שכאלה, תתרשמו מיכולות ההפקה והצילום של אותה חברה, אם הם גבוהים- תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שגם הסרט על באר הנפט שלכם יראה כמו שצריך.

תרגישו בנוח: אתם לא חייבים להיות מבינים גדולים בצילום כתיבה או עריכה של סרטים, אבל כשתראו סרטון שהופק באיכות גבוהה, אין ספק שתרגישו בכך מיד. כמובן שיש לתת משקל גם לכימיה עם נציג החברה ו/או הבמאי שעובד מולכם.

אז במזל טוב החלטתם לבחור בחברה שתפיק עבורכם את הסרט מה קורה עכשיו?

שלב ראשון תסריט. התסריט הוא העתק מדויק של הסרט שלכם- הכתוב על נייר. בתסריט תוכלו לראות מה קורה בכל שנייה בסרט מה הטקסט הנלווה, מהי התמונה שתוצמד אליו, איזו קריינות ואיזו גרפיקה תעלה לצידו.  הסוד של תסריט איכותי הוא היכולת לשכתב אותו. אל תוותרו. בקשו להתאים את המסרים המועברים בסרט בדיוק לצרכים שלכם. כך תוכלו לצאת לצילומים בביטחון ותמנעו מהפתעות לא צפויות.

לאחר שאישרתם את התסריט יכולה חברת ההפקה להתקדם לשלב הבא: יציאה לצילומים.

יום או ימי הצילום הוא כמובן אחד מהשלבים הקריטיים בהפקתו של סרט התדמית ולכן יש להגיע אליו מוכן ככל האפשר.

אם אתם בעליו מלון גדול ויקרתי, דאגו לצלם בו דווקא בעונה הבוערת כדי שלא יראה ריק מאדם. זאת למרות הקושי וההפרעה הכרוכה בצילומים.  בכלל כדאי מאוד להתייחס ליום הצילומים כאל יום שבו אתם צריכים להלל, לפאר, ולשבח את העסק שלכם בהזדמנות שלא תחזור על עצמה בכל יום.  דאגו למדים ייצוגיים, לסדר ניקיון. אם אתם מראים כיתות לימוד דאגו להראות שהן מלאות, קווי ייצור במפעל צריכים לעבוד בתפוקה מלאה, אם הקו מושבת, הפעילו אותו לצרכי הצילומים- כך תרצו שהלקוחות שלכם יראו ויזכרו אתכם. עשו כל אשר ביכולתכם כדי להקל על הצילומים גם אם הדבר כרוך בשיבוש של תהליכי עבודה בעסק. בסופו של דבר מה שלא צולם- יש להתייחס אליו כאילו אינו קיים.

לאחר סיום הצילומים הסרט נכנס לשלב הפוסט פרודקשין. בשלב הזה כל חומרי הגלם נדגמים לדיסק הקשיח של מחשב העריכה.  עבודת הרכבת הפאזל לסרט מתחילה. את העבודה מבצע הבמאי ביחד עם עורך ווידאו (לעיתים הבמאי הוא גם עורך) בחדר העריכה נבחרים הצילומים הטובים ביותר מתוך חומר הגלם ומוכנסים לסרט בשילוב קריינות גרפיקה ואנימציה. עבודת העריכה היא עבודה איטית ולעיתים נמשכת ימים. לפי ההחלטה התקציבית יתכן ואת הקריינות יבצע קריין מקצועי במקרה זה היא תיכנס בשלבים האחרונים של הסרט כדי לאפשר תיקוני טקסט קלים ללא צורך בהקלטה מחדש של הקריין. עריכת פס הקול אף היא יכולה להיות מועברת לחדר עריכה המתמחה בכך. וכם היא מתבצעת על ידי עורך סאונד באישורו של הבמאי. עבודות אנימציה מורכבות, מבוצעות בסטודיו גרפי ומועברות לחדר העריכה בשלבים הסופיים של העריכה. אין צורך לבזבז ימי עבודה יקרים ולשבת עם העורך והבמאי בחדר העריכה. לאחר שהם יעמידו גרסה ראשונית של הסרט, תוכלו לבקש ולראות את התוצאה.  מערכות העריכה הממוחשבות של היום מאפשרות לבצע כמעט כל שינוי בסרט. אם מסיבה כלשהי התוצאה אינה נראית לכם, זכותכם לבקש תיקונים.

לאחר שהסרט מוכן תוכלו לשמור אצלכם את המסטר- זוהי אותה קלטת ובה מופיע הסרט שזה עתה הופק שמרו על המסטר הזה, ממנו תוכלו להפיק העתקים איכותיים בכל פורמט בו תחפצו.

חברת ההפקה גם יכולה לקודד את הסרט כדי לאפשר לכם להעלות אותו לאתר שלכם או לאתרי צפייה בווידאו. הקידוד הוא סוג של כיווץ הסרט והוא מאפשר לשדרו באופן רצוף דרך רשת האינטרנט.

טיפ אחרון וחשוב: בקשו את חומרי הגלם של הסרט. בעזרתם תוכלו בעתיד לערוך סרטים נוספים או גרסאות שונות לסרט שלכם. תוכלו לצלם סרטים חדשים ולהשתמש בחומרי הגלם הללו לצרכי השלמות שיחסכו מכם זמן צילומים יקר.

בהצלחה.

הכותב הוא במאי טלוויזיה ופרומואים העוסק גם בבימוי סרטי תדמית. www.moviet.co.il

rotem@moviet.co.il

הוסף תגובה