על היש והאין או השאלה האם חייב להיות משהו?

השאלה האם חייב להיות משהו כנראה ליוותה את האדם ברגע שהוא התחיל לחשוב ברמה מעבר לדברים שהעסיקו אותו בחיי היומיום כמו חיפוש מזון או צייד.

ביוון הקלאסית זו הייתה אחת השאלות אשר הפילוסופים העסיקו את עצמם בה. תחום פילוסופי זה נקרא אונטולוגיה אשר דן במהותה של המציאות ומה משמעות היש. כדי להבליט את מהותו של היש יש גם לדון במהותו של האין. בעקבות העיסוק בשאלה זו מגיעים לנקודה שכדי לשאול מדוע בכלל יש משהו, יש לשאול מדוע ולמה בכלל יש משהו ואין מצב שיש לא כלום, כלומר אפס.

ביהדות עיסוק בשאלה זו מכניס את אלוהים לתמונה, ומה שהיה לפני שנוצר דבר מה היה קיומו של אלוהים אשר ברא את היש.

בסרט משנת 1970 נראים פרופסור ישעיהו ליבוביץ וד"ר ישראל אלדד בדרכם לעיר מעלות, להיפגש עם מורים במתנס המקומי. בין היתר שני ענקי הרוח הללו, דנים בשאלה האם היש הוא בהכרח יש, כלומר האם יכול להיות גם מצב שבו אין כלום.

אלו שאלות מטאפיזיות, שאין המדע יכול לתת להן תשובות. את כותב מאמר זה, שאלה זו העסיקה לפי מיטב זיכרונו בעודו ילד בגיל ארבע או חמש. חשוב לציין שבשאלה זו הוא עסק בעודו ילד כשחי בדוחק רב עם זוג הורים ניצולי אוד השואה שעלו באפס כל מפולין ב1950 כשתקוותם להתחיל את חייהם מחדש. לימים התחבט כותב מאמר זה בשאלה האם חשיבה מסוג זה היא שלב בהתפתחותו של המוח האנושי. מתברר שלא בהכרח כך הדברים כי יש רבים וטובים שהגיעו להיררכיות גבוהות בחייהם מבלי ששאלה זו העסיקה אותם כלל וכלל.

היוונים הקלאסיים הסבירו את היווצרות היש מתוך האין שבעצם אמור להיות חלל ריק. אך במחשבה מעמיקה יותר, אנו בעצם יכולים לקבוע כי החלל הריק הוא גם משהו שהיה צריך להיווצר. בתורת הקוונטים חלקיק וירטואלי יכול להיווצר מהחלל הריק. אך שוב צצה השאלה האם זה בהכרח היווצרות של יש מאין. בעולם היהדות קיים איסור לחשוב על שאלות מסוג זה, שכן נאמר: "כל השואל מה למעלה, מה למטה, מה לפנים ומה לאחור ראוי לו שלא היה מגיע לעולם"!

הוסף תגובה