על מצוינות הארלי דוידסון ומה שביניהם

על מצוינות , הארלי דווידסון ומה שביניהם

איציק להב

כאשר חברו יחד שני חברי ילדות – וויליאם הארלי וארתור דווידסון, ליצירת האופנוע הראשון שלהם בשנת 1903, בוודאי לא שיערו את עוצמתו של המותג המזוהה יותר מכול עם התרבות האמריקאית ועם ערכים של חופש, עצמאות ואיכות חיים. למרות המשבר הכלכלי האחרון, אשר פגע מאוד ביצרניות הרכב בארה"ב וכמעט הביא לסגירתן, עדיין נחשב המותג "הארלי" לאחד האייקונים הידועים והנחשקים בעולם, מותג שהפך להיות סמל מיתולוגי לסגנון חיים אשר ניתן למצותו במשפט אחד – "לא משנה בכלל לאן אתה מגיע, העיקר זה הדרך לשם".

כאדם החוקר את שורשי המצוינות וכהארליסט בעצמי, סקרנה אותי "הדרך", אותה תפיסת עולם הגורמת לאדם יום אחד לנטוש את קופסת הפח המרובעת בה נהג עד כה ולנהוג ב"דרך אחרת", שונה ומיוחדת מאוד. בחנתי את הערכים הטבועים בחזונה של החברה וכיצד אלה יכולים להעצים מצוינות והצלחה בקרב צוותי ניהול, שיווק ומכירות. הופתעתי לגלות, כי חזונה של החברה, ערכיה ותפיסת עולמה מאפשרים לנו לשפר את איכות חיינו ולהגביר במידה רבה את יכולתנו להצליח להגיע למטרותינו, אך באמצעות הדרך  הייחודית לנו. להלן מספר עקרונות שיאפשרו לכל אחד, גם אם אינו "הארליסט" לשפר את המצוינות ואיכות החיים שלו.

                     א.         לכבד את הפרט, לאמור אמת, לקיים הבטחותיך  –   אחת מהטענות הקשות המועלות פעמים רבות כנגד אנשי שירות ומכירות, היא חוסר האמינות שלהם והנטייה לעיתים להבטיח מה שלא ניתן לקיים. אם נטען בנו את ניצוץ היושרה ונכבד כל אדם (ספק, לקוח, קולגה) והדרך שלנו לקידום מטרותינו תתבסס על יושרה, אמת וקיום הבטחותינו, נהנה מדרך איכותית יותר, שתביא אותנו למחוז חפצינו.

                     ב.         לעודד סקרנות אינטלקטואלית – לא להסתפק רק בתובנות שאנו מגבשים בדרכנו האישית, אלא ליצור חיבור אמיתי עם מערכות החיים שמסביבנו, ללמוד להכיר גם צדדים אחרים מאלה שהורגלנו, לשאול, להתפתח ולהבין שיש מספר דרכים להגיע לאותו יעד, או בלשון הפתגם (כל הדרכים מובילות לרומא), השאלה באיזו דרך נסעת ומה הייתה איכות הנסיעה…",

                      ג.          לרכב, לא בפחד אלא מתוך עוצמה –  פחד הינו הסיבה העיקרית לחוסר היכולת לממש את עצמינו ומגביל משמעותית את יכולתנו להגיע להישגים משמעותיים בחיינו. אצל אנשי שיווק ומכירות המתמודדים לעיתים במצבים מורכבים – תהליכי משא ומתן, גיוס לקוחות חדשים, שימור, טיפול בבעיות שירות וכו', יש צורך באנרגיה רבה כדי "להניע" כל יום מחדש. לעיתים רבות, אנו חוששים מההתמודדות, חשים שכוחנו לא יעמוד לנו ואז אנו מוותרים. "הארליסט", יכבוש את הפחד שלו, יעלה על האופנוע וירכב – בדרך סלולה, במרחבים, במדבר, ביום או בלילה. האם אנו פוחדים? כמובן, הרי בני אנוש אנו, אבל נכבוש את הפחד ונצא "לדרך" עם ניצוצות – שם מחכה לנו הצלחתנו.

                     ד.         לדעת להתבונן מהזווית המתאימה  ומהמרחק הנכון – "להתבונן" באנשים, בתופעות, בלי להסיק מסקנות מיידיות, להקשיב, "לקחת את הזמן", להתפתח, להעריך נכון את התופעה או את המשימה, מבלי לכפות את זווית הראייה שלך על הסביבה.  "להתחבר" – לסביבה, לדרך למטרה. רק אז לבטא את הייחודיות שלך, את הדרך שלך להצליח.

                     ה.         לשלב מסורת וחדשנות כחלק מהדרך שלך – הסביבה, בה פועלים אנשי שיווק הינה סביבה המשתנה במהירות. היא הוגדרה פעם על ידי מנהל חברה בינלאומית כמצב בו "המפות באמצעותן אנו מנווטים, משתנות רגע לפני שאנו עוזבים את נמל הבית ויש להמשיך ולנווט באמצעות הכוכבים והאינטואיציה שלך".  הכלים בהן אנו עושים שימוש משתנים אף הם כל הזמן – עולמות של רשתות חברתיות, תוכן שיווקי ותקשורת מתקדמת, הינם כלים חדשניים שיש לעשות בהם שימוש. אך כדוגמת האופנוע של הארלי, אשר מצויד במערכות מתקדמות לניהול הדרך, הוא גם שומר על המסורת, על העיצוב הקלאסי של האופנוע, זה למעלה מ-100 שנה. רק שילוב בין מסורת לחדשנות, יביא אותנו לשפר את האפקטיביות שלנו ולהצליח לנווט גם בדרכים בהן אי הוודאות רבה יותר מהידוע – The Harley way.

                      ו.          Custom your way    בטא תמיד את הייחודיות שלך – אין הארלי אחד שדומה למשנהו. זהו האופנוע היחיד, שהחברה מעודדת את הרוכב לבצע בו שינויים מייד עם רכישתו ולהתאים אותו לאישיותו, צרכיו ודרך החיים שלו. הבסיס הינו "הארלי", אך כל אחד מחליף חלקים, מוסיף תוספות ומעניק לאופנוע את הביטוי הייחודי שלו. כך גם איש הצוות המתמודד עם משימותיו – הוא יעשה שימוש בכלים שרכש בארגון, המוצרים, המחירים, מערך ההפצה, התקשורת ונהלי החברה, אך יבצע באותה עת גם customization – התאמה אישית לאישיותו, תפיסת עולמו ומיומנויותיו של הפרט, כך יושגו יעדי הארגון ביתר שאת.

  

                      ז.          תמיד רוכבים, גם כאשר אנו נחים –  הארליסט, זה STATE OF MIND . אנו רוכבים על האופנוע, אך גם שאנו רחוקים ממנו – בחופשה, בבית, בעבודה, אנו תמיד נמצאים במצב תודעתי  של "רכיבה מתמדת", על ההארלי שלנו, רק מצפים לרגע בו נוכל לעלות עליו שוב, ולרכב אל המרחבים הפתוחים, אל הדרך שהיא הבחירה שלנו. לרכב לבד, עם מספר חברים, או בקבוצה גדולה של מאות רוכבים. אנשי שיווק ומכירות, תמיד "עובדים", גם כשהם בחופשה. נציג מכירות בכיר של חברה סלולארית, סיפר לי פעם שהעסקה הגדולה ביותר "שסגר", הייתה בזמן היותו בחופשה. במקרה פגש את מזכיר הקיבוץ בו נפש בשירותי המסעדה, התפתחה שיחה ומאות מנויים חדשים הצטרפו לחברה. גם במטוס, בדרך לחו"ל, נחליף כרטיסי ביקור ונספר על עצמנו, נכיר אנשים חדשים, דרכים חדשות תוך  זיהוי צרכים להם נוכל לספק פתרונות , להשפיע ולצרף אותם למשפחת הארגון אותו אנו מייצגים. לא במקרה, אנו, אנשי השיווק, הינם חוד החנית של הארגון.

                     ח.         Change everything loose nothing –   עקרון מוביל בתפיסת חברת "הארלי דוידסון" והמנחה כל רוכב, היא היכולת "לשנות הכול מבלי לאבד דבר". מודעת פרסומת בלתי נשכחת של החברה מראה רוכב יושב על האופנוע שלו, במדבר שומם והכותרת שואלת – "מה מתחיל בניצוץ וממשיך ללהבה"?  התשובה ניתנת בגוף המודעה – "האצבע על הסטרטר, לחיצה משחררת ניצוץ. האגזוזים רועמים, אתה לא יודע לאן אתה רוכב ומתי תחזור, אך אתה יודע שאתה חלק ממשהו שהוא גדול ממך, משהו שהולך להשתנות עוד רגע ואתה לא תהיה אותו אדם, זאת מבלי לאבד דבר ממה שהיית… ".  אנשי שיווק ומכירות וותיקים, מכירים עקרון זה מקרוב. יוצאים לעת בוקר, אל הדרך, מבלי לדעת מה ילד יום, או אם יצליחו במשימתם –  לשרת, למכור, להפיץ, לשכנע- להתמודד. עם הניצוץ בעיניים, עם אמונה בלב, להצליח ולהגשים את ייעודם – לצרף עוד חוויה ועוד לקוח לתרשים החיים שלהם, להגשים את ייעודם ולרכב כל הדרך אל הצלחתם.

אז כפי שניתן לנסח זאת בלשונם של אנשי "הארלי" – Let’s do it, let’s ride.

הוסף תגובה