על קונצ'רטינו, קונצ'רטו וסימפוניה אחת

על קונצ'רטינו, קונצ'רטו וסימפוניה אחת

הקונצרט הרביעי בסדרה הקלאסית של התזמורת הסימפונית חיפה 
מעמיד במרכז שני מוסיקאים ישראלים צעירים ומצליחים המביאים ליריות, ברק ווירטואוזיות אל הבמה

שני אמנים ישראלים צעירים עומדים במרכז הקונצרט הרביעי בסדרה הקלאסית של הסימפונית חיפה. גיל שוחט הוא ללא ספק מן הבולטים במלחינים הצעירים בימינו וגם אחד מהפורים בהם. הוא הספיק להלחין כבר מאות יצירות על אף גילו הצעיר יחסית.

מנצח: נעם שריף; בכינור: ארז עופר.

 בתוכנית:

גיל שוחט – קונצ'רטינו לכינור ולתזמורת (1996) (כ-15 דקות).
מקס ברוך- קונצ'רטו לכינור מס' 1 לכינור ולתזמורת בסול מינור, אופ' 26 (כ-25 דקות).
יאן סיבליוס – סימפוניה מס' 1 במי מינור אופ' 39 (כ-40 דקות).

את הקונצ'רטינו של שוחט לכינור, שהולחן ב1996, יבצע ארז עופר, שעושה חיל בחו"ל ככנר כסולן וככנר מוביל עם מיטב התזמורות בעולם, כגון פילדלפיה, מינכן, ברלין ואחרות. חלקים גדולים מהקונצ'רטינו מבוססים על מנגינות יהודיות עתיקות, אותן ארג שוחט לכלל יצירה אחת. 
ארז גם יבצע את הקונצ'רטו לכינור של מקס ברוך, אחד הקונצרטים האהובים ביותר על הקהל בו באה לידי ביטוי יכולתו הלירית של הכנר לצד יכולתו הווירטואוזית. ארז עופר מנגן על כינור מונטניה ונציאני משנת 1729. הסימפוניה הראשונה של סיבליוס, שתחתום את הקונצרט, היא סימפוניה שמעוררת תמונות של מרחבים מושלגים, אווירת בדידות וגעגועים ומציירת בצלילים את פינלנד, מולדתו שכה אהב, של סיבליוס.

 הקונצרט ייערך בתאריכים הבאים:

יום א', 25.1.09  אודיטוריום חיפה, 20:30 ; יום ב', 26.1.09 אודיטוריום חיפה, 20:30;
יום ג', 27.1.09 תיאטרון הצפון, קריית- חיים, 20:30.

גיל שוחט, קונצ'רטינו לכינור ולתזמורת (1996).

ביצירה חוברים לה יחדיו הקדמה,שבע אפיזודות קצרות ופינלה לכלל יצירה בפרק אחד. כל אפיזודה מציגה מנגינה אחרת המבוססת על ניגונים עתיקים של יהדות המזרח. חלק ממאפייני המוסיקה היהודית נשמע בנגינת כינור הסולו שמרבה להשמיע מרווחי סקונדה מוגדלת. בכל אפיזודה באה לידי ביטוי טכניקת הלחנה שונה, הרמוניות בנות שמונה צלילים, דרכי ביטוי חושניות בתזמור, חזרה על אקורדים, פוגה איטית במיתרים שמתפתחת להורה רחבת מימדים. שוחט מוסיף ומטפל במנגינות, מעלה אותן מדרגה ומאפיין אותן בעצב עמוק ומופנם.

מקס ברוך  (1920-1838)קונצ'רטו מס' 1 לכינור ולתזמורת בסול מינור, אופ' 26.

ברוך החל להלחין את הקונצ'רטו ב- 1864 אך נתקל בקשיים רבים שכן זאת הייתה יצירה ראשונה בקנה מידה רחב שהוא הלחין. ב- 1866 בוצעה פומבית לראשונה גרסה מוקדמת של הקונצ'רטו שלא סיפקה אותו. יוזף יואכים, הכנר המהולל, נחלץ לעזרתו וייעץ לברוך בנוגע לכל מיני שיפורים ושינויים שיש לערוך בקונצ'רטו ממש כפי שיעשה יותר מאוחר בקונצ'רטו לכינור של ידידו ברהמס. ברוך היה חכם ועניו מספיק לקבל את עצותיו והשלים את הלחנת הקונצ'רטו ב-1867. הוא הקדיש אותו ליואכים שאף היה הסולן בביצוע הבכורה ב-1868, שזכה לשבחים רבים. היצירה נפתחת בפרלוד ארוך ומורכב שמתחבר ישירות לפרק השני, מעין אריה לירית ומלאת תשוקה. הפינלה כתוב במיטב מסורת הכתיבה הוירטואוזית אולם, שוב חידוש של ברוך בניגוד למוסכמות, אין בו קדנצות ממושכות לסולן אם כי הפרק מסתיים בצורה סוערת ומלהיבה.  

יאן סיבליוס (1957-1865), סימפוניה מס 1 במי מינור אופ' 39.

הפרק הראשון נפתח בסולו קלרינט ארוך ומהורהר המלווה בדרדור תופים. כלי המיתר מציגים נושא ראשון דרמטי ולאחר שיא תזמורתי בו שב ומוצג הנושא מופיע נושא שני. חלק הפיתוח הוא סוער ביותר והפרק מגיע לסיום שקט אך דרמטי. בפרק השני ניכרים הדים ברורים למוסיקה הפינית העממית והא בעל אופי לירי רווי געגועים. פרק הסקרצו מתפתח מתוך מוטיב קצבי שמוצג בטימפני והוא בעל אופי גס, שטני. חטיבת טריו שקטה ומהורהרת מהווה ניגוד ראוי לסקרצו שחוזר ומופיע לאחריה. מוטיב הקלרינט שפתח את היצירה שב ונשמע בפתיחת הפינלה כשהפעם הוא מקבל גוון טראגי. לאחר חלק סוער נשמע מוטיב לירי ורחב בכלי המיתר. קטע פוגאלי מוביל לשיא שני בו שוב נשמע הנושא הפותח. לאחר מכן מנוגן הנושא השני בידי קבוצות כלים שונות בתזמורת והכל מסתיים בקודה רחבה וגרנדיוזית.

 

הקונצרט ייערך בתאריכים הבאים:

יום א', 25.1.09  אודיטוריום חיפה, 20:30 ; יום ב', 26.1.09 אודיטוריום חיפה, 20:30;
יום ג', 27.1.09 תיאטרון הצפון, קריית- חיים, 20:30.

לבירורים והזמנת כרטיסים 04-8599499

הוסף תגובה