עקרונות שיטת הביופידבק

שיטת הביופידבק ( בעברית – משוב ביולוגי) היא גישה טיפולית כוללת, המאפשרת למטופל ללמוד להשיג ויסות, איזון ושליטה בתפקודים פיזיולוגיים אשר נחשבו בעבר כבלתי ניתנים לשליטה רצונית.

השיטה מבוססת על שימוש במערכת אלקטרונית  ממוחשבת ומתוחכמת, המציגה בפני המטופל אינפורמציה שוטפת על תהליכים ושינויים פיזיולוגיים המתחוללים בגופו. אינפורמציה זו, המשוב, המוצגת בזמן אמיתי, מאפשרת למטופל ללמוד להשפיע על תהליכים אלה.

בעקבות השינויים הפנימיים מושג שינוי פיזיולוגי, רגשי, קוגניטיבי התנהגותי.

טכניקת הביופידבק אינה חודרנית ויישומה אינו כרוך בתופעות לוואי הקיימות לעיתים בטיפולים אחרים. השונה מהפסיביות והתלות הנוצרים בחלק מגישות טיפול אחרות, שיטת הביופידבק מייצגת גישה אקטיבית המאפשרת למטופל לקחת אחריות, לפתח שליטה ולהשפיע על בריאותו, התנהגותו, תחושותיו ורגשותיו.

המשוב הביולוגי משלב גישות מתחומי הרפואה, הפסיכולוגיה והטכנולוגיה, ומתייחס אל האדם כשלמות שכל מרכיביה קשורים ומשפיעים זה על זה.

כיצד זה עובד ?

כאשר אנו מודדים את חום הגוף, או בודקים את הדופק – אנחנו אוספים אינפורמציה על תהליכים בגוף. אך מדידות אלה אינן רצופות ומפורטות במידה מספקת כדי ללמוד להשפיע בעזרתן על התהליכים הנמדדים. הביופידבק , מבוסס על מדידה רציפה ומדויקת של שינויים קטנים בגוף תוך כדי התרחשותם. תוצאות המדידה הרציפה הזה הם המשוב , המוצג למטופל בדרך ברורה וקלה להבנה בדרך התרחשותם. בדרך זו ניתן ללמוד לשנות את התהליכים ולהשפיע עליהם בזמן אמיתי, תוך כדי פעילות. הביופידבק מהווה עבור המטופל מקור  מידע  העוזר לו "לראות" ו"לשמוע" תהליכים גופניים להם אינו מודע בדרך כלל. כך ניתן לקבל מידע ברור ורציף על פעילות השרירים, דופק, הזעה, שינוי טמפרטורה, נשימה ודפוס גלי מוח. המחשב מתרגם את המידע הזה לצליל או לתמונה אשר יוכלו להיות מובנים ע"י המטופל.

לדוגמא : כאשר המטופל מותח שריר או מרפה אותו, הוא יכול לקרוא את השינוי על מסך המחשב בזמן התהליך, לזהות אם הוא בכיוון הרצוי ובעצמה הרצויה. על ידי כך הוא לומד להשפיע על איכות הפעלת השרירים, כאשר אנחנו לומדים לעמוד בשיווי משקל על אופניים או לקלוע למטרה – נחוץ לנו משוב על מידת ההצלחה בכל שלב בלמידה. כאשר

המשוב זה הוא מדויק, מיידי ומפורט דיו, אנחנו יכולים ללמוד מהר וטוב יותר. הביופידבק מאפשר לנו ללמוד גם על תהליכים שלגביהם אין לנו משוב טבעי.

זה חשוב ?

הרפואה מכירה היום יותר ויותר בקשר הדו – סטרי  בין תהליכים גופניים נפשיים. כאשר אנו נמצאים במתח או במצב שנתפס כאיום, מגיב הגוף בתגובה הנקראת "תגובת האזעקה הכללית " . זהו מצב בו הגוף מתכונן במהירות למצבי חירום לצרוך התמודדות, הימנעות או בריחה. במצב זה מתרחשים לעיתים רחוקות. אך האדם המודרני תופס מצבים רבים כמאיימים על שלמותו הפיזית והנפשית. הוא ממשיך לעיתים להיות לחוץ ממשברים שקרו בעבר, מסכנות עתידיות ומאסונות המתרחשים בקצה השני של העולם. כל שפע האיומים המגיעים כיום לתודעה גורמים לגוף להגיב בתגובת האזעקה הכללית. כאשר תגובה זו מתרחשת לעיתים קרובות מדי, ובלי יכולת מספקת להירגע, נפגעת בהדרגה הבריאות הנפשית והפיזית .

מטרת הביופידבק – ללמד אותנו לשלוט ולווסת את התהליכים האלה במידה המרבית האפשרית, ועל ידי כך להשיג שיפור בבריאות ובאיכות החיים.

 ביופידבק אפקטיבי לטיפול בבעיות כגון :

–        יתר לחץ דם.

–        בעיות הקשורות במתח כללי , פוביות והפרעות חרדה.

–        כאבי ראש מסוגים שונים (מיגרנות, Tension headache ).

–        תסמונת המעי הרגיז או "קיבה עצבנית" – IBS.

–        טיפול בבעיות של קשב וריכוז – עם או בלי היפראקטיביות (ADD , ADHD).

–        קשיים בשינה.

הטיפול בבעיות פסיכו פיזיולוגיות מחייב בדיקה רפואית מקדימה, כדי לוודא שאין צורך בטיפול רפואי אחר לפני או במקביל לטיפול בביופידבק. הביופידבק מבוסס על למידה אקטיבית של המטופל  בכדי שיוכל להרחיב ולשפר את המודעות ויכולת הוויסות העצמי שלו, עליו לקבל אחריות לבריאותו ולרווחתו.

המטופל צריך להגיע לטיפולים בצורה סדירה, לאסוף מידע על הבעיות ועל השיפור שחל בהן ולתרגל בבית את מה שנלמד בפגישות .

מקורות:

ארנון רולניק, 'משוב ביולוגי – היזון חוזר וחזרה לאיזון', הוצאת פרולוג

הוסף תגובה