פורטרטים – לצד ציורים בסגנון מודרניזם פיגורטיבי

התת מודע הנו מרכיב בכל הקשור לפסיכולוגיה בימינו. בלבד רופאים ומטפלים גם ציירים נתנו עליו את הדעת. לעתים השתמשו בו ליצירות שהדגימו לצופים את תופעת התת מודע באופן משעשע. להשיג אפקטים ויזואליים מרשימים שבה העת הכניסו גם את האשליה האופטית ליצירה.

אני חיפשתי דבר אחר. עקבתי אחר אותם ציורי כתמים, אשר משתמשים בהם לראות מה יראה בהם הצופה. הצופה מפרש כתמים מסוימים, מתוך כך שהתת מודע שולף זיכרונות שכתמים מסוימים מעלים מנבכי מאגר הזיכרונות השמורים ושאינם בשימוש היום יומי.

בשלב מסוים תהיתי האם ניתן לשתול בתוך אותם ציורי כתמים חסרי פשר, גם כתמים שיובילו דווקא לזיכרונות שקיימים אצל כל בני האדם. חוויות שכולם חווים בשלב כזה או אחר בחייהם. לא כל אחד חווה פגיעה מברק ונשאר בחיים (כמוני לדוגמה) , אלא חוויות כמו התאהבות, החמצה, געגוע, נפילה, פציעה, מפגש עם בעל חיים שנוא וכו'. עשיתי אין ספור ניסיונות להגיע לתוצאה שרציתי. היום אני מרשה לעצמי להציע ציורים מסוג זה לקהל הרחב, אחרי שנוכחתי שהצלחתי לשתול בציורים שחלק גדול מהם אכן נראה ככתנים, אך מסתתרים בהם צורות פיגורטיביות אשר מובילות אל הצד הנעים של התת מודע.

במרכז כל ציור קיים אובייקט פיגורטיבי (לעתים שניים) קל מאוד לזיהוי, על מנת להכניס את הצופה לחוויה באופן הדרגתי ללא חשש, כמו שעושים זאת בחידוני הטריוויה. צבירת הביטחון מעודדת את הצופה לנסות בהדרגה לתת תשובות, או לזהות את שאר האובייקטים המוכמנים בציור. מתוך הניסיון שצברתי החלטתי שלא אכניס יותר משש אובייקטים כאלה שיעבירו מהתת מודע אל המודע, ויגרמו לתחושת הנאה הצלחה ואושר אצל האדם המתבונן בציור.

משום שאיני בעל כישורים פורמליים בתחום הנפש, אני מעביר את הציורים שלי דרך קבוצת משוב. רק לאחר מכן אני מעלה אותם לאתר שלי.

רק משום שאיני מציג בתערוכות מסיבות אישיות, אני מרשה לעצמי להפנותכם אל האתר: www.portrait-frame.com המופיע גם בפרופיל שלי.

אני מקווה שהצלחתי להסביר את הנושא גם לציבור שאינו חשוף לאמנות, ובכך תהיה מדודה הצלחתי במאמר זה.

אשמח לקבל תגובותיכם

הוסף תגובה