פיתוח קול : תזונה ומשקל והשפעתם על השירה

 עודף משקל או רזון – מה עדיף ?

 מי מאיתנו לא זוכר עצמו מהרהר בשאלת המשקל וההשמנה, בזמן צפייה באייטם טלויזיוני, שבו נראה לוצ'יאנו פברוטי הגדול ז"ל, שר בקול גדול ומרשים מעל לכרס ענקית ונפוחה ?

ומי מאיתנו לא שאל עצמו – האם יש קשר בין המשקל העודף הזה לבין היכולת לשיר כל כך טוב ?  ומדוע כל כך הרבה זמרי אופרה הם שמנים מהממוצע ?

חשוב מאוד לנסות לנער את המיתוסים הישנים בנושא ולשאוף לתשובות הנכונות, המתבססות על הגיון ועובדות.

 ראשית יש לזכור ולהפנים, כי שירה נכונה ומקצועית, הינה פעילות גופנית של ממש, לכל דבר ועניין, כיוון שבמהלכה אנו נדרשים להפעיל את כל גופנו בצורה מודעת ומבוקרת, להניע שרירים, לנשום ולנשוף, ודאוג ליציבה נכונה. מתוקף כך, הרי ברור שבכדי לשיר טוב – יש לשאוף לגוף בריא הנמצא בכושר סביר, אשר יוכל לבצע משימות גופניות ואירוביות בקלילות ובאפקטיביות. מכאן ניתן בהכרח להסיק, כי השמנת יתר, כבדות וכרס גדולה – מפריעים לשירה, פוגמים ביכולתנו לשלוט בה, ומונעים מאיתנו מלהגיע למלוא הפוטנציאל הווקאלי שלנו. בכדי להבין זאת ניקח שתי דוגמאות של פעילות תוך כדי שירה :

 * בכדי לבצע נשימות מהירות, או לשיר קולורטורה/סילסול מדוייק, יש צורך בגמישות רבה בבטן, ובסחיטה מהירה של הבטן פנימה. ברור כי כרס גדולה וכבדה תאט את התהליך הזה ותהפוך את הפעולה לקשה יותר ונוקשה יותר.

 * כזמרי אופרה או מחזמר, שהם ז'אנרים בהם קיים אלמנט של בימוי, פעמים רבות נדרשים הזמרים ע"י הבמאי לזוז במהירות, לעלות או לרדת בגרמי מדרגות הנמצאים בתפאורה ועוד. ברור כי אדם שמן יתקשה הרבה יותר להסדיר את הנשימה לאחר מאמץ גופני בינוני כזה, ולייצב את השירה שלו, מאשר אדם בעל משקל תקין הנע בקלילות.

חשוב לציין שיש משמעות רבה לתזונה מספקת ונכונה, שעליה אפרט בהמשך, ובכל מקרה, ודאי שאין כל המלצה להיות רעב או רזה מדי כאומן מבצע.

 מדוע אם כן זמרי אופרה רבים הם שמנים מהממוצע ?

 ראשית כדאי להכיר בעובדה שהמיתוס לגבי זמר האופרה השמן שהורגלנו אליו – כבר איננו רלוונטי כפי שהיה בעבר. כיום שמים דגש רב על הופעה נאה בבחירת הזמרים, וליהוק הזמרים מתבצע גם ע"פ פרמטרים של מראה חיצוני ואטרקטיביות בימתית.

 אם בכל זאת ברצוננו להבין מדוע קורה שרבים מזמרי האופרה הם בעלי משקל עודף, כדאי שננסה לבחון כמה פרמטרים באורח החיים של זמר ממוצע.

כאשר זמר עובד על הפקה אופראית, תהליך העבודה מחולק למעשה לשתי תקופות : תקופת החזרות ואחריה – תקופת ההופעות. בשבועות בהן מתבצעות החזרות – העבודה היא בשעות הבוקר והצהריים, ואילו הערב והלילה פנויים, ובתקופת ההופעות בדיוק ההפך – היום פנוי לגמרי והעבודה היא בלילה. עובדה זאת כשלעצמה מקשה מאוד על שמירה על סדר יום תזונתי מאורגן, ומקשה גם על הגוף להסתגל למשמעת תזונתית.

בלילות בהם מופיעים, מיד לאחר סיום ההופעה, טמונה בעיה לא קטנה. בד"כ מדובר בהופעות אינטנסיביות, סוחטות רגשית וגופנית, שאחריהן התיאבון גדול, הרעב גובר, והאדרנלין עדיין מציף את הגוף. במצב כזה קל מאוד להתפתות ולגשת לזלילה במסעדה בשעות הלילה המאוחרות מאוד, ולעתים תהיה זאת גם מחוייבות חברתית מקצועית חשובה.

כך יוצא שזמרים רבים מוצאים עצמם במסעדות בשעות הלילה הקטנות, מתקשים לשמור על סדרי יום מאורגנים. כאשר מוסיפים לעובדה זאת גם את אלמנט הטיסות והמעבר בין ארץ לארץ לצורך ההופעות, ולתמונה נכנס גם ג'ט-לג המוסיף לבלבול השעון הביולוגי, הולכות ומתבררות יותר ויותר הסיבות לקלות הבלתי נסבלת של העליה במשקל.

לאור כל הקשיים האלה, אין ספק כי שמירה על תזונה נכונה ומסגרת תזונתית ראויה היא בעלת חשיבות גדולה ומשתלמת מאוד לזמר בטווח הקצר והארוך בכל מובן.

מה כדאי לאכול לפני הופעה חשובה, ומתי בדיוק ?

 ארוחה גדולה ומשביעה היא דבר הכרחי וחשוב ביותר לפני הופעה חשובה ואינטנסיבית. רצוי לאכול ארוחה הכוללת  מרכיבים חלבוניים ופחמימתיים, וכן ירקות. רצוי כי הפחמימות תהיינה כאלה המתפרקות לאט, למשל כאלה הנמצאות באורז מלא או בפסטה מקמח מלא. בארוחה המקדימה להופעה, וביום ההופעה כולו, רצוי מאוד להימנע מדברי חלב, מאכלים שמנים או מטוגנים, יין, חריף, ודברים חמוצים כמו פירות הדר, שימורים במלח ובחומץ וכדומה. מזונות אלה בד"כ גורמים לליחה רבה וחומציות בקיבה, דברים שכדאי להימנע מהם.

את הארוחה כדאי לאכול כשעה או שעתיים לפני מועד העליה לבמה, בכדי לא לעלות לבמה עם בטן מלאה מאוד ונשימה כבדה.

בכל מקרה כדאי מאוד לקחת איתכם להופעה דברים קטנים ואנרגטיים שאפשר לנשנש במידה ויש רצון או צורך, למשל בננות או פירות מתוקים לא חמוצים, או סוכריות צמחים וכדומה.

 המיתוס : "זמר חייב לאכול בשר"

 כזמר צעיר וגם כסטודנט באקדמיה למוזיקה, שמעתי לא מעט עצות ושיכנועים, כמה כדאי לי לאכול בשר לפני קונצרט שירה, וכמה הבשר נותן כוח לזמר ומאפשר לו להגיע למיטבו.

אני שמח מאוד אם כן, לנפץ אחת ולתמיד את המיתוס המופרך הזה.

ארוחה טובה, משביעה ומטעינת אנרגיה לא חייבת לכלול בשר, ואפילו ההפך מכך, רצוי שלא תכלול מרכיבים בשריים, המקנים לגוף תחושת כבדות. את כל מה שמעניק לגופנו בשר אדום, ניתן בקלות לקבל בצורות בריאות יותר ופחות מכבידות, ע"י שילובים נכונים ובריאים בין דגנים, קטניות וירקות. אני ממליץ בחום על שני ספרים בנושא תזונה צמחונית בריאה, והם :

 "לבריאות" מאת זוהורית שייחי בלום

"מזון למחשבה" מאת נמרוד שיינמן

 אני עצמי אוכל להעיד בעניין, כזמר שאכל בשר במשך שנים, ובשלב מסויים, התנסה בטבעונות במשך כשבע שנים. כלומר, במשך שבע שנים לא אכלתי שום דבר המגיע מן החי, היינו לא בשר, לא חלב ומוצריו ולא ביצים. כאחד שהיה גם טבעוני וגם אוכל בשר, אוכל להעיד כי בתקופת  היותי טבעוני לא חשתי כל ירידה בכוחי לשיר, ולא חשתי כל נפילה אנרגטית. דווקא ההפך הגמור : התזונה הבריאה היטיבה מאוד עם גופי באופן כללי, הייתי חיוני וקליל יותר,  ולא חסר לי כח על הבמה או בזמן חזרות.

כמו כן ישנן אינספור דוגמאות לזמרים מצליחים מאוד מכל סוגות השירה, שהינם צמחונים או טבעונים ידועים. דוגמא מצויינת היא למשל כוכבת האופרה האגדית, הסופרן מונסראט קבאייה.

 קול ואלכוהול

 גם בנושא שתיית אלכוהול לפני שירה קיימות דעות שונות ומשונות.

באופן כללי ניתן לומר שהעניין שונה מאדם לאדם ושיש כאלה שאלכוהול מיטיב עם גרונם, וכאלה שלא. אבל מה שכן ניתן לומר בבירור הוא שכדאי מאוד להימנע ממשקאות אלכוהוליים חמוצים ובעלי עפיצות, כגון יינות לבנים ואדומים ובירות. משקאות אלה גורמים לליחה ולצריבת המיתרים, ולעיתים אף גורמים לצרידות.

לעומת זאת קיימים משקאות אלכוהוליים שאינם מזיקים לעניינינו, והם בעלי אפקט של סיכוך, חיטוי וחימום. דוגמאות למשקאות אלה הן :

וודקה, ויסקי, ערק, ליקר צמחים דוגמת ה"ייגר מייסטר" וכדומה.

 למעוניינים – תרופת סבתא למקרה של הצטננות או חום :

חצי כוס תה חם מעורבב בכרבע כוס וודקה או ויסקי. כדאי לשתות בלילה לפני השינה, להזיע בלילה ולקום כמו חדשים.

 

לחיים !

הוסף תגובה