פלמנקו יהודי-ביקורת-זיוה עטר,שלומית ויסמן-בצ"א

לא מזמן כתבתי ביקורת על הופעה של להקת פלמקו וכך כתבתי שם בין השאר:"יש בפלמנקו תערובת של השפעות ביניהן צוענית,מוסלמית,אנדלוזית ואפילו יהודית".
והנה כעת מופיעה להקה "דודא" שמה ושם המופע שלה "פלמנקו יהודי".דודא פרוש המילה במרוקאית הוא חידק חיובי באדם-חידק השירה.ובשיר השירים"הדודאים נתנו ריחם"-צמח אהבה.

כמובן שהמופע סיקרן אותי מאוד והלכתי מלא ציפיות, רצון טוב וסקרנות.
לא רציתי להתאכזב כי לא האמנתי שיכול להיות פלמנקו יהודי.לשמחתי לא רק שלא התאכזבתי אלא אפילו נהנתי מאוד מההופעה.

זאת הופעה המשלבת בתוכה שירים ,פיוטים ובלדות יהודיים מאנדלוזיה וארצות המגרב עם ריקוד פלמנקו טהור כאשר הרקדנית הרוקדת את ריקודי הפלמנקו מתאמת את עצמה להפליא עם מילות השירים או הפיוט,קצב השירה,הדגשת המילים וההפסקות שבשירה.יש לרקדנית שהיא גם הכוריאוגרפית של עצמה סיגנון ופרשנות אישית לשירי הלהקה.היתה הרמוניה נהדרת בין הריקוד לשירה.
זה היה שילוב מענין בין השירה ,המוסיקה,הריקוד והתנועות ,שילוב שנראה טבעי ולא מלאכותי.

אמנם הערב הוא בעיקרו ערב של הפיוטים והבלדות אך שילוב ריקוד הפלמנקו הוסיף רבות לגיוון הערב,צבעוניות מיוחדת וענין.
המופע למרות מרכיביו לא יכול היה להצליח אם הביצוע לא היה טוב.

לזיוה עטר- זמרת נשמה ששרה את הפיוטים ולותה לפעמים את עצמה בתוף ,קול קטיפתי,חם,עמוק וערב לאוזן. היא יודעת לשיר ולהגיש את הפיוט בשינוי גווני הקול,בהדגשת מילים,בהגברת או הנמחת עוצמת השירה.
גם רקדנית הפלמנקו שלומית ויסמן -שמחה ביצעה את הריקודים בחן ,בתנועות שונות, גם בישיבה כשהשתדלה והצליחה שהריקוד יהיה בעצם אילוסטרציה לשיר המושר.
מופע זה שונה ממופע פלמנקו רגיל.הדגש כאן הוא על הפיוט הספרדי,האנדלוזי היהודי והפלמנקו כאמור בא כדי להדגים את הפיוט וכתוספת לו ולא כעיקר.

שמענו שירים רבים והנה שמות חלק מהם: בת עירי היפה,תנו לי את החופש,שיר נשמה,אין לי מולדת,הנך יפה רעיתי שהושרו בעברית,תוניסאית,אלגירית,ערבית,ספרדית בניב צפון אפריקאית של הלדינו וכו'
כמו כן שמענו שיר מאוד יפה "שפת הבית" שנכתב מילים ולחן ע"י הזמרת זיוה עטר ואשר זכה במקום ראשון בפסטיבל הלאדינו הבינלאומי 2005 במקום הראשון.
בהתאם לפיוטים המושרים היו ריקודים עם תנועות ידיים האופיניות לפלמנקו, תנועות איטיות או מהירות,עם קצב של רקיעות רגליים או בלעדיהן הכל בכאמור בתאום מלא עם השירה.
שלומית שמחה היתה מלאת חושניות,אש, תשוקה עם ביצוע טוב מאוד, קיצבי אך מרוסן ומתחשב בפיוט שליוה אותה.

תזמורת של שלושה איש מעולה ליותה את כל הערב: ארמונד סבח-עוד,אליאב אובל-גיטרה וניר וייס דרבוקה וקחון ונאי-כלי הקשה.

לראות או לא לראות:מופע מיוחד.שילוב יפה בין פיוט ספרדי צפון אפריקאי ופלמנקו.
נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")elybikoret , 27/8/2008 22:22

הוסף תגובה