פסיכולוגיה חיובית – הדרך לאימון מוצלח

הפסיכולוגיה החיובית היא גישה אשר שמה לה למטרה לפתח דרכים להגדלת האושר של בני האדם. גישה זו עוסקת בזיהוי תחומי החוזק המרכזיים שלנו, וכוללת דרכים לטיפוח חוזקות אלו, ושימוש תדיר וקבוע בהם. ישנו קשר הדוק בין תחום האימון לפסיכולוגיה החיובית, בכך ששניהם אינם מתמקדים במחלות נפש וריפוין, אלא בהגדלת הפוטנציאל האנושי ושיפור וקידום איכות החיים.
תנועה זו החלה את דרכה לפני כעשר שנים, כשהמניע המרכזי להקמת התנועה היה חוסר שביעות רצון מעולם הפסיכולוגיה הקיים. בחמישים השנים האחרונות, עסק עולם הפסיכולוגיה בנושא אחד ויחיד – מחלות נפש. אמנם, ההשקעה בתחום זה נשאה פרות רבים, וכיום אנו יודעים לטפל במספר רב של מחלות נפשיות, אך להצבת דגש זה ישנו תג מחיר משמעותי. המחיר הוא התמקדות בתיקון פגמים ומילוי חוסרים, וכמעט לא נעשתה חשיבה ולא נערכו מחקרים בשאלה כיצד ניתן לקדם ולשפר את חייו של כל אחד ואחד מאיתנו? מהם הגורמים שיכולים להביא אותנו לתחושת אושר, סיפוק ומימוש עצמי? 
בלי לשים לב, נוצרה בעולם הפסיכולוגיה התפיסה כאילו החיים הטובים הינם חיים ללא אומללות. אך כפי שכולנו יודעים, חיים ללא אומללות אינם מספיקים על מנת לחוש תחושת אושר, מיצוי עצמי, אהבה לעצמי ולסובבים אותי ועוד תחושות חיוביות רבות. כיצד ניתן לגדל ולטפח תחושות חיוביות אלו? כיצד ניתן לחיות חיים מלאי משמעות הכוללים התעלות מעל עצמנו ומיצוי כל יכולותינו? על שאלות אלו ועוד רבות אחרות, נרתמה הפסיכולוגיה החיובית לענות. 
מייסד הגישה, והדמות המזוהה ביותר איתה הוא מרטין זליגמן. מרטין זליגמן הוא פסיכולוג קליני, ועמד במשך שנים רבות בראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית בפנסילבניה. הסיפור האישי מאחורי הקמת תנועה זו, קשור בביתו בת החמש, ניקי. הוא מתאר כי באחד הימים הוא עבד בגינה, כשניקי נמצאת איתו שם. בעוד שביתו היתה עסוקה בליהנות מהעניין, והשליכה עשבים לכל עבר ורקדה ושרה, הוא היה ממוקד במטרה וחשב, כתמיד, על לחץ הזמן ועל כמה הוא צריך להספיק. כיון שהיא הסיחה את דעתו, הוא כעס עליה והיא הלכה. לאחר כמה דקות, היא חזרה ובנימת תוכחה אמרה לו שיפסיק להיות כזה "קוטר". מסתבר, כי ניקי פגעה בדיוק בנקודה הנכונה. בוידוי אישי אמיץ למדי, הוא מתאר כי "במשך חמישים שנה סבלתי בעיקר מזג אויר גשום בנשמתי, ובעשר השנים האחרונות הייתי כענן קודר מהלך בבית שכולו קרני שמש זוהרות". באותו רגע הוא החליט להשתנות.
אחד התחומים להם הקדישה הפסיכולוגיה החיובית תשומת לב מרובה הוא פיתוח תחומי החוזק האישיים של כל אחד ואחד. תכונות אלו, המכונות חוזקות, הינן תכונות טובות כגון הגינות, גבורה, וטוב לב, הזוכות להערכה ברוב התרבויות. תכונות אלו הינן תכונות הניתנות לבנייה וטיפוח. על מנת שכל אחד יוכל לזהות את החוזקות שלו ולפתח אותן, יש צורך ליצור סיווג של כל החוזקות האנושיות. לצורך כך, בחרה הפסיכולוגיה החיובית בדרך יצירתית וחדשנית למדי, שספק אם פרוייקט בסדר גדול כזה נערך אי פעם. החוקרים לקחו על עצמם לקרוא 200 ! חיבורים העוסקים במידות טובות. החיבורים נלקחו מכל התרבויות המוכרות בעולם, כגון: כתבי אריסטו, קונפוציוס, התנ"ך והתלמוד, הקוראן האופנישדות ועוד. להפתעתם הרבה, הם גילו כי ישנה הסכמה נרחבת בכל המסורות הקיימות מזה כשלשת אלפים שנה על שש קבוצות של מידות טובות:
1. חכמה וידע
2. אומץ
3. אהבה ואנושיות
4. צדק
5. מתינות וריסון
6. רוחניות ונשגבות

כל קבוצה כזו של תכונות, כוללת כמה תכונות בתוכה, וכך נוצר סיווג הכולל 24 חוזקות. לכל אחד מאיתנו מספר חוזקות בסיסיות, הנקראות "חוזקות חותם", והטענה היא שככל שנשכיל להשתמש בחוזקות אלו בתדירות גבוהה יותר, תחושת האושר והסיפוק שלנו יהיו גבוהים יותר. אדם שאינו מבטא את החוזקות שלו באופן משמעותי בחיי הימיום, ירגיש תסכול וחוסר מימוש עצמי.
לגישה זו השלכות ניכרות על תחומים רבים בחיינו. למשל, על מנת להרגיש סיפוק ומימוש בתחום העבודה, כדאי לפעול על פי המהלכים הבאים:
• זהו את חוזקות החותם שלכם.
• בחרו בעבודה שמאפשרת לכם להשתמש בהן מידי יום.
• עצבו מחדש את עבודתכם כדי להשתמש באופן נרחב יותר בחוזקות שלכם.
לגישה זו השלכות רבות נוספות, בתחום הזוגיות, גידול ילדים ועוד.
התפיסה כי בכל אחד מאיתנו משאבים רבים וחוזקות, משותפת לעולם האימון ולפסיכולוגיה החיובית. כמו כן, האמונה כי עיקר המטרה אינה תיקון פגמים ובעיות אלא סיוע בהגדלת הפוטנציאל האנושי, והגברת תחושת האושר והסיפוק בתחומי החיים השונים, אף היא אמונה משותפת לשתי הגישות. נראה כי ישנו חיבור די טבעי בין גישות אלו. מרטין זליגמן, מייסד הפסיכולוגיה החיובית מתייחס לקשר הזה, וטוען כי הפסיכולוגיה החיובית יכולה לתרום לעולם האימון בשתי דרכים: 1. לספק רקע תיאורטי לתחום האימון בעולם מדעי ההתנהגות. 2. לפתח מדדים והתערבויות שנמצאו תקפים במחקר מדעי אמפירי. נראה כי ישנו כר נרחב לשיתוף פעולה בין עולם האימון לתחום הפסיכולוגיה החיובית, ומשיתוף פעולה זה יוכלו לצמוח התפתחויות חיוביות רבות.

ליאור כהן
פסיכולוג בהתמחות קלינית ומאמן אישי בגישת הפסיכולוגיה החיובית
www.shalav.org
052-8648960

הוסף תגובה