פתיחת עסק ואתם – האמנם?

פתיחת עסק ואת(ה). האמנם?

בואו תבדקו האם זה מתאים לכם

מאמר זה לא יידון בבדיקת כדאיות העסק, בסיכונים, בבדיקת שוק או בחיפוש משקיעים. מטרתו לתת לכם כלים להחליט אם בכלל מתאים לכם, כרגע, להיכנס להרפתקה שכזו.

כדאי שתשאלו את עצמכם בכנות:

האם זה החלום שלי? 
האם הרעיון מלהיב אותי? האם מחשבה או ההתעסקות בנושא מזרימים בי אנרגיות חדשות? 
נסו לדמיין את זה מצליח, התעכבו על הפרטים הקטנים. האם זה לוקח אתכם למחוזות טובים מבחינתכם?
וודאו שאתם נכנסים לזה מתוך רצון אמיתי. חשבו על מה אתם חולמים כשאתם מתייחסים להקמת העסק – האם זו העצמאות שבהקמה במו ידיכם של הרעיון שלכם או דווקא השותפים? ייתכן שאתם רואה מול עיניכם רק את הכסף שאולי יצמח מעסק כזה אבל חשוב לוודא שגם התחום מעניין אתכם, שהרי תמצאו את עצמכם לומדים וחיים אותו. נסו להבין האם המכלול כולו מתיישב עם החלום שלכם, מתאים  לאורח החיים שלכם או לזה שאתם מעוניינים שיהיה לכם. אתם נכנסים להרפתקה סוחפת ואם היא אינה מסתדרת עם הדברים שאתם רוצים באמת, הרפתקה זו עלולה לגזול מכם אנרגיות רבות מדי.

האם זה הזמן? 
הקמת עסק היא משימה תובענית מבחינת אנרגיה, זמן וכסף. כדי שעסק יצליח, אלו שמובילים אותו צריכים להיות בפוקוס מקסימלי מול המטרה, ולאורך זמן.
מהר מאד תמצאו את עצמכם נשאבים לתוכו ומקדישים לו את כל זמנכם. זמן רב יותר משחשבתם. נסו לראות איך תוכלו למצוא את הזמן הזה. ייתכן שיש לכם ממנו כרגע בשפע וייתכן שאתם צריכים להמציא "יש מאין". בכל מקרה, זכרו שמדובר בהרפתקה ארוכה, במיוחד אם היא מצליחה.

מהן התכונות החזקות והחלשות שלי, מהן שאיפותיי? 
מה מהן עוזר ומה מהן מפריע להגשמת העסק? איך תתגברו על החולשות – (עבודה קשה יותר? חיזוק התכונות החזקות? שותפים משלימים? או פתרון יצירתי אחר?) לדוגמה, אם אתם מאחרים כרונים, כדאי שתהיו מודעים למגבלה זו ותארגנו את כל פגישותיכם ביומן אלקטרוני שיצפצף מספיק זמן לפני כל פגישה. איחור לפגישה עם לקוח או משקיע פוטנציאלי, עלול לעלות לכם הרבה יותר כסף מיומן אלקטרוני.
וודאו כי אתם יכולים לתת תשובות אמיתיות ומפורטות ככל שניתן לשאלות אלו. נסו לדמיין אתכם במצבים בהם יזמתם והקמתם משהו מאפס ובחנו איך זה היה, איך התנהגתם בתהליך. נסו לדמיין את העסק מצליח, האם זה מסתדר עם שאיפותיכם, עם אורח החיים שאתם רוצים לנהל?

מי השותפים? 
אם אתם לא הולכים על זה לבד, דאגו למצוא שותפים המשלימים אתכם. בררו מהן הנקודות החזקות והחלשות שלכם, היכן חסר לכם ידע, קשרים או כסף וודאו ששותפכם לתהליך ישלימו אתכם בכמה שיותר אופנים. אם יש לכם רעיון למוצר נהדר ואתם לא יודעים איך לשווק אותו, קחו שותף מתחום השיווק. אין טעם בשותף בעל ידע וכישורים זהים לשלכם, עם שותף כזה חלוקת התפקידים תהיה קשה יותר. אם הוא חסר בטחון באותם תחומים בהם אתם חסרי ביטחון – אתם עלולים להעצים את חוסר הביטחון באותם תחומים לשניכם.
מהן הציפיות שלכם מהשותפים? האם הם מודעים לציפיות אלו? האם אתם יודעים מה הם מצפים מכם, והאם אתם מרגישים שתוכלו לעמוד בציפיות?

אני רוצה לשתף אתכם בהתנסות של אלה.

זמן קצר לאחר שעזבה אלה את מקום עבודתה הקודם ותוך כדי חיפוש כוון חדש, פנתה אליה חברה ותיקה והציעה לה להצטרף אליה כשותפה שווה בעסק  חדש. 
מכיוון שבעבר הן עבדו יחד וידעו שהן משלימות אחת את השנייה מבחינה מקצועית, השילוב נראה להן מנצח והרעיון לעבוד יחד שוב, קסם לאלה מאד.
נראה היה שההצעה באה בזמן טוב.
הרעיון עצמו נראה מבטיח וחלוקת התפקידים שהחליטו עליה נראתה הגיונית ומתאימה.
היא נכנסה לעבודה במרץ, השקיעה זמן רב ונהנתה מכל רגע. 
תחומים חדשים נפתחו בפניה, נושאים שלמים של לימוד ועניין, מנושא פעוט כגון בחירת רואה חשבון והתלבטות אם לפתוח חברה או שותפות ועד לנושאים כגון מציאת משקיעים. 
לעיתים היו השותפות מדברות ביניהן איך הן רואות את זה מצליח, מה יהיה תפקידן כשהעסק יגדל ואיך זה יתנהל. אך לאלה היה קשה לדמיין את זה קורה, וכשעשתה זאת, 
לא חשה שההתלהבות שמלאה אותה נשארת איתה גם כשהכל מתקדם ומצליח.
העניין הזה הפריע לה יותר ויותר וכרסם בביטחון ובהתלהבות שלה בעבודה.
אלה החליטה לפנות למאמן אישי במטרה להחזיר לעצמה את הביטחון וחדוות היצירה.

בעקבות התהליך, אלה הבינה שהיא חיתה את החלום של השותפה שלה
ושהוא לא החלום שלה. היא התלהבה מהתהליך, מהחוויה ומהיצירה המשותפת, אך המוצר והתחום לו היה שייך, לא עניין אותה. היא לא הצליחה לדמיין את עצמה בחברה לאחר הצלחת המוצר – זה פשוט לא דיבר אליה. 

עם התובנה הזו, החליטה אלה לעצור ולפרוש מהשותפות. למרות חוסר הנעימות של הודאה בטעות, תחושת ההקלה והשלמות שחשה כאשר גמלה בה ההחלטה לפרוש, נתנה לה את הכח לסגור עניינים. היום היא במקום אחר, עסוקה בהגשמת החלום שלה.

בראיה לאחור, ננסה לבחון את אותן סוגיות שציינתי קודם בהקשר לסיפורה של אלה.

האם היה זה החלום של אלה? 
כפי שהבינה בעצמה, זה לא היה החלום שלה. עובדת היותה מלאת התלהבות והנאה שנבעה מעצם העבודה המשותפת ותחושת היצירה, הסתירה ממנה את ההבנה, כי התלהבות זו לא תשאר עימה לאורך זמן.

האם זה היה הזמן המתאים? 
כן.

האם אלה הכירה את מגבלותיה ושאיפותיה טוב מספיק?
כנראה שלא. היא בלבלה בין התלהבות רגעית ומציאת כיוון אמיתי המתיישב עם ערכיה ושאיפותיה.

האם השותפה היתה מתאימה?
כן. ההתאמה בין השותפות היתה הסיבה הראשונה להסכמה של אלה לשותפות בעסק.

לפעמים כשמשהו בחיינו לא מתאים או לא מסתדר, אנחנו חשים הרגשה כללית לא "יציבה", אנחנו מרגישים ש"משהו לא מסתדר" ולא תמיד בטוחים מה. אלה עצרה בכדי לחקור תחושות אלו שהביאו אותה למסקנה שהדרך בה היא הולכת לא מתאימה לה. 
גם כשאנחנו חושבים שאנו עושים את הדבר הנכון – לגוף שלנו יש לפעמים תובנות שלשכל לוקח זמן לקלוט. 
לא משנה מהיכן מגיעים הרמזים – החוכמה היא להקשיב להם וללכת אחר הלב.

הוסף תגובה