צחוק ככלי לגיבוש משפחתי

צחוק ככלי לגיבוש משפחתי / רחל סטיקלרו

נסו להיזכר בפעם האחרונה שישבתם יחד עם ילדיכם וצחקתם צחוק גדול עד שאחד מבני המשפחה אמר: "אמא כבר כואבת לי הבטן מרוב צחוק". הרגעים הללו נפלאים ומאושרים, ואינם מתרחשים לצערנו בכל יום. אבל כל זה יכול להישתנות!!! 

כיצד? מודעות לחשיבות הצחוק והיכרות עם טכניקות של צחוק יזמנו מפגשים משפחתיים כאלו. שיחרור וצחוק בקול בקרב בני המשפחה, מצליח לקרב ולשפר את הקשרים בין אישיים, נוצרת אינטימיות, קירבה ומרחב בטוח לשיתוף, לקידום היחסים והתקשורת המשפחתית.  

הצחוק מספק הנאה אינטימית – משפחתית, שלעיתים קרובות אינה מושגת, עקב טרדות היום או מטלות הבית. נכון, לא תמיד אנחנו "עושים חיים", אך אפשר להנות מהם הרבה יותר. הרעיון הכי טוב בצחוק הוא שאנחנו יכולים לזמן אותו, אין צורך בצפייה בסרט מצחיק, ולא צריך לספר בדיחה – למרות שבדיחה יכולה לשמש זרז בפעמים הראשונות בהם תתנסו בתרגילי ה"יוגה-צחוק".

הצחוק גורם לנו להרגיש כל-כך טוב מכיוון שהוא מפיג מתחים הבאים לידי ביטוי ברגשות בסיסיים כואבים ומתסכלים: שעמום, פחד וכעס, כשיחרור רגשות אלו מקל על המצב המתוח מבחינה גופנית ורגשית. הצחוק מזמן ויתור על המגננות הללו, אמנם אנו חשים יותר חשופים או פגיעים, אבל זהו הזמן בו נהיה פנויים לשינוי וויתור על התחושות הללו.

מטרת "היוגה – צחוק" הוא ליצור עליצות ועליזות, שפירושן הנאה ללא מחוייבות. אין צורך להיות שמחים ברגע זה, להיפך ממצב של כעס או עצב הצחוק מועצם אך יותר. במקרים כאלו אנו מזייפים בתחילה את הצחוק, שהופך בהמשך לצחוק אמיתי. המוח שלנו אינו מבדיל בין צחוק מזוייף לאמיתי, לכן אנו מבצעים תהליך פיזי, ועקב הקשר בין "גוף לנפש " התהליך הגופני משפיע על הכימייה בגוף, וכך משפר את החיוניות והבריאות.

הצחוק מאפשר להתמודד טוב יותר עם משימות וקונפליקטים בזכות השינוי בנקודת המבט. אנו מתחילים לצחוק על אירועים בהם נפגענו או נעלבנו מדברי הבן או הבת במשפחה – בכל גיל, שמזכירה לנו בכל פעם כשהיא לא מקבלת מה שהיא רוצה "את אמא לא טובה". תרגילי הצחוק מאפשרים לנו להתבונן בחיבה אל אירועים אלו, ולעיתים קרובות לפתח שיח בנושא עם בני – המשפחה.

באופן טבעי כאשר גופנו במצב מתוח קשה לנו להיות פנויים לאחרים, לצרכים או למניעים שלהם, כלומר לתקשורת טובה ובונה. בחיי המשפחה פעמים רבות או נמצאים במצבים דומים עם ילדינו או בן-הזוג שלנו, ותרגול של "יוגה – צחוק" משפחתי או אפילו רק עם חלק מבני המשפחה, מאפשר עצירת "מעגל הכעס", שאינו מוביל ליצירת פיתרון מספק. הצחוק מעודד אמון, ומרחיב את המרחב המשפחתי הבטוח לביטוי אישי בהיר יותר מצד אחד, ופיתוח יכולת ההקשבה מצד שני.

יחד עם זאת כאשר אנו צוחקים בקרב בני משפחתנו אנו מזמנים למרחב הבטוח שלנו סביבה שאינה שיפוטית, אלא מעניקה לנו אהבה ללא תנאי. אהבה העוברת דרך המחשבה היא מותנית "אני אוהב/ת אותו באם…", לעומת זאת אהבה "מכל הלב" מגיעה ממקום חד-צדדי של נתינה. כמו-כן חוזר כאן הרעיון של אינטימיות פיזית ורוחנית, שתרגילי הצחוק מעוררים.

כעת לעבודה…. טוב זו אינה ממש עבודה אלא יותר הנאה.

·       קיבעו זמן ביום, רצוי בשעות הערב לפני ארוחת הערב – על קיבה ריקה. 30 דקות ביום בה כל בני המשפחה נמצאים יחדיו.

·       הכינו דיסק עם מוסיקה שמחה ועליזה.

·       פנו מרחב גדול בבית – אצלי בסלון אנו מפנים את הרהיטים לפינה אחת, וכך נוצר מרחב תנועה נוח.

·       הזמינו למרחב את כל בני המשפחה: מהתינוק הקטן בן מספר החודשים ועד הסבתא בת ה-80.

אתם מוכנים!!!!

רעיונות לתרגילים : בעת תיאור התרגיל הדגימו אותו.

אלו המלצות לשלב ראשוני, הקשיבו לצעירים שבחבורה, שללא ספק הם מעלים רעיונות חדשים בכל מפגש משפחתי שכזה. לעומתם הפעוטות פורצים בצחוק מתגלגל, שקשה לעמוד בפניו.

  • "שם מצחיק": בסבב כל אחד מבני המשפחה אומר את שמו ומוסיף תנועה מצחיקה, יתר המשתתפים חוזרים יחד עם התנועה. מומלץ לחזור על כל תנועה לפחות 3 פעמים, ולהודיע על כך מראש.
  • " צחוק בהצלבה": נעים בחדר, ובכל פעם ניגשים לאדם אחר מבני המשפחה. מושיטים יד אחת ללחיצה וצוחקים, מושיטים יד שניה וצוחקים. אוחזים בשתי הידיים מניעים אותן למעלה ולמטה וצוחקים. לאחר מכן מחליפים בן-זוג וחוזרים על התרגיל.
  • "צחוק קפוא": נעים בחדר, ובכל פעם ניגשים לאדם אחר מבני המשפחה. עומדים מולו ומתחילים עם חיוך קטן שגדל עד אשר הופך לצחוק גדול. ממשיכים לצחוק עד אשר אחד מבני הזוג עוצר "ומקפיא את פניו", בן הזוג מחקה אותו. עומדים כך האחד מול השני מספר שניות, והאמינו לי הצחוק מגיע מיד אחר-כך.

לאחר כשלושה תרגילים עימדו במעגל ל"נשימות". הרימו ידיים למעלה קחו אוויר, והוציאו אותו עם הורדת הידיים למטה.

אם נותר בכם עוד "אוויר לנשימה" זה הזמן להפעיל את המוסיקה עליזה ופשוט לרקוד. עיצרו את המוסיקה מידי כמה דקות ל"הפסקת צחוק", ולאחריה המשיכו לרקוד ולצחוק.

איך אתם מרגישים???????

אני אוהבת לצחוק, זה מהנה משחרר, הוא "כאן ועכשיו", והכי חשוב הוא אינו דורש מאומה, להיפך הוא רק נותן ונותן – אושר ואינטימיות עם האהובים שלנו, השתמשו בו!!!

הוסף תגובה