ציורי הקיר בסיגיריה, סרי לנקה

הסלע הגדול בסיגיריה, סרי לנקה, הידוע גם בשמו "הר הארי" (Lion's mountain), מושך אליו אלפי תיירים מרחבי העולם בכל שנה. הוא אחד משמונת אתרי המורשת העולמית הנמצאים בסרי לנקה, ונחשב לפלא השמיני משמונת פלאי העולם הקדום. הוא נבנה על ידי המלך קאשאיפה במאה החמישית לספירה. המתחם כולל את הסלע המרכזי, הנישא לגובה מרשים של 200 מטרים ומעוטר בעשרות ציורי קיר מרהיבים, ואת שרידיהם של עיר עתיקה, רשת של גינות מעוצבות ופסלים רבים.

כאשר מטפסים על הסלע (טיפול לא קל בכלל), נתקלים בדרך בכעשרים ציורי קיר אשר שמרו על פרטיהם וצבעם יפה במשך מאות שנים. ציורים אלו הם היחדים ששרדו, מתוך כ- 500 הציורים שעיטרו את קירות הסלע במקור. מדובר בדמויות של נשים עירומות, נימפות, הנישאות מן העננים ונושאות פרחים, אותם פיזרו, על פי המסורת, על ראשם של מלכים וגיבורים שחזרו כמנצחים מן הקרב. המייחד את ציורי הקיר הללו, הוא סגנונם הייחודי. אין מקום נוסף באיזור בו נראים ציורים בסגנון דומה. בין הנשים המצויירות ניתן למצוא גם את בנותיו של המלך קאשאיפה, אותן הוא אהב במיוחד וביקש שיציירו אותן בצבעים מיוחדים, ביניהם זהב ושחור, על מנת שציוריהן יבלטו מעל השאר.

 

בהמשך הדרך ישנו "קיר המראה" – Mirror Wall – קיר אבן שהוברק בצורה קפדנית כל כך, שהמלך יכל לראות את השתקפותו כאשר טיפס במעלה הסלע אל עבר ארמונו. כיום, קיר זה מלא בכתובות וקטעי שירה, שחלקם נכתבו במאה השמינית לספירה.

בהמשך ישנו "שער הארי" – שרידיו של פסל אריה ענק, אשר היוו שער לגרם המדרגות האחרון לכיוון הארמון המבוצר. מהפסל שרדו רק כפות רגליו של האריה, וגובהן (כשלושה מטרים) משאיר את המתבונן פעור פה ומשתאה, כאשר הוא מדמיין מה היה גודלו של הפסל הקדום.

בראש הסלע, ישנם שרידיו של הארמון הקדום, הכוללים בריכות מים מפוארות שעדיין אוגרות בתוכן מים בימי החורף הגשומים. ניתן לראות גם את המתאר של מבנים וחדרים רבים, שרק יסודותיהם שרדו במשך השנים. הנוף הנשקף מראש הסלע הוא מרהיב ביופיו, והדימיון של הארמון המפואר שהיה במקום לפני מאות שנים, על הגינות, הציורים על הקירות, השיש, הצמחים והאנשים שהיו בו, פשוט עוצר נשימה.

הוסף תגובה