קיבעון מחשבתי – איך לצאת מקיבעון מחשבתי?

קיבעון מחשבתי – איך לצאת מקיבעון מחשבתי?

קיבעון מחשבתי, הוא מצב שבו האדם חושב בצורה כלשהי, שמגבילה אותו לראות את הדברים תמיד באותה הצורה, בלי להיות מסוגל לראות את הדברים גם בצורה שונה. הדבר הזה נקרא קיבעון מחשבתי, שבו המחשבה של האדם מקובעת למקומה ולא מתפתחת. ולפעמים, האדם יכול לצאת מבעיה כלשהי, אם הוא רק יחשוב בצורה חדשה וללא קיבעון מחשבתי.

אם נתבונן בעניין נראה, כי קיבעון מחשבתי יש בו צד חיובי. הקיבעון המחשבתי מאפשר לאדם להרגיש סוג מסוים של יציבות מחשבתית, ולא להצטרך לשנות את דעתו כל הזמן. מצד שני, הקיבעון המחשבתי מגביל לפעמים את האדם, לראות את האפשרויות הנוספות שלו לחיות טוב יותר, בצורה יותר נוחה וכולי. כאשר צורת המחשבה של האדם מקובעת, דהיינו כאשר האדם רגיל תמיד לחשוב באותה הדרך, אז מצד אחד זה יותר נוח, אך מהצד השני האדם עלול לפספס הזדמנויות חדשות.

והשאלה היא, בהנחה שהאדם כן רוצה לצאת ממצב של קיבעון מחשבתי, כיצד באפשרותו לצאת מהקיבעון המחשבתי? ולכאורה, התשובה היא שעל האדם פשוט לנסות לחשוב בצורה חדשה ושונה מצורת המחשבה שיש לו כרגע. אך השאלה היא, איך בדיוק לחשוב בצורה שונה ומה בדיוק לעשות?

והתשובה היא, כי כדי לצאת מקיבעון מחשבתי, על האדם לבדוק את הנחות היסוד שעליהן נשענת צורת המחשבה הקיימת שלו. ונסביר: צורת המחשבה של האדם, היא תוצאה של הנחות יסוד כלשהן שיש לאדם, ביחס לעצמו / למציאות / למצבו וכולי. והנחות היסוד שיש לאדם, הן אלו שאחראיות לצורת המחשבה הקיימת שלו.

 

ומי שרוצה לצאת מקיבעון מחשבתי, עליו לנסות להבין טוב יותר, את הנחות היסוד שעליהן הוא מבסס את צורת המחשבה שלו. במקום לנסות לחשוב בצורה חדשה, על האדם לנסות להבין טוב יותר את צורת המחשבה הקיימת שלו. ואיך? על ידי זה שהאדם מנסה להבין למה הוא חושב דווקא בצורה הקיימת. כדי לצאת מקיבעון מחשבתי, *לא* צריך לנסות לחשוב בצורה חדשה, *כן* צריך לנסות להבין טוב יותר את צורת המחשבה הקיימת.

באפשרותו של האדם לנסות להתבונן אל תוך צורת המחשבה הקיימת שלו, ולנסות לראות איך ניתן לשפר אותה. על האדם לנסות לראות, אולי יש איזו הנחת יסוד שגויה כלשהי שעליה הוא מבסס את הגישה שלו למצבו. על האדם להתבונן אל תוך צורת המחשבה הקיימת שלו, כדי לגלות בסופו של דבר צורת מחשבה חדשה ולצאת מהקיבעון המחשבתי.

לדוגמא: נניח שיש לאדם בעיה כלשהי, והאדם מרגיש שהוא רוצה לנסות לחשוב בצורה חדשה על מצבו, כדי לראות אולי יש איזה פתרון שעליו הוא עדיין לא חשב. במקרה כזה כדי לצאת מקיבעון מחשבתי, האדם *לא* צריך להתמקד בלנסות למצוא פתרון לבעיה, אלא *כן* לנסות להתמקד ולהבין טוב יותר את מה שיוצר את הבעיה שלו.

על האדם לנסות להבין טוב יותר את הבעיה שלו, ולנסות להבין טוב יותר במה היא תלויה. על האדם לנסות להבין, מה בצורת המחשבה שלו, גורם לכך שהוא רואה את המצב כבעיה, בלי לראות פתרון. על האדם לנסות להבין את צורת המחשבה שלו ואת השורש שלה, ועל ידי זה לשחרר את עצמו מהקיבעון המחשבתי ולחשוב בצורה חדשה.

כדי להגיע לפריצת דרך מחשבתית, לשם כך *לא* צריך לחפש משהו לא ידוע. צריך פשוט לנסות להתבונן טוב יותר על מה שכבר יודעים. על האדם לנסות להסתכל על השורש של הבעיה שלו. ועל ידי זה בסופו של דבר האדם יגיע לפריצת דרך מחשבתית ויצא מהקיבעון המחשבתי.

ונסכם: קיבעון מחשבתי הוא כאשר המחשבה של האדם קשורה להנחות יסוד כלשהן. ולכן אפשר לצאת מכל קיבעון מחשבתי בצורה קלה, על ידי זה שמתבוננים טוב יותר, בהנחות היסוד שעליהן נשענת צורת המחשבה הקיימת.

ראה גם:

* קיבעון מחשבתי. איך לצאת מקיבעון מחשבתי ?.

* קיבעון מחשבתי. מהו וכיצד להשתחרר ממנו ?.

הכנס לאתר וקרא עוד מאמרים על התבוננות , דעת / שיקול דעת , פריצת דרך , איך ל … ועוד …

מאת להצליח בכח המחשבה

הוסף תגובה