שורשי מוזיקת הג'ז

 

ישנם אנשים רבים בימינו הנהנים ממוזיקת ג'ז טובה. בעצם, בכל בית ישנו מישהו שאוהב להאזין לקצב המדהים והמקצב המרקיד שלה. אולם, מוזיקת הג'ז לא באה לעולם בצורה כה קלה. סוג זה של ז'אנר מוזיקלי חווה ימים קשים לפני שהגיע לשיא הפופולאריות שלו. בעת שאנשים רבים נהנים היום ממוזיקת הג'ז, היו זמנים שבהם היא לא הייתה מקובלת כפי שהיא כיום.

הפופולריות של מוזיקת הג'ז או אי הפופולריות שלה בתחילתה, היו קשורים לכך שהיא זוהתה אופן ברור עם מוזיקה שחורה. אולם כיום, כאשר סוגיות כגון אפליה גזעית דועכות, כל אדם יכול לומר כי מוזיקת ג'ז, אשר מנוגנת לא רק על ידי שחורים אלא גם על ידי לבנים, היא פה לנצח.

באופן כללי, נאמר כי השורשים של מוזיקת הג'ז הם בניו אורלינס לפני שהיא התפשטה לשיקגו ולאחר מכן לקנזס סיטי, ניו יורק, ולבסוף לאזור החוף המערבי. הן הצד הווקלי והן הצד האינסטרומנטלי של הבלוז ידועים כמרכיבים מהותיים אשר ניתן עדיין לראות באופן ניכר בז'אנר זה של מוזיקה כיום. בעבר היו ועדיין ישנם סוגים רבים של הזאנר וכל זה החל עם הרגטיים אשר החל רשמית בניו אורלינס או מה שאנו מכירים גם כג'ז דיקסילנד. לאחר מכן, הגיע ג'ז הסווינג, אשר ידוע גם כבופ או ביבופ. לאחר מכן הגיע ג'ז קול או פרוגרסיבי, אשר לווה בהארד בופ או ניאו-בופ.

לאחר מכן הגיע הגל השלישי והמודרני, הזרם המרכזי וסוג הג'ז אשר אנשים רבים אוהבים לרקוד לצליליו, אשר הינו הג'ז הלטיני. כמובן, גם רוק אנד רול השפיע על זאנר המוזיקה- כאשר הופיע הג'ז רוק, שלווה לבסוף על ידי האבנגרד או מה שמוכר על ידי רבים כג'ז חופשי.

השורשים של הג'ז החלו בעצם בשנים האחרונות של המאה ה- 19 וצמחו מן השירים ששרו השחורים בעת העבודה, שירי העצב שלהם, קריאותיהם בשדה, הימנוניהם ושירי הנשמה שלהם. לאלמנטים המלודיים, הקצביים וההרמוניים הייתה השפעה אפריקאית ניכרת. אולם, משום שזאת נחשבה למוזיקה מאולתרת, רגשית וספונטנית מטבעה, ומשום שהיא נקשרה בעיקר לשחורים, מוזיקת הג'ז לא זכתה להכרה אליה הייתה ראויה.

היה זה הקהל האירופאי שהפגין קבלת פנים חמה למוזיקת הג'ז, והביא את מוזיקאי הג'ז של אמריקה לעבור לאירופה כדי לעבוד במקצועם. מוזיקת הג'ז זכתה לקהל רחב רק כאשר היא אומצה וחוקתה על ידי תזמורות של לבנים. בסוף שנות השלושים מוזיקת הג'ז הפכה לבידור לגיטימי בעת שבני גודמן יזם קונצרטים בקרנגי הול אשר כללו נגנים בעלי שורשים גזעיים מעורבים.

הוסף תגובה