שחרור המחסום הגדול- איך תשנה את הפרדיגמה שלך?

‏יום שישי 10 דצמבר 2010
הצלחה

מהו המחסום הגדול ביותר שמונע ממך להצליח? חלק ב 
במאמר הקודם בסדרה זו נחשפת למחסום הגדול ביותר שמונע ממך הצלחה, דבר שנקרא פרדיגמה. לכל אחד מאיתנו יש פרדיגמות המשפיעות על התחומים השונים בחיינו. כפי שציינתי בחלק הקודם, פרדיגמה היא למעשה תוכנית שנמצאת בתוך תת המודע. התוכנית הזו יוצרת מציאות שבה אנחנו למעשה מתוכנתים להשיג רמה מסוימת של תוצאות, שהן במתאם לאותה פרדיגמה. לכן, על מנת ליצור שינוי אמיתי בתוצאות שלנו, אנחנו חייבים לשנות את הפרדיגמה שלנו. רוצה לדעת איך לעשות זאת? במאמר הזה אני אחשוף בפניך את הדרך לשינוי פרדיגמה. אז שים לב, הכנס את עצמך למצב של הקשבה, הייה ערני, הזדקף בכיסא, כי זוהי המפה שלך אל האוצר.   איך תשנה את הפרדיגמה שלך? לאחר ניסיונות רבים לשנות פרדיגמות מסוימות שהיו לי, סופסוף הצלחתי למצוא דרך שעובדת. הדרך הזו עבדה לא רק בשבילי, אלא גם בשביל המתאמנים שלי ובשביל האנשים שהשתתפו בהרצאות ובסדנאות שלי. לכן, אני מאמין כי הדרך הזאת תעבוד גם בשבילך, אם תלך את כל הדרך. קרא בבקשה שוב את המשפט האחרון… אתה חייב ללכת את כל הדרך. הדרך לשנות את הפרדיגמה שלך מורכבת מ-5 שלבים: 
השלב הראשון- להבין מהי פרדיגמה הבנת המהות של פרדיגמה היא הכרחית במקרה הזה. לא מדובר בהבנה שטחית או תיאורטית של המושג עצמו, אלא בהבנה עמוקה ומעשית של פרדיגמה כפי שהיא באה לידי ביטוי בחיים שלך. אם קראת את חלק א של סדרת מאמרים זו, אני מאמין שכעת אתה מבין באמת מהי פרדיגמה. השלב הראשון הוא חשוב מאוד כי הוא יסייע לך לעבור בהצלחה את השלב השני. אם לא קראת את חלק א או שברצונך לקרוא אותו שוב כדי לחדד את הבנתך, לחץ כאן. 
השלב השני- להיהפך מודע לפרדיגמה הקיימת המפתח הראשון לשינוי הוא תמיד מודעות. על מנת לשנות את התוצאה, עלינו להיות מודעים לסיבה. אם לא נהיה מודעים לסיבה, לא נוכל לשנות את התוצאה. פרדיגמה היא כמו גוף של אמונות, הבחנות ודפוסים, ובמרבית המקרים היא מעוצבת כתיאוריה מסוימת שיש לנו לגבי איך הדברים צריכים להיעשות או להיות. הפרדיגמה משתקפת בדרך כלל באמרה מסוימת שיש בה מאין היגיון מזויף. ראשית, עלינו לבחור את התחום המסוים בחיים, שבו אנחנו לא מרוצים מהתוצאות שלנו. זהו התחום שאנחנו רוצים לשנות, זהו התחום שבו אנחנו רוצים רמה גבוהה יותר של הצלחה.   ניקח לדוגמא את התחום שנקרא זוגיות. כיצד נזהה את הפרדיגמה שלנו בתחום הזה? עלינו לעקוב אחר הנתיב של הפרדיגמה מהסוף להתחלה, כלומר מהתוצאה לסיבה. הנתיב של הפרדיגמה מהסוף להתחלה נראה ככה: תוצאה- התנהגות/פעולה- מחשבות ורגשות- פרדיגמה. רובנו רגילים לחשוב שהמחשבות והרגשות שלנו הן הסיבה לפעולות שלנו. זה נכון, אבל מה שאנחנו מפספסים זה שהמחשבות והרגשות הן גם תוצאה ולא רק סיבה. הן תוצאה נלווית של הפרדיגמה. הפרדיגמה שולטת במחשבות וברגשות שלנו, לכן אנשים רבים מתקשים לשמר את הקונספט של חשיבה חיובית, וגם אם הם מצליחים לפרק זמן מסוים, לאחר מכן המצב חוזר לקדמותו. זוהי הנקודה שבה אנחנו מבינים שאין לנו שליטה על המוח שלנו, שמי ששולט כאן זה המוח בנו ולא ההיפך.   עלינו להסתכל על התוצאות שלנו בתחום הזוגיות כיום ולרשום אותן. לרוב, אנחנו נראה שישנו דפוס קבוע בתוצאות שלנו. למשל: "אני אף פעם לא מוצאת את הגבר המתאים" או "אני לא מצליח להחזיק מעמד בקשר יותר משלושה חודשים" או "גברים תמיד בורחים לי איכשהו". כדאי להגדיר את דפוס התוצאות שלנו במשפט אחד בצורה פשוטה ככל שניתן. לאחר מכן,עלינו לשאול את עצמנו: מהן המחשבות והרגשות שיש לנו, אשר מביאות אותנו שוב ושוב להתנהג בדרך מסוימת ולהשיג את אותן תוצאות?   לאחר שזיהינו את המחשבות והרגשות שיש לנו בתחום הזה, אנחנו יכולים לשאול את עצמנו מספר שאלות אפשריות שיסייעו לנו ליצור מודעות ולזהות את הפרדיגמה הקיימת שלנו.   להלן שאלות לדוגמא:

  1. מה צריך להיות אמת עבורי, בשביל לחשוב מחשבות שכאלו?
  2. מהי התיאוריה הבסיסית שעומדת מאחורי כל המחשבות שיש לי בתחום הזה? מה גורם לי לחשוב ככה?
  3. מה נראה לי מובן מאליו בתחום הזה?
  4. מה אני מאמין לגבי התחום הזה? למה אני מאמין את מה שאני מאמין? מהו המקור לאמונה שלי? על מה האמונה שלי בתחום הזה מבוססת?
  5. אילו הנחות אני מניח, שאני לא מודע שאני מניח, שיוצרות את מה שאני רואה?
  6. איזו פרדיגמה ייתכן שירשתי מהוריי, מהסביבה שבה גדלתי? מה תמיד אמרו בבית לגבי התחום הזה? מהי התיאוריה ש"כיכבה" בבית בו גדלתי, לגבי התחום הזה?

  עלינו לזכור שפרדיגמה שלילית היא תיאוריה מסוימת על המציאות, אשר רכשנו בגיל מאוד צעיר מהסביבה, מהמשפחה או מהחוויות שלנו.כיום, אותה פרדיגמה כבר אינה משרתת אותנו, וזאת מכיוון שהיא לא נמצאת במתאם עם התוצאות שאנחנו רוצים. ואז נוצר קונפליקט בין מה שאנחנו באמת רוצים לבין התכנות הקיים שלנו.   השאלות שהצגתי כאן למעלה, יאפשרו לך במרבית המקרים לזהות את הפרדיגמה הקיימת שלך באותו תחום מדובר. במידה וישנו קושי בזיהוי פרדיגמה או בכלל בתהליך השינוי, אין צורך להיבהל. מדובר בתהליך לא פשוט שדורש מודעות, סבלנות ומאמץ, וברוב המקרים נדרשת עזרה מקצועית של מנטור כדי לעשות את השינוי האמיתי.   כפי שציינתי קודם, הפרדיגמה תשתקף אצלך ככל הנראה באיזושהי אמרה שיש בה כביכול הגיון. לדוגמא: לפני כמעט שנה אני גיליתי שיש לי פרדיגמה בתחום הזוגיות שחוסמת אותי מלהצליח בתחום הזה. הפרדיגמה שלי הייתה: "קודם כל צריך להצליח ולהתבסס כלכלית, רק אחר כך אפשר להיות בזוגיות טובה". ברגע שיש לנו פרדיגמה מסוימת, המציאות ברמה הפיזית תספק לנו הוכחות שהפרדיגמה שלנו נכונה. וכך היה אצלי, כל פעם שנכנסתי לזוגיות, הפרדיגמה איכשהו הפריעה לי ושחררה אל מסך התודעה שלי מחשבות כמו: "אין לך זמן לזוגיות, אתה צריך להשקיע בעסק" וכדומה. ולכן התוצאות על פני השטח היו שמרבית מערכות היחסים שלי נגמרו מהר מאוד.  

רוצה לדעת מה לעשות אחרי שהינך מודע לפרדיגמה הקיימת? רוצה לדעת מהם השלבים הבאים? רוצה לדעת איך שיניתי את הפרדיגמה שלי בתחום הזוגיות ומצאתי אהבה גדולה?  

עבור לחלק השלישי בסדרה

לחיי ההצלחה שלך! יואב זילכה

הוסף תגובה