שינוי הרגלים בעזרת Nlp

אחת הנחות היסוד שמהוות את המפתח לשינוי הרגלים היא שמאחורי כל התנהגות קיימת כוונה חיובית. גם עם ההתנהגות היא שלילית יש לעשות זיהוי והפרדה בין התנהגות או הרגל עצמו לבין הכוונה שממנה ההרגל נוצר. 
כדי לתת דוגמה קיצונית להמחשה: הרגל הרסני כמו צריכת סמים יכול להסתיר כוונה חיובית כמו הימנעות מדיכאון לדוגמה. כדי להבין את ההנחה הזו טוב יותר מלמדים אותנו חוקרי הNLP שיש כוח שמניע כל אחד מאיתנו כיצד לפעול ואיזה החלטות לקבל. אנחנו תמיד מושפעים ממנו והוא משפיע על כל תחומי החיים, הוא משפיע על מערכות היחסים שלנו על החלטות כלכליות על ההורות עבודה ועוד ועוד, וכל עוד אנו חיים הוא יפעל עלינו בין שנהיה מודעים לו או לא. מילות המפתח לכוח הזה הן הנאה וכאב, רווח והפסד. כל פעולה שנבצע בחיינו תמיד תושפע מהרצון שלנו להפיק הנאה או מהרצון להימנע מכאב או התגוננות מפניו. בתוך תהליכי החשיבה שבמוחנו ותהליכי הלמידה המוח שלנו תמיד יוביל אותנו להפיק הנאה או למנוע כאב. פעולות אירועים וחוויות שגורמים לנו להרגיש טוב נחרתים בזיכרוננו כהנאה והמוח יחזור על אותה פעולה שגרמה לתחושת ההנאה כל עוד זה אפשרי. למעשה כך נוצר הרגל: חזרה על מחשבות ופעולות שמוחנו מסיק ומבין כטוב, כרווח, כהנאה.

הרגל לא טוב שאיתו מתמודדים בשלב מאוחר יותר כשרוצים להפסיקו הוא למעשה טעות בלמידה, כאשר נער מתחיל לעשן סיגריות ומפיק הנאה גדולה מהעישון כי חבריו מעשנים או כי הוא מרגיש בוגר וחזק או מסיבות שונות, הוא לא שוקל את הנזק שהרגל זה יוצר, באותו רגע בחייו זה עונה על צורך מסוים יש לו רווח ברור וזה מקושר להנאה. הכוונה המקורית שיצרה את ההרגל היא לגמרי חיובית: להיות אהוב על חבריו לדוגמה או להרגיש בוגר וחזק (בעיקר אם הוא מקשר אנשים מבוגרים בחייו שמעשנים כדמות שהוא היה רוצה להיות כמוהם). דוגמה זאת מביאה אותנו להבנה שבכל רגע נתון כל אדם בוחר את הבחירה הנכונה ביותר עבורו. במקרה ההפוך חוויה שיצרה כאב בחיינו גם היא נשמרת היטב במאגר הזיכרון והמוח שלנו יעשה הכול כדי שלא נחוש את אותה תחושה של כאב שוב. פחד זה אחד מהדרכים של המוח להזהיר על סכנה מפני כאב. הכאב יכול להיות פיזי או רגשי כמובן ומנגנון שלם במוחנו עובד עבורנו כדי שנשרוד רגעים קשים שכאלה או שנמנע אותם מלכתחילה. כמובן שלתת לפחד לנהל את החיים זו לא בחירה מוצלחת אך כדי לנהל את הפחד כראוי יש להבין ולזהות את הכוונה החיובית עליה הוא מתריע ולתת מענה הולם רק כך ניתן לנהל רגשות קשים כגון פחד וחרדה יש לשכנע את התת – מודע שאכן קיבלנו את האזהרה ומצאנו לה מענה. במצב של התגוננות התחושה הקשה או הרגש הקשה לעיתים יתכסה בקליפה של הרגל או התנהגות מסוימת שנחשבת לשלילית אך נותנת איזשהו רווח משני, כך לדוגמה פניה לאכילה מופרזת, צריכה מוגזמת של אלכוהול ועוד הרבה התמכרויות שונות כולל התנהגות כוחנית תוקפנית וכולי… 

למעשה שבודקים את המצבים לעומק רואים שהכוונה תמיד חיובית להסתיר קושי או להתגונן מכאב. לפי ה NLP כאשר רוצים להשתחרר מכל הרגל יש להבין את השורש להיווצרותו ולתת מענה לצורך המסוים, התעקשות לשנות רק את הסימפטום לא ממש תעזור להרבה מיקרים.כשמזהים את הקושי שההרגל מסתיר ניתן ללמד מחדש את המוח לבדוק עוד אפשרויות חדשות יעילות יותר שאולי יתנו את אותו רווח לאותו קושי. למעשה כשאדם לומד להביא את עצמו למצב בו הוא מסוגל לבחור את מחשבותיו ופעולותיו ללא שליטה של האוטומט שמנהל אותו (אותו אוטומט של מה שהמוח הסיק כהנאה או כאב) זה מצב של חופש אמיתי, ב NLP לומדים ליצור לפחות שלוש אפשרויות מהן ניתן לבחור את מה שהמוח מכיר כטוב ביותר. מה שבעבר היה יעיל ונכון עבורו כבר לא יעיל היום וכך יוצרים שינוי. כשמבינים שבבסיס לא קיימת החלטה "רעה" ניתן להתייחס אל עצמנו ולזולתנו ביותר הבנה וקבלה, מכיוון שחלק בלתי נפרד מחיינו זה ללמוד מטעויות קל יותר לשחרר את מה שכבר לא מתאים ולא רלוונטי פשוט ללא מאמץ. זאת אהבה עצמית ממקום כזה ההגנות והקליפות של העבר פשוט נושרות. 
לקראת חג הפסח שבא עלינו לטובה אני מאחלת לכולנו לנקות ולשחרר את מה שכבר לא עובד, בקלות וללא מאמץ זכרו בדקו קודם מה הייתה הכוונה החיובית של אותו הרגל שלילי. ביעור חמץ נפשי ורוחני.

הוסף תגובה