שיקולים בבחירת קריירה/עבודה

שיקולים חיצוניים ופנימיים בבחירת מקצוע.

כל אדם שואל את עצמו לפחות פעם בחיים, האם זה כל מה שיש ליקום להציע? האם זה כל רמת האושר שאני יכול להגיע אליה? האם יש בכלל עבודה שלא מתסכלת בשלב כלשהו? האם לעולם אהיה מחויב לקום בבוקר לעבודה שאינני באמת אוהב, רק בכדי לסגור בקושי את החודש? אם גם לך עולות השאלות הללו אז הינה מאמר שיכול לעניין אותך.

לכל אדם יש כישורים ייחודיים שעימם הגיע לעולם. ולכן לכל אדם יש אפשרות לתת תרומה ייחודית לעולם בזכות אותם כישורים. ישנם מיליוני שילובים שונים של כישרונות שמולידים ביחד ייחודיות לכל אדם. נוסיף לכך, את מעגל החיים, ההתנסויות השונות בחיים, מטען המשפחה וכן הסביבה שגדלת בה- וכך נגדיל עוד את הייחודיות של כל אדם.  הכישורים הייחודיים האלו הם מקורות העוצמה שלנו. אלה הן אותם הדברים שיש לנו בשפע מהם. אשר באים לנו בקלות, שאיננו מתאמצים לעשות אותם, כיוון שהם חלק ממי שאנחנו, חלק מהכישורים שנולדנו איתם. אותם עוצמות נותנות ערך מוסף משמעותי לאחר, ולנו באותה מידה נותן תחושת סיפוק מעצם העשייה שלהם.

אמחיש בדוגמא לשימוש בכישורים ייחודיים:

אנשים מצחיקים, שההומור מגיע מתוכם ללא מאמץ, הם אנשים שצריכים להשתמש בכישורי הסטנד-אפ שלהם בשביל לספק לעולם את התרומה הייחודית שלהם. שימוש בעוצמה הזו מספקת ערך מוסף לסביבה בהנאה, שחרור, צחוק וכו' ובאותה מידה היא נותנת תחושת סיפוק למי שמביא לידי ביטוי את אותם כישורי ההומור המיוחדים.

דוגמא נוספת לניצול כישוריים ייחודיים בעולם העבודה:

אנשים אמפתים, שניחנו ביכולת לחוש ברגשותיהם של הסובבים אותם הם אנשים שצריכים להשתמש בכישורים הללו ולחלוק עם הסובבים שלהם את נקודת המבט שלהם, כך הם יכולים לעזור לסביבה  למצוא את הביטויים הנכונים שיביעו את רגשותיהם בפני עצמם ובפני אחרים. שימוש בעוצמה הזו מספקת ערך מוסף לסביבה בכך שמישהו מבין אותם ועוזר להם לצאת ממצבים של ייאוש ואז כמובן לצמוח. ובאותה מידה היא נותנת תחושת סיפוק למי שמביא לידי ביטוי את אותם כישורי האמפתיה המיוחדים.

בכדי לחוש סיפוק בעולם העבודה ובכלל בחיים הפרטיים, עלינו להשתמש באותם חוזקות שלנו ולהגשים את הייעוד שלנו. כאשר אדם יודע מהו ייעודו ומיישם זאת, חייו הופכים למלאי סיפוק ומשמעות. תחושות של אנרגיות של עשייה, שגשוג ומלאות, קבלה עצמית ותחושת נינוחות, מחליפות את התסכול ומרמור שליוו אותו מפנים ואט אט האדם נרגע ומוצא את מקומו.

לכן בבואנו למצוא עבודה שתספק אותנו ותשתלב עם הייעוד שלנו, יש לבחון מספר דברים, תחילה נבחן את השיקולים הפנימיים החשובים לנו, חוזקות, ערכים, רקע אישי, חלומות, ורק לאחר מכן נתייחס לשיקולים החיצוניים.

השיקולים הפנימיים, ראויים לקבל את רוב תשומת הלב שלנו. בכדי לחוש הגשמה בעולם הקריירה, ובכדי לא לחוש תסכול, שחיקה, עייפות מרובה בעבודה, עלינו לבחור בתפקיד, ממניעים פנימיים.

דוגמאות לשיקולים פנימיים:

כישורים / חוזקות(כישורים ייחודיים)

הכרות עם החוזקות שלנו חשובה מאוד, ניתן להצליח רק על ידי הפקת המרב מהחוזקות

שלנו ולא על ידי התמקדות בחולשותינו.  ניצול נקודות החוזקה תוך כדי עקיפת נקודות

התורפה זו הדרך למציאת אושר אישי וסיפוק בחיים ובעבודה.

ערכים

סולם הערכים האישי של כל אחד מאיתנו למעשה הוא מקור ההנעה, המוביל להגשמה

עצמית ושם טמונה הצלחתנו.  הערכים הם למעשה הנוסחה שמניעה את האדם במסלול חיים

מסוים. ככל שהאדם יהיה מודע לערכיו כך בחירותיו בחיים יהיו שלמות ומוצלחות

יותר. כאשר נזהה ונכיר מהם הערכים המנחים בקבלת החלטות בחיינו, נוכל  להגיע  להגשמה

עצמית בעולם התעסוקה בפרט, ובחיינו בכלל.

חלומות

לכל אדם, במשך כל תקופת חייו יש חלומות הנוגעים לקריירה. עם השנים, חלומות אלה בדרך כלל נדחקים לתהום הנשייה. אנו נעשים אחראים, רציונאליים, מחושבים, מפעילים שיקולי דעת מורכבים, בודקים את המציאות סביבנו ואת התפתחות עולמנו המקצועית. לעיתים משפיעים עלינו המסרים של מה חושבים עלינו, מה רוצים ומה מצפים מאיתנו ומביאים אותנו להחלטות שלא נכונות לנו.

על מנת שחייך יהיו הרמוניים, אני מאמינה כי צריך לנסות ולמצוא דרכים לחבר בין החלומות למציאות. לא להדחיק את חלומות הילדות, אלא להיפך, לתת להם במה, מקום וכבוד. לעיתים אין באפשרותנו לממש את החלומות שלנו במלואם, אך כן להשקיע אנרגיה, מחשבה ותשומת לב ולנסות לפעול למען מימושו של החלום, ולו באופן חלקי.

שיקולים חיצוניים:

השיקולים החיצוניים הם שיקולים שלא נוגעים למקורות העוצמה שלנו, אלא לשיקולים של יוקרה, סטאטוס, נוחות, מגבלות מסוימות וכו'. דוגמאות לשיקולים חיצוניים: שכר, מרחק, תנאים סוציאליים, יוקרת התפקיד, וכו'.

אומנם לשיקולים החיצוניים אנו צריכים לתת יחס מועט, אך, אין להתעלם מהם. ייתכן ואני מעוניין במשרה שתואמת את החוזקות והערכים שלי, אך השכר החודשי שהיא מקנה אינו מאפשר לי לחיות בצורה הולמת (אינה מאפשרת לשלם את המשכנתא שהתחייבתי לשלם). במקרה כזה, כדאי לשים לב לשיקולים החיצוניים, אך שוב, לא להפוך אותם לשיקול עיקרי.

עצה חשובה:

לעיתים קרובות אנו נגלה שעיקר השיקולים שלנו בבחירת תפקיד הם שיקולים חיצוניים, אך השיקולים הללו בעצם מסתירים שיקולים פנימיים.

אסביר בדוגמא: אישה, אשר מקור העוצמה שלה הוא טיפול בילדיה ודאגה לחינוך ולאושר של ילדיה, כנראה שתחפש עבודה קרובה למקום מגוריה, עם שעות עבודה נוחות ולא מרובות, וכן עבודה נוחה ולא תובענית. כל אלו הם אומנם שיקולים חיצוניים, אך, מסתתר מאחוריהם שיקול פנימי שמכיל את מקורות העוצמה של אותה אישה-להיות אמא. היא רוצה לעבוד קרוב למקום מגוריה בכדי שתוכל להיות קרובה לגן של ילדיה במקרה של צרה, היא רוצה שעות עבודה נוחות ומצומצמות בכדי שתוכל לשוב לילדיה ולבלות איתם במשך רוב שעות היום ואותה אמא מעוניינת לשמור כוחות במהלך היום ולא לעבוד קשה בכדי שתוכל לבוא הביתה ולעשות את העבודה שהיא הכי אוהבת והכי מתגמלת אותה, ולכן היא תבחר בעבודה שהיא קלילה ורגועה.

אז מה עושים? איך יודעים מה נכון לנו?

קבלו עצה פשוטה ליישום ומבטיחה הצלחה. בכל פעם שאתם מתלבטים לגבי בחירת עבודה, הכינו רשימה של יתרונות וחסרונות, למה לקחת את העבודה ולמה לא. אחר כך, סמנו במרקר את השיקולים הפנימיים הנמצאים בכל טור. הטור שיש בו יותר שיקולים פנימיים, זה הטור שעליכם לבחור.  טור זה נכון בשבילכם כיוון שהוא מכיל בתוכו שימוש בחוזקות ובערכים שלכם, והוא זה שיביא לכם סיפוק בעולם העבודה ובחיים הפרטיים.

מקור עזרה נוסף למתקשים:

מה קורה שאני לא יודע מהם השיקולים הפנימיים? מהם מקורות העוצמה שלי? מהו היעוד שלי? במקרה כזה, אני מציעה לכם ללכת בעקבות האינטואיציה שלכם. היא יודעת יותר טוב ממכם מה נכון לכם, ויותר מזה, היא מראה לכם כל הזמן את הדרך למימוש הכישורים המיוחדים שלכם. היא עושה זאת דרך התחושות הנעימות שהיא מעבירה בכם. כאשר אתם מסתכלים על הטור של היתרונות- בחנו מה אתם חשים, התרגשות, שמחה, תחושות טובות ונעימות בגוף? אם כן, אז כנראה שהאינטואיציה אומרת לך ללכת על זה. אם התחושה שלך היא של תסכול וחרדה, אז האינטואיציה אומרת לך לרדת מזה. לחכות למשהו טוב יותר בשבילך.

 

זכרו: האינטואיציה אף פעם לא טועה!

 

בהצלחה במימוש מקורות העוצמה שלך…

בת חן וייס

יועצת קריירה ומאמנת אישית.

 

הוסף תגובה