תיק עבודות ללימודי עיצוב > שאלות נפוצות

מהו תיק עבודות?
תיק עבודות הנקרא גם פורטפוליו הינו קובץ עבודות המוגש על ידי סטודנט הרוצה להגיש את מועמדותו ללימודי עיצוב או לימודי אדריכלות לוועדת הקבלה באחד מן המוסדות להשכלה גבוהה בארץ כחלק מן הדרישות לקבלה לפקולטות הללו. תיק עבודות הינו דרך נוספת בה נשפטות יכולותיו היצירתיות של המועמד, הראיה העיצובית שלו, והיכולת שלו לביצוע פרויקטים החל משלב הרעיון ועד שלב הביצוע המעשי. על תיק עבודות להיות מגוון במידת האפשר, ולאפשר לסטודנט להציג את נקודת המבט הייחודית שלו כאמן.
מומלץ להביא תיק עבודות לכל ראיון אישי, גם במוסדות שאינם מחייבים הגשת תיק כזה כחלק מהגשת המועמדות לפקולטה. תיק עבודות טוב יכול לסייע למועמד להרשים את המראיינים ביכולותיו העיצוביות והגרפיות, לתת לו נושא לשיחה מקצועית עם הבוחנים, ולהרשים אותם יותר ממועמד אחר שלא הביא תיק עבודות.

מה כולל תיק עבודות
הבוחנים בוועדות הקבלה השונות לא מצפים מהמועמדים ללימודי עיצוב או לימודי אדריכלות לגלות יכולות וכלים של מעצב, או ארכיטקט מקצועי. מי שרוצה להתקבל ללימודי אדריכלות או עיצוב פנים לא צריך להציג מבנים שתכנן או עיצב בתיק עבודות. עם זאת, חשוב שהמועמד יראה בתיק עבודות יכולת ביטוי של חלל ומרחב. עדיף לא להראות עבודות גרנדיוזיות שהמועמד איננו בקיא בפרטי יצירתן, כיוון שהן עלולות דווקא להכשילו כאשר הבוחנים יבדקו את תיק העבודות שלו. לעומת זאת, דרך חדשנית על האופן בו אפשר להעביר מסר או תחושה באמצעות ביטוי מרחבי יכול להיות גורם אשר יצוד את עין הבוחנים במקוריות שבו. גם אם תיק עבודות יורכב מכרזות, בגדים או מוצרים (בהתאם לתחום העיצובי שאליו מעוניין המועמד להתקבל), החשיבות היא במסר, ברעיון ובמקוריות ולאו דווקא במקצועיות העבודה וביצוע ללא פגם.

איך נראה תיק עבודות ומה צריך להיות בו?
תיק עבודות כולל בין5 ל-15 עבודות והוא יכול להכיל עבודות בכל תחומי האמנות והעיצוב. התיק יכול לכלול ציורים, רישומים, צילומים, כרזות, אריזות, בגדים, תכשיטים, מוצרים, מודלים וכ"ד. העבודות בתיק עבודות מוצגות בדרך כלל בדו מימד ולכן עבודות או מודלים בתלת מימד מומלץ לצלם ולהכניס את התמונה לתיק. מבחינת הגשת עבודות ממוחשבות לעומת עבודות שנעשו באופן ידני- בעיקרון אין העדפה לכאן או לכאן. מומלץ שהסטודנט יבחר שיטה בה הוא מיומן יותר, ואשר מתאימה יותר לעבודות המוצגות בתיק עבודות. אפשר גם לשלב טכניקות, לדוגמה, ניתן להשתמש בעריכה ממוחשבת על מנת לבחון מיקום וגדלים של תמונות וצבעים שונים של הרקעים, ולאחר מכן ליישם את התוצאה באמצעים ידניים.

מבחינה חיצונית תיק עבודות עצמו יכול להראות כמו חוברת עשויה או קנויה או שהעבודות מוגשות בתוך תיקייה או קלסר. כדאי להקפיד על הגשה מסודרת ומאורגנת של העבודות ויחד עם זאת ניתן להפעיל את הדמיון וליצור עיצוב ייחודי שיבדיל את תיק עבודות הספציפי של המועמד ממאות תיקי עבודות אחרים המוגשים יחד ויגרום לבוחנים לעצור ולהסתכל עליו ביתר תשומת לב.

האם גם ללא רקע בעיצוב או באדריכלות ניתן להכין תיק עבודות?
למי שמעוניין להתקבל ללימודי עיצוב או אדריכלות ואין לו רקע בתחום מומלץ להירשם למכינות.
במכינות ללימודי אדריכלות או במכינות ללימודי עיצוב המועברות במספר בתי ספר להשכלה גבוהה בארץ, המנחים המקצועיים והמנוסים עוזרים לסטודנט ללמוד ולהכיר את תחום העיצוב והאדריכלות ומסייעים בתהליך יצירת תיק עבודות. במהלך המכינה עוזרים למועמדים להבליט את הפוטנציאל שלהם, החל מלימוד יסודות בעיצוב, יסודות ברישום ועבודה בדו מימד המקנים את יכולת הביטוי, וכלה בתרגול חשיבה המופשטת, עבודה בתלת מימד, ומתן כלים לפיתוח רעיוני. בסוף המכינה יעזרו המרצים לסטודנט לסנן ולבחור עבודות מבין כל העבודות שהכין הסטודנט במהלך המכינה ולהרכיב תיק עבודות שיבטא אותו בדרך הטובה ביותר, ויגביר את סיכוייו להתקבל ללימודים.

הוסף תגובה