תכנון הוצאות המשפחה

משפחות רבות בישראל מאוזנות כלכלית, כך שיתרת חשבון העו"ש שלהם אינה שלילית בסוף החודש. דהיינו בין 500 ש"ח בזכות ל – 500 ש"ח במינוס. אל תטעו לחשוב שמשפחות אלה אכן נוהגות חכם ומצבן תקין. 
תכנון הוצאות המשפחה הינו פשוט וקל, הן להבנה והן לביצוע. התכנון צריך להיות לטווח הקצר, לטווח הבינוני ולטווח הארוך.
תכנון הוצאות המשפחה לטווח הקצר – עד שנה והוא מתחלק ל – 4 שלבים:
שלב ראשון: תכנון שבועי של הוצאות המשפחה – בסוף כל שבוע ערכו רשימה של כל ההוצאות המתוכננות לשבוע הקרוב. סכמו את ההוצאות וגשו לכספומט הקרוב ומשכו את הסכום. במהלך כל השבוע שלמו במזומן וקחו קבלות על כל הוצאה. בסיומו של השבוע סכמו את כל הקבלות שברשותכם והשוו את הסכום למה שקבעתם בתקציב השבועי מראש. 
שלב שני: תכנון חודשי של הוצאות המשפחה – חלק מהוצאות הבית משולם רק אחת לחודש ולא בכל שבוע. לדוגמא: משכנתא, אינטרנט, שכ"ד וכדומה. לפיכך, עליכם להכין מראש גם כסף להוצאות אלה. מומלץ לשלם הוצאות קבועות אלה דרך הוראת קבע בכרטיס האשראי. כך התשלום יורד ביום ספציפי וקל לעקוב אחרי הוצאות אלה. (תשלום הוראת קבע בבנק גוררת עמלות שורה מיותרות). שימו לב, עליכם לתכן חסכון קבוע של 10% מהכנסתכם לצורך חסכון לפנסיה. כמו כן, עליכם להפריש 5% אחוז מההכנסות לבלת"מ (הוצאות בלתי מתוכננות), בהמשך תראו שסכום זה יילך וייקטן ככל שתהיו מאורגנים ומסודרים יותר. ואל תוותרו כמובן על הוצאות כגון: מתנות ובילויים, הפרישו סכום קבוע גם לתחומים אלה. אסור לנו, בשום צורה, לפגוע באיכות החיים שלנו.

 

שלב שלישי: תכנון דו חודשי של הוצאות המשפחה – חלק מהחשבונות שאנו משלמים יורדים אחת לחודשיים. לדוגמא: ארנונה, חשמל, טלפון וכדומה. הסתכלו על הוצאות אלה במהלך שלושת הפעמים האחרונות ששילמתם אותן ועשו ממוצע חודשי. בחודש שבו אתם לא אמורים לשלם חיסכו את הכסף היחסי לחודש זה בפק"מ ושחררו אותו לקראת מועד התשלום. כך התקציב שלכם יישאר יציב ולא יראה  כעליות ומורדות.
שלב רביעי: תכנון שנתי של הוצאות המשפחה – ישנן הוצאות שאנו מוציאים רק אחת לשנה. לדוגמא: ביטוח רכב, טסט וכדומה. חשבו את הסכום שליכם לשלם חלקו אותו ל 12 וחיסכו כל חודש את הסכום היחסי עד למועד התשלום – אתם עוד עלולים להרוויח מזה כמה שקלים (זה זמן טוב להזמין את בן/בת הזוג לארוחת בוקר בשניים).
תכנון הוצאות המשפחה לטווח הבינוני של בין שנה לחמש שנים:
אחת למספר שנים יש צורך להחליף מוצרי חשמל או ריהוט בבית. לפיכך, קבעו מראש את הסכום שתרצו להשקיע בכך, חלקו אותו במספר החודשים (שלוש שנים וחצי זה 42 חודשים) והפקידו את הסכום היחסי בתוכנית חסכון לתקופה זו. בסיום התוכנית הוציאו את הכסף ורכשו את המוצר במזומן – כך לא ייוצר לכם חור בתקציב.
תכנון הוצאות המשפחה לטווח הארוך שהוא מעל חמש שנים:
ישנן הוצאות שעושים פעם בחיים כגון: לחתן את הילד, לעזור לילד באוניברסיטה וכדומה. גם כאן עלינו לבצע את אותה הפעולה. אתם בודאי מנחשים נכון. הפקידו לשם כך כסף בתוכניות חסכון… אבל מאין יבוא הכסף? אז את הכסף לילדים יביאו הילדים עצמם. במדינת ישראל על פי חוק, המדינה משלמת על כל ילד סכום של 152 ש"ח נכון ל 2008. קחו את כל הכסף והפקידו בתוכנית חסכון עד לאחר הצבא. על מנת לחסוך 30,000 לאוניברסיטה יש להפקיד במשך 21 שנים רק 70 ש"ח כל חודש. וראו זה פלא, לכם יש יותר מפי שתיים… 
אלדד מרום

 

מומחה לכלכלת המשפחה
http://lifecoacher.info
eldad@lifecoacher.info

הוסף תגובה