תקשורת אסרטיבית היא תקשורת אפקטיבית

הרצאות, סדנאות, ימי עיון ומפגשים על תקשורת אסרטיבית, הופכים להיות מבוקשים יותר ויותר. ככל שבאמצעי המדיה השונים אנו עדים לתקשורת מתלהמת ואגרסיבית, (המובילה רק לעוד יותר אגרסיביות…) כך גובר הרצון לראות תקשורת אחרת, תקשורת אסרטיבית.

מהי אסרטיביות? לפי מילון אוקספורד, זוהי "היכולת לבטא את דעתך ורגשותיך בבהירות ובנחישות, כך שאנשים יקשיבו לך ויעשו את מה שאתה רוצה" אבל, אסרטיביות היא הרבה יותר מזה, היא דרך חיים ותפיסת עולם. מתקשר אסרטיבי ישיג יותר ובפחות מאמץ. באדם אסרטיבי יש שילוב נכון של נוכחות, ביטחון עצמי וכבוד לזולת. 

ניתן, באופן פשטני, להבחין בין 3 סוגי תקשורת:
תקשורת פסיבית: האדם שמשתמש בתקשורת פסיבית, אינו מאמין כי הוא חשוב, ושלדעותיו ולשאיפותיו יש מקום, והוא מבטל את רצונו בפני רצונם של אחרים.
תקשורת אגרסיבית: זוהי צורת תקשורת שתלטנית, כוחנית, ראיה של "שלי-שלי, ושלך גם שלי", האחר אינו ראוי להתחשבות ומותר לרמוס אותו.
תקשורת אסרטיבית: היא תקשורת בה יש מקום גם לי וגם לך. מתקשר אסרטיבי אינו חי בתחושה שהחיים זה "משחק סכום אפס". כלומר, אם אני זוכה, השני צריך להפסיד ולהיפך, אלא הוא חי בידיעה שניתן להגיע על פי רב למצבים בהם שני הצדדים ממשים את צרכיהם. 

הכושר להתנהל ולהתבטא באופן אסרטיבי מממש את היכולת לקיים קשרים מסוג של "מנצח-מנצח" (win-win), וכנאמר במקורותינו: "זה נהנה וזה אינו חסר". בסדנאות / המפגשים שאנחנו מקיימים בנושא אסרטיביות המשתתפים מבקשים לקבל "טיפים" או "פטנטים" וקיצורי דרך. כמובן שיש טיפים וקיצורי דרך ואנחנו נותנים אותם, אולם תקשורת אסרטיבית, צריך להדגיש, אינה "טיפים" אלא קודם כל תפיסת עולם ודרך חיים.
אנו מאמינים כי לשם תקשורת אסרטיבית אוטנטית המתקשר צריך: 

תקשורת טובה קודם כל עם עצמו 
לדעת לקיים "הקשבה פעילה" 
לאבחן נכון את המציאות 
לשפר את יכולת ההכלה האישית 
להפנים כל מה שחשוב לו באמת 
לפתח בטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי 
אין אדם, בכל תחום ותפקיד, שלא יכול לצאת נשכר ולשפר את איכות קשריו עם הסובבים אותו – בן/בת זוג, ילדים, חברים, ממונים, ספקים ועוד. התוצאה הבלתי נמנעת היא שיפור באיכות חייו. שיפור התקשורת יעשה בכמה מישורים. המישור הראשון הוא הוורבלי: התכנים הנאמרים, איכות הקול, שימוש בשיפוטיות, שתיקות והקשבה.
המישור השני הלא פחות חשוב של התקשורת, הוא התקשורת הלא מילולית: השימוש בשפת הגוף, קשר עיין, הופעה חיצונית ועוד.
אסרטיביות היא לא בהכרח תכונה מולדת (למרות שהשמועה אומרת שפעם במחלקת יולדות של בי"ח מאיר מצאו תינוק אחד כזה…), אולם היא ללא ספק תכונה נלמדת ואפילו בקלות מפתיעה! השילוב של מודעות, פיתוח אישי, למידה, תרגול ושכלול, יכול להוביל כל אחד מאיתנו לרמות תקשורת שיאפשרו לו להשיג הרבה יותר במינימום עימותים, בלי "אנרגיות שליליות" ובלי שחיקה.

הוסף תגובה