תרגיל אימון עצמי לשחרור מדפוסי מחשבה מעכבים

כבר בשלבי ההתבגרות המוקדמים, כולנו מתחילים להפעיל מנגנוני ביקורת עצמית, להפנים דברים שנאמרים לנו על עצמנו כנכונים ולבסס לעצמנו אמונות, מחשבות ודימוי עצמי, שילוו אותנו בהמשך החיים. כל אלו מתעצבים ומתגבשים לכדי – דפוסי מחשבה והם אלו העומדים בבסיס ההתנהגות שלנו. כלומר, הקלישאה "הכול בראש" דווקא נכונה כאן. ההתנהגות שלנו והבחירות שנעשה מושתתות על בסיס דפוסי מחשבה ואמונות אלו. משום שהפנמנו את האמונות הללו והן מוטמעות עמוק כל כך בתודעה העצמית שלנו, לרוב אנחנו לא מודעים לכך, שמה שמנהל אותנו אלו הדפוסים האוטומטיים הללו ואנחנו נוטים לחשוב ש"ככה אני", "זהו הטבע שלי" ו"לא אוכל להשתנות". חמור מכך, אנחנו לא מודעים לכך, שלרוב, דפוסים אלו הם מה שמעכב אותנו מלחוש סיפוק ושביעות רצון מחיינו ואנחנו מחפשים את הסיבות בגורמים חיצוניים. האמת היא, שלמחשבות שלנו יש לנו הרבה יותר כוח והשפעה ממה שאנחנו מייחסים להן.

תהליך של אימון הוא במהותו תהליך של חתירה לשינוי. תהליכי שינוי אמיתיים מצריכים מעבר מהמוכר והידוע לנו אל החדש הרצוי לנו. לכן, כל תהליך של שינוי מעורר חששות ואף מלווה במידה מסוימת של חרדה. במרבית המקרים, המכשולים והמעצורים בהם נתקל המתאמן בדרך, מתגלים כמעצורים פנימיים ולא מכשולים שמישהו אחר מציב לנו. אלו הם דפוסי המחשבה המגבילים והשליליים, שצפים באימון על פני השטח ואנו מפעילים אותם באופן אוטומטי. לשם הדגמה, ניקח דפוס חשיבה מגביל שרבים מאיתנו מכירים ומאפיין הרבה פעמים דווקא מנהלים:  "יום אחד כולם יגלו שאני מזויף".רבים מאיתנו מכירים את הדפוס הזה. החשש שאנחנו לא מספיק טובים ולא מספיק ראויים ושיום אחד מישהו יעלה על ההצגה שלנו, יחשוף אותנו ואז כולם ידעו את מה שאני כבר מזמן יודע על עצמי, שאני קטן ולא ראוי. נשמע מוכר?

הדפוס הזה יכול להוביל לתחושות של חוסר שביעות רצון תמידי, דכדוך, תחושות של ניכור מהעצמי, תחושות של בדידות שהרי "אף אחד לא באמת מכיר אותי", "אף אחד לא מבין אותי באמת" ולהוביל להתנהגויות שאינן מקדמות ומשאירות אותנו מאחור.

תפקיד המאמן הוא להעלות למודעות של המתאמן את הדפוסים המגבילים האלה ולהוביל אותו לבירור מעמיק והבנה של עד כמה הדפוס הזה אכן רלוונטי ואמיתי, ועד כמה זה מנהל את חייו. למאמן ישנם כלים יעילים להתמודדות בונה עם שבירת דפוסים מעכבים והחלפתם במחשבות רציונאליות יותר ומדויקות, שיכולות לקדם את המתאמן ולפתוח בפניו אפשרויות צמיחה חדשות.

אם הצלחתם כבר לזהות בעצמכם מחשבה מגבילה כזאת. אני רוצה להציע לכם תרגיל אימוני קצר:

פנו לכם זמן שקט, אם אתם חושבים יותר טוב בכתב, ענו על השאלות בכתב ואם לא, ענו לעצמכם בעל פה.

ניקח למשל את המחשבה המגבילה הבאה: "כל דבר בחיים הולך לי קשה"

ענו בכנות על השאלות הבאות:

  1. האם המחשבה הזאת היא אמת מוחלטת? (נסו לחשוב על מקרים בהם דווקא השגתם דברים בקלות – זוגיות, הצלחה בלימודים, נתונים פיזיים טובים, משפחה אוהבת, חברות קרובה וכו')
  2. מה ההוכחה לכך שזה נכון? (אם עניתם לשאלה 1 "כן" תנו לעצמכם כמה שיותר הוכחות ללמה זוהי אכן אמת מוחלטת, ברוב המוחלט של המקרים רואים שהאקסיומה הזאת אינה נכונה תמיד ושזוהי בעצם אמונה מגבילה שאינה מייצגת את המציאות)
  3. מה היה קורה לי אם לא הייתי אוחז במחשבה הזאת? (הייתי מעז יותר- מבקש קידום בעבודה, מאמין בעצמי יותר, מתחיל עם בחורות וכו')
  4. מה אני מרוויח מזה שאני אומר לעצמי שכל דבר בחיים הולך לי קשה?" (אני נמנע מקונפליקטים, אני חוסך לעצמי חוויות של דחייה, יותר נוח לי להיות בעמדה הזאת מאשר להתאמץ, אני כבר רגיל לחיות ככה וכו')

 

התרגיל הזה הוא דוגמה אחת מיני רבות בהן אני נתקלת בעבודתי כמאמנת. בעבודה משותפת מול מאמן קשוב ניתן לעשות עבודה נפלאה ולהשתחרר באומץ ממה שמעכב אותנו ולחיות חיים יותר אותנטיים ויותר משמעותיים ונכונים לנו.

אני מזמינה אתכם לנסות את התרגיל הזה ולחקור קצת את השאלות והתשובות. זהו צעד ראשון בהתפכחות וביציאה לדרך אמיצה ומתגמלת יותר ממה שאפשרתם לעצמכם לחוות עד היום.

אשמח לשמוע חוויות ממי שהתנסה בתרגיל. אני אלווה אתכם כאן אם תרצו לשאול או לשתף וכמובן, שניתן ליצור איתי גם קשר ישירות לפי הפרטים המופיעים למטה.

 

הרבה בהצלחה!

 

במאמר הבא, עוד כלים מעשיים והפעם – איך להשיג יותר איזון בחיים?

הוסף תגובה