HOT, yes, ערוץ 2 וערוץ 10 הולכים להיעלם!

HOTyes, ערוץ 2 וערוץ 10 הולכים להיעלם! 
 
בקרוב מאוד כל הטלוויזיות תהיינה מחוברות לאינטרנט, כשלוחה של המחשב, או דרך מדיה סנטר, או באמצעות Wifi פנימי או שתוחלפנה לחלוטין ע"י טלוויזיות מיוחדות כמו Apple TV וטלוויזיית הרשת של סוני. 

נוכל לבחור אם לצרוך את תוכן הוידיאו שלנו, במחשב או באינטרנט, בדיוק כמו היום, בתשלום (אבל on demand), בחינם עם פרסומות (אבל חכמות ואישיות), או בחינם ובאופן לא חוקי וללא פרסומות.

מה שמעניין בעיני הוא, מה יהיה נתח השוק של כל אפשרות בחירה כזאת, וכיצד אותה אפשרות תיראה. 

על מנת להתמקד בכך ,אזכיר תחילה את הדברים המובנים מאליהם:
הורדה / צפייה בסרטים, סדרות בתשלום – נתח השוק של סרטים וסדרות בתשלום הולך וקטן וככל שהממשקים, התוכנות והאתרים נהיים נגישים יותר, וישנם יותר תכנים ,אותם  ניתן לראות בצורה לא חוקית או עם פרסומות, הסיכוי שאנשים ישלמו פוחת והולך. נכון ש Apple וחברות אחרות מתחילות עכשיו לנסות לשכנע אותנו "לשכור" סרט בדולר או שניים אבל נתח השוק של אפשרות זו יהיה כמו של הורדת קבצי מוסיקה בתשלום – אפסי. 
Downloading vs. Streaming – עם צמיחת הפס הרחב, שיפור השרתים, טכנולוגיות P2P וכדו' הורדת תוכן וידיאו עומדת להיעלם, אנשים רבים מאמינים שזה לא יקרה כי עדיין קל יותר להוריד סרטים וסדרות לא חוקיים מאשר לראותם בסטרימינג, בגלל התקציבים הדרושים עבור שרתים ותעבורה, אולם כבר היום קיימות חברות רבות, המאפשרות צפייה בסרטים באמצעות P2P באופן לא חוקי. 

נותרו שתי אפשרויות צפייה; חינם בליווי פרסומות או צפייה באופן לא חוקי. 
לדעתי, בגלל ההצדקה ה"מוסרית" לכאורה לצפייה באופן לא חוקי בצורת העובדה לפיה "כולם עושים זאת", ובגלל שאולי אפשר להאשים מישהו בהורדה של משהו לא חוקי אך קשה יותר להאשימו בלחיצה על click ובצפייה בסטרימינג באופן לא חוקי. זו תהיה אפשרות פופולארית ולמשדרי התוכן החוקי צפויה מלחמה מאוד קשה. 

המלחמה היא לא רק בתוכן הלא חוקי אלא בהישרדות הפרסומות בתוכן החוקי. כבר היום ישנן עשרות תוכנות,וכן אתרים וחברות המאפשרות לכל אחד למשוך סרטים מ-YouTube ואחרים, ולצפות בהם במקומות אחרים ללא כל פרסומת, וברגע שמישהו מקליט את התוכן,אם באמצעות טלוויזיות מקליטות, או באמצעות הדפדפן (אפשרות שתהיה כנראה ב firefox3 ), או באמצעות תוכנות Tivo למיניהן, הוא יכול, בקלות, גם להוציא את הפרסומות, המופיעות באמצע.
מעבר לכל הכלים הללו,קיים גם הגורם האנושי – אנשים מכל העולם שמוציאים את הפרסומות ומעלים את התוכן מחדש בצורה לא חוקית אבל נוחה ופשוטה לצרכן. 

אני מאמין שעל מנת לשרוד, הפרסומות בוידיאו צריכות לעבור שינוי מהותי;לא תהינה עוד פרסומות מסביב, בסוף, בהתחלה או באמצע.

הפרסומות תופענה בתגובה לפעולות הצופה/הגולש כאשר יבקש מידע על הוידיאו המוצג,או באופן הבא: כאשר יעבור עם העכבר/שלט מעל פריט מסוים – לבוש, מוצר, פלאפון, מכונית, דמות המוצגים בסרט.יופעל תהליך של זיהוי תמונה (דומה למה שיש היום ב facebook ) ויופיע קישור, שלחיצה עליו תפעיל חיפש באינטרנט של המחיר הכי זול למוצר הספציפי ותאפשר לך לקנות אותו בלחיצת כפתור, או תחפש את החנות הכי קרובה לביתך בה ניתן לרכוש את המוצר. (תארו לכם שבלחיצה על דמות עטוית מעיל ב YouTube גוגל תבדוק במנוע השוואת המחירים שלה בשילוב ה local search ויחד עם- Google earth תציע לך הצעה שלא תוכל לסרב לה) 

הפרסומות תהינה מותאמות אישית – בכמה רמות, קודם כל, כל צופה יקבל בלחיצה מעיל המתאים למידה שלו. יתר על כן, כששני אנשים יראו את אותו וידיאו בדיוק בשני מקומות שונים,הצופה בחו"ל יראה את הקורנפלקס של קלוגס ברקע, ואילו הצופה הישראלי יראה את זה של חברת תלמה (הדבר ייעשה על ידי צילום של קופסא בצבע מסוים והטמעת הגרפיקה של החברה המתאימה בזמן אמת בהתאם לצופה). מעבר לכך, כאשר ילד יצפה בסרט של ברוס וויליס הוא יראה פרסומת לרכישת הבובה של הגיבור, ואילו מבוגר יקבל אפשרות לרכוש את השעון שעונד ברוס ויליס. (וכיצד החברות תדענה מי הצופה? לפי אזור חיבור האינטרנט, לפי התוכן בו הוא צופה, לפי טופס הרישום שמילא כשנרשם, לפי מי הם החברים שלו ברשת החברתית, ואולי אפילו לפי מצלמת האינטרנט שמאפשרת לו לשלוט בממשק הטליוויזיה ולאחרים לעקוב אחר תנועותיו).
  
לתת ערך מוסף שיקבל הצופה רק שם – מעבר לכל אלה, כדי שבאמת יהיה סיכוי לתכנים עם פרסומות, הפרסומות חייבות לתת איזשהו ערך מוסף לצופה – תוכן נוסף (כפי שעושים כאשר מוציאים כותר ל DVD, הנחה או קופון שמקבלים רק צופי הסרט) בזמן הצפיה בסרט, או מציאת המוצר המושלם שהגולש/צופה מחפש ממילא ועתה אינו צריך להתאמץ. 

לסיכום, אני חושב, שאם מנתחים את שלוש האפשרויות הנ"ל, תוכן בתשלום יתפוש כ- 5% מהשוק, ואילו תוכן מלווה פרסומות יתפוש נתח גדול יותר ויותר ככל שהפרסומות תהיינה חכמות יותר. ויהווה את רוב התעשייה ואחוז קטן יחסית יהיה של תוכן לא חוקי – פשוט לא תהיה סיבה להתאמץ ולהשיגו כשהכול יהיה זמין,איכותי וידידותי ללא יותר מדי הפרעות. 
    
עתה אחזור לעסוק בכותרת הפוסט; למה אין עוד מקום לערוצי הטלוויזיה במובן המסורתי. היום כחלק מ"אפקט הלעיסה" חברות הערוצים מחליטות מה נראה על ידי רכישת תוכן, הכנת לוח משדרים, תרגום וממשק ערוצים. בעידן האינטרנט לא יהיה יותר צורך ברכישת תכנים כולם יהיו שם, לוח המשדרים ייקבע על פי אתרים לבחירה, ערוצים שאת תוכנם גולשים ייצרו בעצמם, לפי התנועה ברשת חברתית או לפי נושאים שמעניינים כל אחד באותו הרגע ושאחרים ממליצים – משהו כמו stumbleupon TV (תוספת עתידית כמעט בטוחה לשירות stumbleupon video הקיים), לגבי המימוש הפיזי, ייעשה שימוש בממשקי תוכנות שיישבו במחשב או  במדיה סנטר או בסרגל הכלים שבדפדפן, או שימוש בשבבים בתוך הממירים, טלוויזיות, מכשירי ה DVD או ב disk on key שיתחבר לטלוויזיות ה LCD. חברה אחת הפועלת כבר עתה בכיוון זה היא Joost שהחלה במגעים ל Joost embedded  שבב שיצורף לממירים ולמכשירים נוספים וייתן גישה אוטומטית לממשק ולתוכן של Joost המשדרת תוכן וידאו ממומן פרסומות, ונמצאת נכון לזמן כתיבת הפוסט בשלב בטא.

לגבי שירותי התרגום –  חברות יעסקו יומם ולילה בתרגום מיידי ומהיר של תכנים ובהוספת כתוביות ויתחלקו ברווחי הפרסומות עם חברת הממשק השידורי ועם יוצרי התוכן, או שהצופה ישלם עליהם בנפרד במידת הצורך. חשוב לציין שכבר היום מתנדבים מתרגמים ויוצרים כתוביות לתוכניות וסרטים בחינם כשירות לאחרים, ואם יוכלו להתחלק ברווחי הפרסומות מה טוב. כמו כן למרות שאיני מכיר ניסיונות רציניים בתחום, בטוחני שחברות רבות עוסקות בבניית תוכנות לתרגום ולהוספת כתוביות בצורה אוטומטית. 

מכאן נראה כאילו הסיבה היחידה לקיומם של ערוצי הכבלים והלווין או 1 ו-2 הינו אפקט מכונת הקפה – אנשים לא רוצים להחליט במה לצפות אלא מעדיפים לראות את התוכניות שחבריהם רואים כדי שיוכלו לדבר על כך למחרת ליד מכונת הקפה במשרד, אבל סיבה זו אינה מספיקה בשל העובדה, שייווצר אפקט מכונת הקפה בזמן אמת. ע"י כך שבמהלך הצפיה,הצופה יוכל לדעת איזה מחבריו צופה או צפה בתוכנית כלשהי, ויוכל לשוחח עימו בעודו צופה (בערך כפי שיודעים היום על כך שחבר נכנס לאינטרנט באמצעות מודעה במסנג'ר). מעבר לך הצופה יוכל לדעת כמה אנשים מהמשרד, בארץ או מחבריו צפו/צופים בתוכנית מסוימת ובכך לדעת במה לצפות כדי להיות מסוגל להשתתף בשיחות "מכונת הקפה" במשרד למחרת. 

אפקט הגלובליזציה –  חברות הערוצים המקומיות לא תוכלנה להתחרות בממשקי חברות האינטרנט הגלובליות וברישיונות התוכן שלהן, ואילו אנחנו לא נצטרך שהן תלעסנה עבורנו את התוכן, כי אחרים יעשו זאת בשבילנו. חברות אלו יהפכו לחברות שמספקות חומרה בלבד, ממירים מיוחדים, חיבור מהיר לאינטרנט, מדיה סנטרס למיניהם, או לחברות שיעסקו בתרגום או תיווך של מפרסמים ישראלים. כמובן שייקח זמן רב עד שחלק ניכר מהאוכלוסייה יתקדם לאינטרנט ובינתיים חברות הערוצים תשרודנה אבל זו רק שאלה של זמן עד שיהפכו לזניחות או שישנו מודלים עסקיים ותחומי פעילות. 

פריחה של הפקות מקור – לדעתי, דווקא הפקות המקור וחברות ההפקה תתעצמנה מהשינוי, הן בשל הפיכתן ליותר רווחיות – פחות מתווכים באמצע ורווחים יותר גדולים מפרסום, והן בגלל שהתוכן שלהן יוכל בקלות להפוך לגלובאלי. בנוסף לכך, הפרסונליזציה בפרסום תאפשר גם להפקות איכות שפונות לקהל נישה להיות רווחיות לא פחות מהטלנובלות שפונות למכנה המשותף הנמוך ביותר.

אני אישית מהמר על Joost local – זו חיה שעוד לא קיימת אבל אני חושב שJoost הינה השחקן המוביל כיום גם מבחינת נוחות השימוש, גם מבחינת רישיונות ועסקאות, גם מבחינת הממון העומד מאחוריה,זה של המייסדים (הקימו את Kazaa ו- Skype) וזה של המשקיעים ובעתיד הקרוב, כמו YouTube, גם Joost תהפוך להיות Local ונקווה שבניגוד ל You Tube Joost תצא גם בגרסה עברית J 

אני יודע שהחזון שאני מתאר עוד רחוק, ושהמעבר לא יהיה בהכרח חלק. חלק יגידו שזה עניין של שנים רבות ושאי אפשר לדעת כיצד ישתלשלו הדברים  אולם אני מאמין שהמהפכה כבר כאן.

אשמח לשמוע מה אתם חושבים 

לנוחיותכם צירפתי רשימת קישורים:

אתרים בסגנון YouTube בהם גולשים נקראים להעלות תכנים שהפיקו בעצמם:
CastPost 
ClipShack
DailyMotion
Grouper
OurMedia
Revver
Vimeo
vSocial

בקבוצה זאת קיימים גם אתרי נישה כמו 5min , helpfulvideo, suTree ו – אינפורמטיבי (בשפה העברית) שהם מאגרי סרטונים אך ורק מסוג HOW TO VIDEOS בהם מסבירים כיצד לעשות דברים שונים. או האתרים שהינם הנוסח הפורנוגראפי של YouTube  אותם תמצאו בעצמכם.

אתרי טלוויזיה באינטרנט המשדרים תוכניות, סדרות וסרטים:
Joost – מיסודם של מקימי SKYPE נמצא כעת בביטא אמור להתבסס על פרסומות פועל 
             באמצעות תוכנה שהגולש מתקין במחשב.
TVTONIC  – שירות דומה, גם הוא מלווה בתוכנה המאפשרת הורדת סרטים וסדרות. מנוי לערוצים בנושאים שונים , קבלת עדכוני RSS על תכנים שנוספו וכן אפשרות לצפייה אונליין.
Babelgum – גם הוא טלביזיה חופשית באינטרנט שמציעה תשלום לאנשים פרטיים ולחברות על מנת שיעלו את החומר שלהם לשירות.
veoh –  מציע מערכת העוקבת אחר הצפייה של הגולש וממליצה לו תכנים דומים.
קיימים כמובן גם שודדי הים המציעים תוכן כמו סרטים וסדרות באורך מלא,לעיתים סמוך למועד שידורם המקורי בטלביזיה הרגילה. לדוגמא: tv-links.co.uk ו – videostored

אתרים ותוכנות למשיכת וידיאו מאתרי וידיאו 
http://video.qooqle.jp/dl/
http://www.download3000.com/download_19063.html
www.vidconverter.com
Videoget הניתן להורדה ב – nuclearcoffee.com

אתרים ותוכנות לעריכת וידיאו 
Youtube
Jumpcut 
Motionbox
Eyespot
Cuts 

אתרים שמאפשרים לגולשים ליצור ערוצי טלוויזיה משלהם 
Stickman – אתר המאפשר לגולשים ליצור תוכניות משלהם ולשדרן ברשת בשידור חי, או לאגור אותן באתר לצפיה מאוחרת יותר. בעת השידור החי יכולים צופים מבחוץ לשוחח בצ'ט עם משדרי התוכניות.
Blog-tv –אתר דומה המאפשר לצופים גם לדרג את השידורים לפי שביעות רצונם
mogulus – אתר המספק לגולשים כלים המסייעים להם ליצור תכני וידאו, וכן לשתף בכך גולשים אחרים ולהודיע בזמן אמת על מועדי שידורים.
Justin-TV – מוסיף לנ"ל את גורם הריאליטי שואו, בכך שמאפשר לאנשים לתעד את חייהם בוידאו.
ustream –  בנוסף לאפשרות ליצור תוכניות אישיות, לכל יוצר ישנם עמודים אישיים בהם יכול לעדכן את הפרופיל שלו ואת הגיגיו
Vuze –  תוכניות טלביזיה עצמאית.
בקטגוריה זאת אמנה גם את chime  ואת revision3 הנחשב לאיכותי במיוחד.

אתרים שיוצרים לוחות משדרים לתוכן באינטרנט 
Internet TV listings 

כלי תרגום והוספת כתוביות 
Subtitle translator
Subtitle edit

מנועים לחיפוש סרטים ותוכניות באינטרנט 
AOL
truveo
fooooo
searchforvideo

הוסף תגובה