השואה הגיעה לאינסטגרם

השואה הגיעה לאינסטגרם
צילום: מקור: Unsplash

מעל מאה מיליון צופים עקבו בשקיקה אחרי הסטורי של אווה שפרס את יומנה של הנערה אווה היימן שנרצחה באושוויץ, על פני 70 סיפורי סטורי קצרים שפורסמו במשך יממה אחת ברשת החברתית אינסטגרם.

בני נוער שראו בשואה פרק בשיעור ההיסטוריה וטקס שני בבית הספר התחברו שעה אחר שעה למכשיר הנייד, לאפליקציה המהווה חלק משגרת יומם והקשיבו לאווה (שגולמה על ידי השחקנית מיה קוויני). הם שמעו וראו אותה, כפי שיכולים היו לו היו טלפונים סלולריים וטכנולוגיה דיגיטלית בשנת 1944, ובעיקר כנערה שחיה את עולמה החברתי, העדפותיה האופנתיות ויחסיה עם משפחה, בתוך מציאות כל כך מאיימת שסגרה עליה, לרוב מבלי להיות מודעת לכך.

הסטורי של אווה אינו עוד סרט על השואה, אין בו מצלמות אלא טלפון נייד בו הכוכבת מתעדת את עצמה ומנקודת מבטה בלבד, ואין בו מספר יודע כל המציג לסירוגין הצצות אל תוך התמונה השלמה. למרות ההשקעה הרבה שהייתה כרוכה בהפקת הסטורי של אווה, ההגשה לצופים מתאפיינת בפנייה אליהם בשפתם: בשילוב אימוג'י והאשטגים, פילטרים וכלים אחרים בהם הצופים עצמם עושים שימוש מדי יום.

מקור: Unsplash

למה אינסטגרם?

מתי כוכבי, המפיק והיוזם של הפרויקט, בליווי בתו מאיה כוכבי, השקיע רבות בתסריט (שנשען על יומנה המתורגם של אווה היימן), בשחקנים – למעלה מארבע מאות שחקנים וניצבים שהשתתפו בפרויקט ובתפאורה, לצד טובי אנשי המקצוע בתחום הקולנוע וההפקות.

הבחירה באינסטגרם על פני אולמות הקולנוע או מדיה אחרת הייתה בחירה ערכית לפני שהפכה לגאונות שיווקית. כאשר המטרה הייתה יצירת כלי לזיכרון השואה והנגשתה לבני נוער וצעירים, מצא כוכבי כי החשיפה האופטימלית תהיה מאותו מקום בו הם נמצאים בלאו הכי.

מי שטען לזילות הפרויקט בשל השימוש בפלטפורמה החדשנית והתוססת שכל כך רחוקה מזכר השואה, לא נחשף אל עשרות אלפי בני הנוער הישראלים שעקבו בשקיקה אחר סיפורה של אווה, וזכו לחיבור רגשי ועוצמתי באופן שכל סרט קולנוע או ספר לימוד לא ידעו לייצר.

איש השיווק של השנה

בטקס רב משתפים של איגוד השיווק הישראלי, שנערך בחודש ינואר בגני התערוכה בתל אביב, נכחו השמנה והסלתה של המשק הישראלי, לצד אנשי תקשורת מובילים. אל מול מנכ"לית איגוד השיווק תלמה בירו, מנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב, מנכל חדשות ערוץ 12 אבי וייס, נשיא דומינוס פיצה ארה"ב ראסל ווינר, פרופסור דן אריאלי ורבים נוספים, נקרא מתי כוכבי לקבל את התואר איש השיווק של השנה. כוכבי שאחראי על כמה הצלחות ראויות ובולטות במשק הישראלי הביעה את תודתו על הבחירה בו דווקא בעקבות הפרויקט החשוב והערכי.

ועדת השיווק אשר קיבלה את ההחלטה נימקה את בחירתה והסבירה כי באמצעות חשיבה פורצת דרך הצליח כוכבי לייצר ז’אנר חדש של זיכרון אשר באמצעותו צעירים ובני נוער התקרבו וגילו עניין בסיפור השואה. הוועדה הגדירה את הרעיון כמהפכני וקבעה כי מדובר באסטרטגיה שיווקית יוצאת דופן, אשר יצרה דרך לשימור זיכרון השואה.

הוסף תגובה