מה לעשות כדי שלא יחדרו מים מתחת לאיטום?

בישראל ישנם תקנים נוגעים לאיטום, לניקוז ושיפועים, והם מחייבים כל קבלן ומשפץ.  ועדיין רוב התביעות המשפטיות בנושא ליקויי בניה הן בתחום חדירת מים למבנה.  כלומר, מרבית הקבלנים לא מקפידים על התקן הישראלי המחייב.

מה עושים?

אם מעוניינים בגינת-גג, וגם אם סתם רוצים לעבור את החורף בשלום.. חשוב להקפיד על איטום תקין ועל כך שהמים יסולקו מהגג מהר ככל האפשר. מים עומדים הורסים את האיטום, אך גם יכולים תמיד למצוא את דרכם מתחת לאיטום ואל תוך המבנה. במידת האפשר, יש לפקח על עבודת הקבלן, או לשים איש מקצוע שיפקח עליו ויקפיד על הנקודות הבאות:

הדבר הראשון שנקפיד עליו הוא שהשיפוע מתחת לאיטום – לכיוון פתחי הניקוז – יהיה לפחות 1.5 אחוזים לפי מפרט מת"י (מפמ"כ) 422, סע' 207.1.למידע נוסף. אנחנו ממליצים אפילו על 2 אחוזים. אם אין שיפועים טובים – אין ניקוז טוב ומים עומדים על האיטום. אחד הקשיים הוא כאשר יש מרחק גדול עד פתחי הניקוז, אך גם לכך יש פתרונות לאנשי המקצוע.

הדבר השני הוא איטום לפי התקנים.  למשל, חובה להשתמש בחומרי איטום שעומדים בתקן הישראלי. למידע נוסף. בנוסף, חשוב מאוד שגם תהליך העבודה ייעשה על פי התקן (כן, גם לזה יש תקן…). לדוגמה: הנחנת שתי יריעות PVC במקום אחת, איסור על דריכה על איטום, נהלים איך לנהוג במידה ומשהו נפל על האיטום ואיך מתקנים אותו.. ונקודה קריטית נוספת שקבלנים רבים "מבלפים" בה היא שההצפה (או ההתזה בגגות משופעים) שבודקת את תקינות האיטום לאחר סיום הביצוע – תיעשה לפי התקן. למשל, ההצפה חייבת להתבצע ל-72 שעות לפחות, במידה ויש גבהים שונים בגג חובה להציף הכל באופן שיגיע לכל המקומות וכו'.

הדבר השלישי אך החשוב באותה מידה הוא הניקוז.  יש להקפיד על ניקוז טוב ויעיל מתחת לריצוף (אם ב"סומסום", אם ביריעות ניקוז מיוחדות שחברות אחדות מייבאות בארץ).  בנוסף, חובה שיהיו פתחי ניקוז "כפולים", כפי שנדרש במפמ"כ 422. לעיתים כל המערכת עובדת מצויין, אך פתח הניקוז קטן מדיי או בנוי בצורה שמעכבת את הניקוז ואז שוב פעם המים עומדים על האיטום ובדרך כלל כל המרפסת אפילו מוצפת..

בכל הקשור בייעוץ לאיטום תקין, כדאי ללכת למומחים – מהנדסים יועצי איטום – ולא לקבל ייעוץ מקבלני האיטום.

כאשר מוסיפים גינון על הגג, חשוב להקפיד גם כאן על ניקוז טוב, אם על ידי יריעות ניקוז מיוחדות שמונחות על האיטום ומובילות את המים לפתחי הניקוז ואם על ידי צנרת מתאימה שמחוברת באופן מקצועי לעציצים ומובילה את המים למרזבים. חשוב חשוב: במידה ויש לכם בעיות איטום שאינן נפתרות, כדאי מאוד לא להוסיף גינת-גג, שרק תוסיף כמויות מים ובעתיד אולי תאלצו לפרק אותה כדי לתקן את הגג.. גם אם הגנן אמר לכם ש"אין בעיה"..

הוסף תגובה