אוכל אפגאני של אימא

אוכל אפגאני מסורתי הנו אוכל פשוט טעים מאוד ומזין. אני כילד הייתי נוהג לצפות באימי המנוחה איך ידיה הזריזות היו מכינות את הבישולים והמאכלים של העדה שלנו, במיוחד בא הדבר לידי ביטוי בימי שישי לכבוד שבת קודש. שישי בצהרים " מרק צ'לואויי שזהו מרק ירקות עשיר עם קציצות חזה עוף טרי הנקראים "גונדי" הכל מוזגים על אורז לבן פרסי, שהיה יוצא אחד אחד מופרד , הגרגרים לא היו נדבקים אודות לשיטת האידוי המיוחדת של אימא שקיבלה מסבתא וכו' . מה היינו אוכלים ? ערב שבת: דג מטוגן או בתנור, פלואויי, ירקות חיים, ומי שרצה קיבל ממרק הצהריים.

 בבוקר יום השבת, אימי הגישה לשולחן דג של שבת " מואי שבתי" זה פרוסות של דג קרפיון עם ביצים שהיו משרים על פלטת השבת כל הלילה, ובבוקר היו מגישים את הדג הזה פרוסה עם רוטב מהמיץ של הדג יחד עם ביצה חומה שנתבשלה עם הדג בצירוף קערית סלט ירקות. לוקחים את הלבן של החלה טובלים במיץ של הדג ולוקחים בכף מהסלט מהביצה , שמים בפה ואוכלים את זה חם, מעדן של ממש. למנה השנייה היו ממולאים כגון ,כרוב ממולא באורז ושמיר או פלפל ממולא, בצהריים כבר היינו אוכלים כל אחד כפי בחירתו ולאחר צאת השבת היה לנו מנהג לאכול " לחם יבש" שזהו לחם / פיתה אפגאנית עגולה יבשה ששמה הנו " נון ג'אק" היינו אוכלים עם מלפפון מוץ " טרשי" מסורתי ביצת שבת שנותרה ודג שנותר. הכל מעדנים טוב, עכשיו לאחר שנעשינו מאכלי השבת היו מורכבים בבית של אבא כך: רעבים,

קבלו מתכון של גונדי******** מצרכים: חזה עוף טחון חומוס שהושרה כל הלילה עשבי תיבול: כוסברה, טרגון, פלפל שחור גרוס עבה,בצל קצוץ דק , ביצה טריה, אורז יבש. לוקחים מעט חומוס טוחנים באופן גס ומניחים בקערה, לשם מוסיפים חצי קילו חזה עוף טחון, חצי כוס אורז רגיל יבש, את עשבי התיבול קצוצים דק מעט מלח, פלפל שחור גרוס ביצה טריה [ ללא הקליפה] בצל קצוץ. מערבבים את כל הבלילה. בינתיים ממלאים סיר ומרתיחים בו מים , למים הרתוחים מוסיפים כוס גרגרי חומוסשהושרה כל הלילה, עגבנייה חתוכה לפרוסות, שני זרים של כוסברה, שני זרים של שמיר הכל קצוץ כמובן, יש לטבל במלח, פלפל שחור, ובמיוחד בקינמון [ ניתן לתבל גם את הקציצות בקינמון] לאחר שהמים עם הירקות רתחו יש לגלגל את מהבלילה בידיים כדורים עגולים קטנים או ענקיים ולהכניס לתוך המרק הרותח. ע"מ לשפר את המרק ניתן להוסיף לו תפוחי אדמה , גזר, לפת, הכל לפי העונה, וחתיכות של עוף. לא חובה להוסיף שמן למרק, מי שמעוניין שיוסיף קצת. את המרק יחד עם קציצות הגונדי מוזגים על אורז לבן מהביל – יאמי- מי שלא טעם מאכל זה לא ידע מהו אוכל אמיתי לעולם. בתיאבון.

הוסף תגובה