בניית ממ"ד בבית פרטי – מה התהליך?

בניית ממ"ד בבית פרטי – מה התהליך?

היכרות עם התהליך של בניית מרחב מוגן דירתי יכולה להיות רלוונטית גם עבור בעלי בתים פרטיים. במאמר הבא נסביר איזה אישורים צריך, מה דרישות החוק עבור בניית ממ"ד תקין ועם מי אפשר להתייעץ

מרחב מוגן דירתי נבנה על פי החוק בכל דירה הנמצאת בבניין מגורים חדש. במידה ואין אפשרות לבנות חדרי ממ"ד בדירות, החוק קובע שיש צורך להקים מרחב מוגן קומתי. מעבר לכך, יש מקומות שבהם המרחב המוגן הוא מקלט ציבורי. עם זאת, מה שבעלי בתים פרטיים צריכים לזכור זה את התהליך החוקי שאותו חייבים להשלים על מנת לבצע בניית ממ"ד עם קבלת האישורים הנדרשים.

אילו אישורים צריך?

האישורים המבוקשים לצורך בניית ממ"ד בבית פרטי הם אישור של פיקוד העורף והיתר בניה ברשות המקומית. כל ועדה של רשות מקומית יכולה להחליט האם היא מאשרת או מסרבת לבניית ממ"ד, כי מדובר על תוספת בנייה שמחייבות זכויות בניה. מצד שני, יש לקחת בחשבון שהתהליך של בניית ממ"ד בבית קיים לרוב קל וקצר משתי סיבות: המדינה רוצה לעודד הקמת ממ"דים ובכל מקרה מדובר על שטח שירות ולא על שטח עיקרי.

האם מותר לבנות ללא היתר?

אסור לבצע אף סוג של תוספת בנייה ללא היתר של הרשות המקומית. ספציפית עם בניית ממ"ד ללא היתר מפיקוד העורף, המשמעות עלולה להיות פגיעה בתקינות של הממ"ד. אז חוץ מזה שבניית ממ"ד ללא היתר היא בכלל אינה חוקית ואף עשויה להיחשב עבירה חמורה שבצדה קנס, בנייה באופן הזה היא לרוב גם לא אפקטיבית מבחינת הביטחון וההגנה על הבית והמשפחה.

מהן דרישות החוק לבניית ממד תקין?

השאלה המתבקשת היא מהן דרישות החוק מבחינת בניית ממ"ד בבית פרטי. בשביל להשלים את התהליך של בניית ממ"ד בבית קיים, צריך להכיר את החוקים והתקנות הבאים:

  • תקנות פיקוד העורף קובעות ששטח הממ"ד חייב  להיות 9 מ"ר מינימום
  • המשטח עבור אדם אחד צריך להיות 1.25 מ"ר מינימום
  • גובה התקרה חייב להיות 2.5-2.8 מטר
  • רוחב החדר חייב להיות מינימום 1.6 מטר

התקנות השונות קובעות שצריך לבנות את הממ"ד בצורה מוגנת ככל האפשר. לכן משתמשים לדוגמא בבטון מזוין בעובי של 25 ס"מ לפחות בקירות החיצוניים ו-20 ס"מ לפחות בקירות הפנימיים ובגלל זה חייבים שלכל ממ"ד יהיו מינימום שני קירות חיצוניים – כי ככל שהוא פנימה יותר כך רמת ההגנה גבוהה יותר.

האם ניתן לבצע בניית ממ"ד בבית פרטי על עמודים?

אסור לבנות ממ"ד עם קורות או עמודים. מנגד, כן אפשר כמובן לבנות את המרחב המוגן הדירתי בתוך דירות שנמצאות בבניין שהוא עצמו על עמודים. בכל מקרה, אפשר להתייעץ עם חברה מקצועית שמגיעה מהתחום ולברר מולה גם לגבי המשמעות של בניית ממ"ד ללא היתר וגם לגבי מה שכן אפשר לעשות על מנת להגדיל את הסיכוי לקבל את כל האישורים הרלוונטיים.

איך לבחור נכון חברה מתאימה לבניית ממ"ד בבית פרטי?

חברה מתאימה לבניית ממ"ד היא כזו שמשתמשת בבטון מזוין, עובדת מול גופים שונים בתעשייה הביטחונית ויש לה לפחות כמה שנים של ניסיון רלוונטי. כמו כן, חברה מתאימה לבניית ממ"ד היא כזו שמספקת את השירות עם אחריות ועם התחייבות לעמידה בלוח זמן. כדי לבחור נכון את החברה, מקבלים עליה המלצות מלקוחות מרוצים.

הוסף תגובה