מה נאכל? איך מתארגנים עם שלושה ימים של חג ושבת?

מה נאכל?

זו השאלה כרגע. מה נאכל בחגים? כדי להחליט, אנחנו צריכות לקנות מוצרים ומהם לבשל, להקפיא ולהכין מראש. זה הזמן!

איך מתחילים? יש מי שמתחילות עם הקניות, עדיף עם קניות הבגדים והמתנות ורק אחר כך קולטים שיש לנו עוד המון עבודה עם האוכל, וגם אם יש מה ללבוש – מה נאכל? לקבלת טיפים לקניות של בגדים וגם של מזון הכנסי לאתר  www.yaelzals.co.il – יעוץ ארגוני למנהלת הבית

ולטיפים בקשר לאוכל:

      ערכי תפריט ואז ערכי רשימת קניות.

      סדרי את רשימת הקניות לפי המדפים במרכול.

      שקלי קנייה לפי השוואת מחירים לעומת קנייה בשיקולי נוחות. קנייה לחוצה במקום מרוחק כשהילדים מתקשרים כל רגע אינה ממוקדת. את עשויה לשכוח מוצרים נחוצים ולהתפתות למוצרים במבצע. לעתים, קנייה נוחה במקום קרוב גם אם יקר יותר, היא חסכונית מכיוון שאת קונה בנחת, רואה בדיוק מה את לוקחת ולא מאבדת מוצרים בדרך. כמו כן, תשלום על המשלוח, על הנסיעה ועל החנייה עשויים לייקר את הרכישה.

      כשחוזרים מהמרכול עם המוצרים – בדקי מול החשבונית אם הגיעו כל המוצרים בשלום לביתך. מתסכל מאד לגלות בערב החג שהתבלינים/ הפיצוחים לסלט/ הרוטב/ תמצית הרום אינם. הקנייה נעשתה זמן רב מראש וכעת, מלבד עגמת הנפש ברגע שבו זקוקים למוצר, יש הפסד כספי.

      כשכל המוצרים בבית יש עומס במזווה. סדרי את המוצרים כך שבכל פעם שאת פותחת את המזווה תראי את כל תכולתו. לא להניח מוצרים זה מאחורי ולא להחביא מוצרים. כשתבקשי ממישהו להביא לך מלח יודיעו לך שפשוט אין, בזמן שאתם מאורגנים עם מלח לשבע שנות בצורת.

      אחסון במקרר: מקרר עמוס יוצר עומס גם על צריכת החשמל. קחי זאת בחשבון. במקררים החדשים [שנתיים] נשמרים ירקות ופירות בטריותם לאורך זמן, אבל מקררים ישנים יותר אינם שומרים על טריות הירקות ויש לבשל אותם סמוך לקנייה.

 

      אחסון במקפיא: היזהרו לא לדחוס מוצרים במקפיא. כשהם קצת נוזלים או לגמרי נוזלים, ניתן למעוך, לקפל ולהכניס עוד משהו למגירת המקפיא המלאה. אבל, כאשר המוצרים יקפאו לא תוכלו להוציא אותם בלי להפשיר את כל המגירה כולה.  אגב, מקפיא מלא חוסך חשמל.

      קניות לחג לוקחות יותר זמן מקניות רגילות לשבת, לא בגלל שיש הרבה חגים אלא בגלל שהמוצרים שונים ולוקח לך זמן לבדוק את איכותם, להשוות את המחירים ולקבל החלטות קנייה בבית מול המפרסמים ובחנות מול שלל המבחר וההיצע.

      הצעה לתפריט: כידוע, בימי החגים אוכלים בשרי שוב ושוב ושוב. בליל ראש השנה, בבוקר, ושוב בערב ושוב בבוקר ואז מגיעה שבת. וגם בסוכות – בכל ימי חול המועד והחג, כמובן.  אנחנו רוצות לגוון ולא להגיש שניצלים ועוד שניצלים ושוב שניצלים, למרות שהם מאד חגיגיים וטעימים. איך מגוונים?  אפשר לגוון בעזרת רטבי בישול שונים שבהם מבושל אותו חלק של עוף או בשר. אפשר לגוון בסוגי הבישול: אותה תערובת ברסק עגבניות ככדורי בשר, מטוגנת לקציצות ואפויה כפשטידת בשר. קל לגוון בעזרת מבחר רב של סוגי הבשרים.

      הקפאה: לאחר קירור, אך לא עד טמפרטורת חדר. כשהמזון חם אורזים אותו בכלי סגור הרמטית. ואז מכניסים לעוד שקית. כך המזון אינו מקבל את הריח המאפיין מזונות שאוחסנו במקפיא.

      כשאין די קופסאות למקפיא: את מכניסה את העוף עם הרוטב לשקית ואת השקית למקפיא, לאחר שהמזון קופא, מוציאים את השקית ומכניסים לשקית נוספת והקופסא פנויה לשימוש. אפשר גם להקפיא ללא שקית, ולאחר ההקפאה להכניס לשקית וכך לפנות קופסא.

      חימום אחרי הקפאה: הטוב ביותר הוא להפשיר במקרר. הפשרה במיקרוגל עשויה לגרום לנוזלים להיפרד מהמזון. הפשרה בתנור מייבשת את המזון ולכן כדאי לחשוב על כך מראש ולהקפיא מזון קצת יותר רטוב ממה שאת רוצה שהוא יהיה בזמן ההגשה. ההפשרה בסיר כרוכה בתכנון מראש: הקפיאי בקופסא או בשקית בגודל שנכנס לסיר ללא גלישות החוצה. הוספת מים גורעת מהתיבול. יש להפשיר באש נמוכה במיוחד ולערבב בזהירות למניעת חריכה כדי לא לקלקל את צורת המזון.

      חימום על הפלטה: כדי לחסוך מקום במקרר, כדי לחסוך בכלים לשטוף וכדי להסתדר עם כמות הסירים שיש – אחסנו את המזון בתבניות חד פעמיות ממתכת. אחרי הבישול העבירי את העוף ואת התוספת שלו לתבנית גדולה ועמוקה, כסי בניר אלומיניום, והמנות מוכנות לחימום.

      לזכור מה הכנת: בחג, כשהתפריט לא ממש שגרתי, את עלולה לשכוח חלק מהתוספות, מהמנות או להתבלבל – הרולדה היא לערב או ליום? ליום א' של ראש השנה או ליום ב'? ההלכה היא שדף תפריט הוא שטרי הדיוטות שאין לקרוא בהם בשבת ובחג. לכן, כתבי על מכסה האלומיניום או על הסיר בלורד בלתי מחיק "עוף ואורז לילה ב'", "פשטידת תפוחי עץ יום א'", והניחי את התבניות עם תכולתן בסדר ההגשה בתוך המקרר.

      תבניות אלומיניום: יש תבניות זולות ופשוטות, הן דקות והן מעולות בגדלים הקטנים יחסית שלהן. אם את רוצה את הגדולות חפשי את הסוג היקר יותר, היציב, שלא מתקמט בידיים. אגב, ניתן לרחוץ את התבניות הללו לשימוש חוזר. ויש גם תבניות עגולות ועמוקות עם מכסה אלומיניום שנראים ממש כמו סיר חד פעמי למרק.

 

בהצלחה!

הוסף תגובה