אודות הפזמונאי- אהוד מנור

אהוד מנור

חתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת 1998,כאשר, לפני כן בשנת 1995 זכה בפרס אקו"ם על מפעל חייו בפזמונאות היה הפורה בפזמונאי הארץ, שהרבה גם בתרגום וכתיבה לתיאטרון ולבידור.                                                  

מנור נולד בשנת 1941 וגדל במושבה בנימינה. לאחר שירותו הצבאי למד באוניברסיטה העברית בירושלים פסיכולוגיה וספרות אנגלית, ומשנת 1962 שימש עורך ומגיש של תוכניות תרבות ומוזיקה ב"קול ישראל". 

בשנות השבעים והשמונים כתב אהוד מנור מילים לשירים לרוב אמני התקופה בתחום הזמר ושיתף פעולה עם מיטב המלחינים – מתי כספי, נורית הירש, יאיר רוזנבלום ואחרים. שיריו הפכו ללהיטים ונכנסו לקלאסיקה של הזמר העברי, כמו: "אין לי ארץ אחרת", "ללכת שבי אחריך", "בשנה הבאה" ועוד ועוד… 
בקיץ 1968, במלחמת ההתשה, נהרג אחיו יהודה בתעלת סואץ ולזכרו כתב מנור כמה שירים – כשהידוע בהם הוא "אחי הצעיר יהודה." במקביל, בשנת 1970 החל אהוד מנור לעבוד בתיאטרון, כאשר תרגם את מחזמר הרוק האמריקני "שיער".  

בעקבות ההצלחה הגדולה של "שיער" תרגם מנור עוד עשרות מחזות זמר והצגות שהועלו על הבמה בארץ כמו "קברט", "אחים בדם", "סיפור הפרברים" ו"שיקגו".                                                                                 

עם אשתו עופרה פוקס הקליט מנור את האלבום "שפה משותפת" ובו שניהם שרים משיריו.                                  

מכל עיסוקיו הרבים,הוא היה גם שדרן והגיש תוכניות רדיו כמו גם תוכניות בטלוויזיה בנושאי קולנוע ומוזיקה, היה גם מנחה מבוקש למופעים שעסקו במוזיקה. בחודש מרץ 2005 קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר אילן. תואר זה הוענק לו על תרומתו הגדולה לתרבות העברית.                                                                        

אהוד מנור נפטר מדום לב ב-12 באפריל 2005 והוא רק בן בגיל 64, מותו בטרם עת הכה רבים בתדהמה. לאחר מותו החליט משרד החינוך לכלול את שיריו בתוכנית הלימודים של בתי הספר.                                                            

ב־13 ביולי 2005, יום הולדתו השישים וארבעה, הוסב שמו של אולפן רשת ג' בתל אביב, ל"אולפן אהוד מנור".  

הוסף תגובה