היכרות עם השאלות שאותן נהוג להעלות במהלך בדיקת פוליגרף עוזרת להבין כיצד היא מתבצעת ומה המטרות שלה. במאמר הבא נרחיב על הבדלים בין סוגי השאלות ונסביר מה משמעותן

בדיקות פוליגרף הן כיום חלק בלתי נפרד מארגז הכלים שעומד לרשות גורמים שונים שרוצים לבדוק אמינות של אנשים. את הבדיקות נהוג לשלב בין היתר במבחני התאמה למקומות עבודה, כדרישות קבלה לעמדות מפתח רגישות בסקטור הציבורי או כמובן בתחום החקירות והפלילים. אז אמנם התוצאות של הבדיקות לא קבילות משפטית כראייה עובדתית, אבל הן כן עשויות להטות את הכף.

איך מבצעים בדיקות פוליגרף?

העניין הוא שלמרות החשיבות וההיצע הרחב של בדיקות פוליגרף, לא כולנו מבינים איך הן מתבצעות. בשביל לענות על זה לא חייבים להתמקד רק בהיבט הטכני של הבדיקות, אלא לברר איזה שאלות מרכיבות אותן. אם מכירים טוב יותר את השאלות שבהן משתמשים על מנת לבצע את הבדיקות, ניתן להגיע למסקנה מבוססת לגבי המאפיינים שלהן. 

הבדלים בין סוגי שאלות

נהוג להבחין בין סוגים שונים של שאלות שעולות במהלך בדיקות פוליגרף. הסוג הראשון הוא שאלות סרק, שבהן המטרה היא לגרום לנבדק להרגיש יותר בנוח ולהתרגל למעמד. בנוסף, שאלות הסרק עוזרות ליצור כימיה טובה יותר בין מי שמעביר את הבדיקה לבין מי שעונה עליהן. שאלות הסרק יכולות לכלול התייחסות לשורה ארוכה של נושאים סתמיים, החל משם ומקום מגורים ועד גיל ותחביבים.

מהן שאלות השוואה?

שאלות השוואה כבר מייצגות קטגוריה מתוחכמת יותר של בדיקת פוליגרף. אלו שאלות שהמטרה שלהן היא לעזור למכונה לזהות את המדד לתגובות הפיזיולוגיות של הנבדק, בעיקר בנסיבות שבהן מופעל עליו לחץ. אמנם שאלות השוואה לא בהכרח קשורות ישירות למקרה שאותו רוצים לבדוק, אבל הן כן עוזרות לכייל את המכשיר.

החשיבות של שאלות רלוונטיות

גולת הכותרת בכל תהליך של בדיקות פוליגרף כולל בתוכו כמובן את השאלות הרלוונטיות. אלו השאלות שעוסקות בליבת המקרה ואותן מעלים כדי לקבל תשובות כמה שיותר אמינות. השאלות הרלוונטיות הן ספציפיות מאוד, אבל אפשר לשלב אותן סביב הנושא המרכזי מכמה כיוונים שונים. מטבע הדברים, האופן שבו בוחרים לנסח כל שאלה רלוונטית ישפיע גם על התשובות וגם על האמינות של הממצאים.

האם ניתן להיערך לקראת בדיקות פוליגרף?

גברים ונשים שמוזמנים לעבור בדיקות פוליגרף לא באמת יכולים להיערך אליה עד לרמה שבה הם יערימו על התוצאות. מצד שני, אין סיבה להישאר לוטים באפילה מבחינת האופן שבו הבדיקה מתבצעת או סוג השאלות שעשויות להתעורר. יתרה על כך, עדיף להיערך מראש לבדיקה על מנת להגדיל את הסיכוי לכך שהתוצאות יהיו אמינות. אם מתכננים לעבור בדיקה כזו כחלק מתהליכי גיוס לעבודה למשל, זה יכול לגרום לתחושת רוגע ולהגדיל את הביטחון.

מי אחראי על ניסוח השאלות?

האופן שבו מנסחים סוגים שונים של בדיקות פוליגרף מוכיח עד כמה חשוב לבצע אותן רק במכון מורשה ומוסמך. מי שמפעילים את המכונה אחראיים לפיכך לא רק על ההיבט הטכני או אפילו על תרגום התגובות הפיזיולוגיות לממצאים איכותניים, אלא גם על התחושה של הנבדק ועל התהליך שהוא עובר. בשביל שהתהליך יהיה בסופו של דבר אפקטיבי, חשוב להשקיע בניסוח נכון של השאלות.

היתרונות של בדיקות פוליגרף

ניסיון של שנים רבות מאפשר כיום לבנות שאלות טובות יותר עבור סוגים שונים של בדיקות פוליגרף. בזכות השאלות הללו, הבדיקות הן כלי אפקטיבי שמשתמשים בו לעיתים קרובות בשלל מקרים. 

הוסף תגובה