איזון- מצב קיים או רצון לשינוי?

 אחת השאלות הנפוצות ביותר בקרב מאמנים לאחר תרגיל "גלגל החיים" היינה "האם החיים שלכם מאוזנים"?

בד"כ כאשר המתאמן נחשף ל"גלגל החיים" שצייר, הוא נוכח לדעת, שהמציאות מצביעה על פערים בין התחומים השונים מהם מורכבים חייו ובד"כ התשובה ה-כמעט אוטומטית היא שהחיים אינם מאוזנים.

העולם המודרני בו אנו חיים היינו עולם משתנה המציב בפנינו אתגרים חדשים מידי יום ביומו ולמעשה דורש מאיתנו להגיב, להספיק, להשיג, לתת ולעשות כל הזמן בתחומים שונים ורבים במקביל ובכך מעמיד את שאלת האיזון בחיינו כל פעם מחדש.

לפיכך, אחת המסקנות אליה ניתן להגיע היא שהמילה איזון מתייחסת לרגש בחייו של האדם ולא לעובדה ורגשות משתנים. אדם החי בקהילה ומנהל מערכת יחסים עם הסביבה אינו יכול להגיע לאיזון מוחלט, אלא לחיות בהתכוננות ועשייה לקראת הגעה לאיזון מוחלט. בדומה לגלי הים המגיעים אל החול ונסוגים חזרה אל הים, כך גם תחושת האיזון, אנו מגיעים לשלווה ושוב שואלים האם זו אכן השלווה אליה רצינו להגיע.

רבים מאיתנו ניסו לרדת במשקל וכאשר הצליחו והגיעו למשקל הרצוי להם הם מאותגרים לשמור עליו בצורה מאוזנת לאורך זמן

רבים מאיתנו ניסו ליצור מערכת זוגית, חברות, נישואין וכאשר הצליחו להגשים חלום זה הם מאותגרים לשמור על האיזון לאורך זמן.

 

רבים מאיתנו פרשו מעבודתם או שינו תחום עיסוק לאחר שלא הצליחו לשמור על איזון בין החיים האישיים לבין הקריירה.

איזון היא תחושה סובייקטיבית ומשתנה מאדם לאדם.

למעשה, כאשר אנו שואלים "האם החיים שלך מאוזנים?" אנו שואלים בעצם "מה היית רוצה לשנות בחייך?" ומיד לאחר מכן "איך היית לדעתך מרגיש לאחר השינוי?"

ההתכוננות לחיים מאוזנים רגשית מתחילה בבחירותיו של האדם. לכל אחד מאיתנו יש מטרות גלויות וסמויות ושאיפה לנהל את חיינו נכון יותר ביחס למציאות בה אנו חיים. האדם מבקש לבחור תחילה ולקבוע לעצמו סדר עדיפויות מתוך סביבת חייו.

בחירותיו של אדם ויישומם באות לידי ביטוי במחויבות האדם לבחירותיו ולעוגנים של חייו. כאשר אדם מתחייב כלפי עצמו וכלפי האחר הוא למעשה מקדם בצעד נוסף את דבקותו בבחירותיו. מחויבות פנימית בין האדם לבין יושרתו של האדם מתחזקת באופן תמידי כאשר המחויבות הופכת למחויבות אמת מתוך מחשבה ושיקול דעת.

 בלתי אפשרי לשמור על איזון בחיים מבלי לשנות את החיים ובכך אנו מתבקשים לומר "לא" לדברים מסוימים בחיינו ובכך לאפשר ל"כן" לסייע  בהשגת האיזון.

מחויבות (פעולות)

עוגן (המציאות, העובדות)

בחירות (מחשבה ודמיון)

שמירה על האיזון ושינוי האיזון הקיים

העוגנים בחיינו הם אלו העוזרים לנו לשמור על האיזון בחיינו בתחומי חיינו השונים. אנו בוחרים, קובעים ולוקחים מחויבות ביחס לעוגנים. דוגמאות לעוגנים ניתן למצוא בגורמים חיצוניים כגון: בחיי משפחה, זוגיות, שייכות לקהילה, חינוך, בחירת קריירה והכנסה כספית. ככל שהמחויבות שלנו לעוגנים תהיה גדולה יותר כך משך האיזון בתחומים אלו יהיה ארוך יותר.

התחומים בהם ניתן לראות שינוי ברמת האיזון הינם בד"כ יותר במישור האישי הנוגע למערכת היחסים בינינו לבין עצמנו כגון: שמירה על המשקל ועל הכושר הגופני, ויתור וביטול עצמי ביחס לרצונות האחר, ערכים, אמונות, דפוסי מחשבה והתנהגות, נחישות והתמדה. ככל שנשכיל לראות עצמנו בתוך התמונה הכוללת נוכל להתחייב יותר לעצמנו ולהאריך את משך האיזון בתחומים האישיים.

רעיונות לבניית האיזון ושמירתו:

  • קבלת מחויבות ביחס ל1-3 תחומים מתחומי חיינו.
  • מחויבות אמת – קביעת תוכנית המשלבת את חיזוק רגש המחויבות עם פעולה פיזית.
  • יישום התוכנית.
  • בחינת התוכנית אחת לתקופה מוגדרת מראש (אחת לשבוע, חודש).
  • שינויים והתאמת התוכנית לתחושת האיזון החדשה.

הוסף תגובה