מציאת המכנה המשותף וחשיבות ההזדהות עם האחר כמקור לצמיחה אישית, משפחתית וחברתית

לאחר כריתת השותפות בין השותפים, מתעורר לעיתים צורך באחד או יותר מהשותפים לפעול בצורה שונה מכפי שהיינו מצפים מהשותף לנהוג. הדבר בא לידי ביטוי בצורך של הפרט לפרוץ קדימה ולהביא את עצמו לידי ביטוי באופן שונה מהנורמה המקובלת בשותפות.

צרכים אלו, של הפרט, הם היוצרים למעשה את הקונפליקט בשותפות ומציפים תחושות שונות אצל האחר כגון: ויתור, קורבנות, חוסר ביטחון עצמי, בגידה וכדומה.

 כאשר אדם מבקש להצטרף לקבוצה ולהרגיש שייך הוא מחפש את המכנים המשותפים בינו לבין הקבוצה או הארגון אליו הוא רוצה להשתייך. הדבר נעשה תוך בחינת היתרונות, הרווחים, שלהם יזכה הפרט עם הצטרפותו לקבוצה.

 מהות הקונפליקט באה לידי ביטוי בהתבצרותם של הצדדים בעמדותיהם ובדרישה מהאחר לחזור ולנהוג כמקודם. למעשה מתקיים שינוי בהסכם הראשוני בין הצדדים. יחס הצדדים לשינוי ולחדש יקבע את המשך או ביטול המשך הפעולה בין הצדדים.

 חשיבותם של המכנים המשותפים בין חברי הקבוצה הם אלו אשר למעשה מאחדים ושומרים על הקבוצה. חשוב לחזור ולשאול את עצמנו מעת לעת ובעיקר כאשר מתגלים לפתע "חריגים" מתוך הקבוצה, מהם, בכל זאת, המכנים המשותפים בין חברי הקבוצה. כיצד, למרות השוני המתעורר, נוכל לקדם את היחיד בתוך הקבוצה, את הקבוצה ואף להרחיב את מעגל חברי הקבוצה?

 במשפחה, כאשר לכל אחד יש, לכאורה, תפקיד ברור, אנו יכולים להצביע מצד אחד על המכנים המשותפים ומן הצד השני על השוני בין חברי המשפחה. השוני והצמיחה האישית בתוך המשפחה מתאפשרים הודות להזדהות של חברי המשפחה בצורך של בן המשפחה להיות בולט יותר או שונה ביחס לאחרים. הזדהות עם האחר אין פירושה קבלה מוחלטת דוגמת "שחור או לבן" במערכות יחסים, אלא, ניתן לווסת את רמת ההזדהות ביחס למכנים המשותפים הקיימים ותוך שמירה על קיומם הבסיסי.

 למעשה, בחינת מידת ההזדהות עם האחר עוזרת למציאת המכנים המשותפים עם האחר. אנו יכולים לראות כיצד כאשר אדם נמצא במשבר קיימת נטייה של הסובבים אותו לסייע לו על בסיס המכנים המשותפים, תכונות האופי המוכרות לנו, עידוד ומציאת פתרונות. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שאנו, לפני הכול, מחויבים ליושרה הפנימית, לערכים ולגבולות שלנו.

הוסף תגובה