איך לגדל ילדים עם ערכים?

איך לגדל ילדים עם ערכים?

גידול ילדים עם ערכים הוא מטרה אשר משותפת להורים רבים. הורים אלה שואפים שהילדים שלהם יגדלו עם רגישות לאחרים, רצון לעזור וכמובן, גם אמונה בעצמם וביכולות שלהם. אז איך ניתן להשיג את המטרה? הנה כמה צעדים מעשיים שיעזרו להנחיל ערכים לילדיכם:

קודם כל, ההורים צריכים לשמש כמודל לחיקוי

ילדים לומדים לעתים קרובות ערכים והתנהגויות על ידי התבוננות בהוריהם. לכן, בראש ובראשונה על ההורים לשמש כמודל חיובי לחיקוי על ידי יישום של הערכים אותם הם רוצים להנחיל לילדים שלהם.

שמירה על תקשורת פתוחה

צרו סביבה שבה ילדיכם מרגישים בנוח לדון במחשבותיהם, בשאלותיהם ובדאגותיהם. עודדו תקשורת פתוחה ולא שיפוטית. תנו לילדים את האפשרות לשתף אתכם בכל מה שעובר עליהם, ללא שיפוטיות – מה שיוכל לסייע לכם להדריך אותם לאורך זמן. 

הנחלת ערכי משפחה

הגדירו ודנו בערכים החשובים למשפחתכם. זה יכול לכלול כנות, כבוד, אדיבות, אחריות, אמפתיה ועוד. כמובן, שבשלב הראשון עליכם ההורים להבין את אותם הערכים ובשלב הבא, בהתאם לאותה ההבנה להעביר אותם הלאה אל הדור הבא.. 

שמירה על עקביות

היו עקביים בציפיות שלכם מהילדים ובהשלכות שלהן. ילדים משגשגים כשהם יודעים למה לצפות, אז וודאו שהערכים אותם אתם מנחילים לילדים שלכם מחוזקים בעקביות.

רגעים שניתן ללמוד מהם

השתמשו ונצלו מצבים יומיומיים כהזדמנות ללמד את הילדים. דונו בדילמות מוסריות ובבחירות אתיות כאשר הן עולות. עודדו את ילדיכם לחשוב בצורה ביקורתית.

אמפתיה ופרספקטיבה

למדו את הילדים להבין את הרגשות ונקודות המבט של אחרים. עודדו אותם לשקול כיצד מעשיהם משפיעים על אחרים.

סיפורים ומדיה

שתפו את הילדים בסיפורים, סרטונים ומדיה הממחישים שיעורים וערכים מוסריים. שוחחו איתם על אותם התכנים כדי לחזק את המסרים.

חוגים ופעילויות חינוך בלתי פורמאלי

יש לא מעט חוגים הטומנים בחובם ערכים מוספים, תנועות נוער ופעילויות של חינוך בלתי פורמאלי, אשר יכולים לסייע במידה רבה בהטמעת ערכים אצל הילדים. מומלץ לבחון את האפשרויות השונות וכמובן, לדאוג שהילדים ייקחו בהם חלק.  

פעילות קהילתית

מומלץ לעסוק בפעילות קהילתית או בפעילות התנדבותית במסגרת המשפחה. פעילות זו יכולה לעזור לילדים ללמוד את הערך של להחזיר ולהשפיע לטובה וכמובן, יכולה לסייע במידה רבה בהטמעת ערכים חיוביים.

עודדו חשיבה ביקורתית

עזרו לילדיכם לחשוב בצורה ביקורתית על העולם אשר סובב אותם. עודדו אותם לשאול, לנתח ולגבש דעות משלהם.

הצבה של גבולות

חשוב להציב גבולות ברורים ומתאימים לגיל הילדים. ילדים צריכים להבין את הגבולות וההשלכות כאשר הם פועלים בניגוד לערכי המשפחה או לערכים האינדיבידואליים שלהם.

כישורי פתרון בעיות

למדו את ילדיכם לפתח כישורי פתרון בעיות יעילים. זה יכול להעצים אותם לפתור קונפליקטים בצורה בונה ואתית.

חיזוקים חיוביים

הכירו ושבחו את ילדיכם כשהם מיישמים בפועל את הערכים שאתם מנסים להנחיל להם. חיזוק חיובי מעודד חזרה על התנהגות טובה ולכן, חשוב לשים דגש גם על הנושא הזה.

זמן איכות משותף

לבלות זמן איכות ביחד כמשפחה. חוויות משותפות עוזרות לבנות קשרים חזקים וליצור הזדמנויות להטמעה של ערכים.

אחריות ומטלות

מומלץ להקצות מטלות ותחומי אחריות המתאימים לגיל הילד כדי ללמד את הילדים את הערך של תרומה למשפחה וטיפול בסביבתם.

מהסיבה הזאת, ההמלצה היא כן ללמד את הילדים לקחת אחריות על דברים, לתת להם מטלות שונות אשר מותאמות לגיל שלהם וליכולות שלהם – וכמובן, לדאוג שהם יעמדו בכל אותם המטלות – כמובן, שזה דורש מההורים אנרגיה ומאמץ על מנת להשיג את אותה המטרה, אבל זה ללא ספק שווה את המאמץ.

הוסף תגובה