אימון אישי – אימון לראיון עבודה

תהליך קבלת עבודה הוא תהליך מורכב הכולל מספר שלבים. השלב הראשון הוא שלב שליחת קורות החיים , והשלב המרכזי והמשמעותי דורש התמודדות של המועמד עם ראיון עבודה. 
אימון אישי להכנה ל-ראיון עבודה צריך לכלול התייחסות לקורות חיים. פיל רוזנברג,יועץ קריירה בארצות הברית, מציין מדד שוב יוכל מועמד לעבודה לבדוק את האפקטיביות של קורות החיים שלו. להערכתו, אם המועמד מקבל כ15-20 המאפיין מועמדים הפונים אלי מועמדים להסתייע בתהליך של אימון אישי להכנה לקראת ראיונות עבודה,היא העובדה שהם כבר עברו את המשוכה של קורות החיים, אנו עובדים יחדיו על הימנעות מטעויות של מרואיינים בזמן ראיון עבודה עצמו.

ראיון עבודה – טעויות נפוצות

תהליך ראיון עבודה הוא תהליך דינמי וכך ראיון עבודה אחד לעתים לא דומה לאחר. עם זאת, ישנם מאפניים כלליים שחוזרים בכל תהליך ראיון עבודה וטעויות נפוצות שאפשר לצפות ולמנוע.

דקלום תשובות מוכנות מראש
מועמדים רבים מתבלבלים בין ראיון עבודה לחקירה. סוג השיחה שמתקיים במהלך ראיון עבודה הוא דיאלוג. ישנם סוגים שונים של תשאולים . הראיון הנפוץ הוא ראיון בו המגייס ישאל שאלות ותהיה זרימה בשיחה עצמה. ראיון נוסף הוא ראיון התנהגותי שהמיקוד בו הוא בפרטים שהמראיין מבקש לדייק ולהבין לעומק אצל המרואיין. בתהליך של אימון אישי להכנה לראיון עבודה, נתמקד בסימולציות לסוגי ראיונות שונים. באופן כללי, לאורך תהליך אימון אישי כולו, כדאי לזכור שראיון אינו חקירה ועל כן רצוי שהמועמד יציג שאלות ולא ימנע מכך ,ובכך יהפוך את המראיין לחוקר.

הצגת חולשה כתכונה חיובית
לשאלה של "ציין חולשה שלך", מרואיינים רבים, נותנים את התשובה – 'אני פרפקציוניסט'. רצוי לזכור שבשלב זה של ראיון עבודה מטרת המראיין היא לבחון את ההתמודדות של המרואיין עם השאלה ולא לבחון את תשובתו. על כן, במסגרת אימון אישי לראיון עבודה אני תמיד מנחה את המועמד לתכנן מראש את תשובתו כך שתשקף את כישוריו לצד חולשותיו ובמקביל תציג גם רצון לשיפור ואף תיתן דוגמא איך יתרחש שיפור זה.

פסיביות בזמן ראיון 
אחת הטעויות הנפוצות שאני נתקלת במהלך תהליכי אימון אישי לראיון עבודה,היא העובדה שמרואיינים אינם מכינים שאלות למראיין. הדבר עלול להעיד על חוסר עניין של המועמד בארגון ו/או בתפקיד. לפיכך במסגרת אימון אישי לקראת ראיון עבודה אני תמיד מנחה את המתאמן להכין מראש רשימה של עד 5 שאלות שאותן .

איסוף מידע
מועמדים רבים עושים עבודת הכנה טובה באשר לחיפוש מידע על הארגון שבו יערך הראיון. למרבה הצער בתהליכי אימון אישי לראיונות עבודה אני נתקלת לא אחת במועמדים שאינם עושים הכנה ראויה לעצמם וכך לא מצליחים להפגין ידע במעמד ראיון עבודה עצמו. רצוי שמועמד לעבודה המוזמן ל-ראיון עבודה, יכין לעצמו רשימה של הכישורים השונים בהם הוא ניחן, וניסיונו המקצועי,כך שיסתייע בידו לענות מיידית ובביטחון על כל שאלה שתוצג במהלך הראיון.

זמינות
מועמדים לראיונות עבודה צריכים להקפיד על היותם זמינים ,למעט בשעת ראיון עבודה, ששם מומלץ להקפיד על כיבוי המכשירים הניידים.

המתנה פסיבית
אחד הנושאים שבהן אני נוגעת בתהליך אימון אישי הוא שלאחר ראיון העבודה רצוי להקפיד לא להיכנס לפסיביות של המתנה. אם לא מגיעה תשובה חיובית או שלילית בתום שבוע מהראיון, ניתן להרים טלפון למראיין בארגון או לאיש קשר אחר, ולבדוק את סטאטוס המשרה. חשוב לגרום לארגון לא לשכוח אות המרואיין,לעתים גם אם מועמד לא התקבל למקום אחד, יכול המראיין להמליץ עליו לארגון אחר שטרם פתח משרה לקהל רחב.

הוסף תגובה