אימון אישי: המצקת והדלי

תהליך של אימון אישי הוא תהליך שעוסק בהקניית דרך חשיבה אחרת. ד"ר דונלד א. קליפטון שנמנה על כותבי הספר "גלה את חוזקותיך" (הוצאת מטר) הגה את תיאוריית "הדלי והמצקת" שאותה יישם בארגונים וחברות. תיאוריה זו המבוססת על הדימוי של מצקת ודלי גורסת שלכל אחד מאתנו יש דלי בלתי נראה. הדלי מתרוקן ומתמלא כל הזמן בהתאם למה שאנשים אחרים אומרים לנו או עושים לנו. כאשר הדלי שלנו מלא, אנחנו מרגישים נהדר, כאשר הוא ריק אנחנו מרגישים נורא. לכל אחד מאיתנו יש גם מצקת בלתי נראית, כאשר אנו אומרים או עושים דברים המשפרים את ההרגשה החיובית של אנשים אחרים – אנו ממלאים גם את הדלי שלנו, אך כשאנו משתמשים במצקת שלנו כדי לשאוב מדליים של אחרים- כאשר אנחנו אומרים או עושים דברים המפחיתים את ההרגשה החיובית שלהם – אנחנו פוגעים בעצמנו.

אימון אישי – שינוי מבחוץ מתחיל בשינוי מבפנים

אנשים רבים מגיעים להכרה שהם זקוקים לשינוי כשהם במשבר בחיים האישים או בעסקים. כמאמנת אישית בתהליך של אימון אישי אני נתקלת לא אחת באנשים שגדלו והתחנכו בתרבות שבה קל יותר לומר לאנשים היכן הם שוגים מאשר לשבח אותם. ההתמקדות בפגמים זכורה לרבים עוד מימי בית הספר שבו במקום לעודד את הילד למצות את הייחודיות שבו, הורים רבים לוחצים על ילדיהם לא להיות חריגים. מחקרים עדכניים מוכיחים שרגשות שלילים עלולים להזיק לבריאות ואפילו לקצר את תוחלת החיים, לעומת זאת רגשות חיובים שמקבלים עידוד יום יומי משפרים את הבריאות הגופנית והנפשית ומגנים מפני דיכאון וחולי. 

אומנם, שילובם של רגשות חיובים בשגרת החיים אינו דבר המובן מאליו עבור אנשים רבים. כאשר אנשים נמצאים בעיצומו של תהליך אימון אישי או אימון עסקי, לא אחת אני מוצאת את עצמי מתעקשת עמם להתמיד בשימוש של אמרות חיובית כלפי עצמם וכלפי אחרים. ישנם מספר דרכים בהם ניתן להגביר את המודעות לשימוש של אמירות חיוביות. לדוגמא, כשאדם מגיע אלי לתהליך של אימון אישי למציאת עבודה ואני מבקשת ממנו להגדיר מהי המשרה האידיאלית שהיה מאחל לעצמו,התשובה 'הכמעט אוטומטית' שאני מקבלת היא – "כל משרה שהיא". 

זוהי תשובה חלקית שלא תורמת דבר לתהליך. לכן, במסגרת אימון אישי למציאת עבודה, אני מבקשת מהמתאמן לכתוב שני טורים – טור שבו ירשום את כל מה שהיה רוצה לקבל במקום עבודתו הבא ובטור שבו ירשום את כל מה שהיה רוצה לקחת ממקום עבודתו הנוכחית למקום הבא. 

זהו תרגיל אימון אישי לחשיבה חיובית שמאלץ את המתאמן לסגל לעצמו את היכולת ראות את חצי הכוס המלאה – לראות יתרונות גם במקום עבודתו הנוכחי שאינו טוב עבורו.

אימון אישי – חשיבה חיובית

תהליך עיבוי רגשות חיובים, שמתקיים בכל תהליך של אימון אישי (או אימון עסקי), מקורו בזרם הפסיכולוגיה החיובית (יש הטוענים שלמעשה אימון אישי הוא הפרקטיקה של הפסיכולוגיה החיובית). החוקרת ברברה פרדיקסון, המשמשת גם כמנהלת המעבדה לרגשות חיובים ופסיכופיזיולוגיה באוניברסיטת מישגן, מצאה שרגשות חיובים משפרים את הרווחה הנפשית ואת יכולת ההתמודדות שלנו עם מצבים מורכבים בחיים. 
בתהליך של אימון איש, כשאנו מתמקדים ביצירת העתיד המיטבי עבורנו,אנו גם לומדים להגביר את הרגשות החיובים שלנו. להלן מספר דרכים אותם אנו לומדים בתהליך של אימון אישי לאמץ עבורנו כדרך חיים.

1. כתיבה עצמית: 
כתיבה עצמית היא כלי נהדר שמסייע לנו בחיים בכלל ובתהליך של אימון אישי בפרט ומאפשר לנו לתת משוב על התקדמותנו. על כן רצוי שננהל משוב לעצמנו עד כמה במפגשים שלנו עם אנשים אנו מוסיפים לדלי שלהם או שאובים ממנו. 

2. מיקוד בחיובי: 
בתחילת כל מפגש של אימון אישי אני שואלת את המתאמנים שלי מה היה טוב בשבוע שחלף. מיקוד ראשוני בדברים חיובים גם כשקרה לנו, בוא בבחינת מילוי הדלי שמאפשר לנו להניע את התהליך ולהתמודד באופן יעיל יותר במציאות מורכבת שבה אנו נתונים. 

3. הרחבת מעגל התמיכה שלנו:
קשרים בינאישיים מובילים לגידול משמועתי בשביעות הרצון שלנו בחיים. בכל אינטראקציה חברתית רצוי להתחיל בלמידת השמות של האנשים, להקשיב להם הקשבה פעילה, למצוא תחומי עניין משותפים ולהיות פרואקטיבים בגישתנו לעולם החברתי.פרואקטיביות ככלל היא דפוס התנהגות מוביל בתהליכי אימון אישי ובמפגשי אימון עסקי

4. נתינה: 
מילוי הדלי של אחרים יכול להיעשות ע"י הענקת מתנות. בתהליך של אימון אישי מתן מתנה אינו בהכרח שלפיסי,אלא יכול להיות בצורת הענקת מחמאה או חיוך. 

5. הוקרות: 
בתהליך של אימון אישי אנו מדגישים שהדברים שאנו משבחים באנשים ,מסייעים להם לעצב את זהותם ואת הישגיהם בעתיד. על כן מילוי הדלי בהוקרות חייב להיות ממוקד ייחודי ואישי.בתהליך של אימון אישי , אנו מדגישים שההוקרה צריכה להיות מותאמת לאופיו של הפרט ולאישיותו ,ולא להוות מחמאה או תודה מלאכותית.

הוסף תגובה