אימון אישי ותהליכי פיתוח מנהיגות

אימון אישי לפיתוח מנהיגות וכריזמה

Coaching בגישה שונה 
דורית קיי MA פיתוח אישי,יעוץ ארגוני 

כריזמה מוגדרת כתכונה של אדם מושך שהוא בעל כשרון וקסם אישי, יכולת שכנוע וכשורי תקשורת בינאישית מציוניים. אדם כריזמטי הוא אדם המסוגל להפעיל ולהשתמש בתכונות בהן הוא ניחן על מנת להשפיע על אנשים, מבלי לפנות להגיון, אלא רק באמצעות התכונות האישיות בהן הוא התברך. אנשים שמגיעים למשרות שיש בהן השפעה על אחרים, מגיעים להסתייע בתהליכי אימון אישי ועסקי כדי לפתח תכונות אלו, תכונות שהן הכרחיות לכל מי שנדרש להפגנת מנהיגות.

האם אימון אישי יכול לפתח כריזמה?

אימון אישי Coaching בלועזית, כשמו כן הוא, הוא קודם כל סוג של אימון ולכן מטרתו היא לפתח תכונות נרכשות. מרטי לינסקי, מייסד שותף בחברת הייעוץ קיימברידג לידרשיפ, ומרצה בבית הספר לממשל על שם ג'ון פ. קנדי באוניברסיטת הרווארד, התייחס לסוגיה האם כריזמה ניתנת ללמידה ולתרגול. לדעתו ,בעזרת התחייה נכונה כגון זו שניתן לקבל בתהליך אימון אישי ניתן לפתח כישורי הנהגה אישיים. בתהליך של אימון אישי Coaching מגדיר המנהיג את החזון האישי שלו ומברר לעצמו עד כמה החזון ברור למונהגים. לדברי מרטי לינסקי מנהיגות מוצלחת נשענת על היכולת למצוא את נקודת האיזון בין החזון-השאיפות של הפרט לבין המציאות. מנהיגים טובים, לשיטתו, הם אלה שידעו לעשות את ההתאמה הנ"ל ובמיוחד לדעת לשמר אותה בנסיבות משתנות. תפיסה זו מלווה אותנו גם בתהליך של אימון אישי לפיתוח מנהיגות, שם אנו לומדים לפתח דפוס התנהגות של גמישות ופתיחות ולהגדיר יעד שאפתני אך בעל השגה.

אלו דפוסי מנהיגות הם דפוסים נלמדים ?

מנהיגות מתוך פתיחות וגמישות

תכונות אלו חשובות ביותר על מנת להוציא חזון לפועל. בתהליך של Coaching, בין אם מדובר בתהליך אימון אישי או אימון עסקי, המתאמן מבהיר לעצמו מהם דפוסי הניהול העצמי שלו ומאתר את הגורמים לתקיעות ולחסימה. במקביל, בתהליך של פיתוח מנהיגות, מאמן אישי מראה למתאמן כיצד להפעיל פתיחות וגמישות וכיצד לנצל אותן כאמצעי להשגת מטרותיו.

מנהיגות מתוך פתיחות וגמישות

מנהיגות אישית כמו מנהיגות בארגון גורמת ללחצים רבים, היות ונדרשת מיומנות של קבלת החלטות לרוב בתנאים של עמימות ואי ודאות. בתהליך שלאימון אישי לפיתוח מנהיגות מאמן אישי מתרגל יציבות בתנאים שבהם אנו חשים אי נוחות, ומשקף כיצד אנו מתקשרים זאת לסביבתנו וכיצד יש לווסת ולהתאים את התקשורת הנ"ל.

מנהיגות בסביבה של אי ודאות

מנהיגות אישית כמו מנהיגות בארגון גורמת ללחצים רבים, היות ונדרשת מיומנות של קבלת החלטות לרוב בתנאים של עמימות ואי ודאות. בתהליך של אימון אישי לפיתוח מנהיגות מאמן אישי מתרגל יציבות בתנאים שבהם אנו חשים אי נוחות, ומשקף כיצד אנו מתקשרים זאת לסביבתנו וכיצד יש לווסת ולהתאים את התקשורת הנ"ל.

מנהיגות מתוך פתיחות וגמישות

מנהיגות אמיתית נמדדת במצבי משבר שהם גם מצבים של אי ודאות. ואולם, דווקא אז מומחיות שלנו בתחום מסוים, או יכולות טכניות מסוימות, אינן תמיד מספיקות להתמודד בהצלחה עם המציאות המורכבת. בתהליך של אימון אישי ובתהליך של אימון עסקי לפיתוח מנהיגות מאמן אישי מאתר את החזקות של הפרט ו/או המנהל ואת תחומי העניין שלו, ומנווט אותו לרכוש מיומנות נוספות שטרם למד – בפועל מלמד את המתאמן להרחיב את רפרטואר הכלים הזמינים לו.

מנהיגות ויכולת בין תחומית

מנהיגות אמיתית נמדדת במצבי משבר שהם גם מצבים של אי ודאות. ואולם, דווקא אז מומחיות שלנו בתחום מסוים, או יכולות טכניות מסוימות, אינן תמיד מספיקות להתמודד בהצלחה עם המציאות המורכבת. בתהליך של אימון אישי ובתהליך של אימון עסקי לפיתוח מנהיגות מאמן אישי מאתר את החזקות של הפרט ו/או המנהל ואת תחומי העניין שלו, ומנווט אותו לרכוש מיומנות נוספות שטרם למד – בפועל מלמד את המתאמן להרחיב את רפרטואר הכלים הזמינים לו.

מנהיגות ומיומנות התכנון

מנהיגות אישית כלפי פנים כמו גם מנהיגות במובנה ה"קלאסי" יותר – הפונה כלפי חוץ, מתבססת על יכולת ניהול משאבים וביניהם ניהול זמן – המשאב היקר ביותר שינו. כך, על מנת לדעת כיצד להפעיל את הידע הרכש שהפרט רכש בתהליכי ה-Coaching שעבר, עלינו לשקוד וללמד מיומנויות תכנון של ניהול משימות וניהול זמן. במסגרת אימון אישי לפיתוח מנהיגות המתאמן לומד איך להתאים את הזמן הפנוי שלו ליעדים שהגדיר.

מנהיגות והאצלת סמכויות

בתהליכי יעוץ ארגוני כמו בתהליכי אימון אישי, אנו נתקלים רבות במנהלים שמקשרים בין מנהיגות לריכוזיות ומתקשים להאציל סמכויות. כאשר מתמקדים בסוגיה זו מגלים כי ריכוזיות נובעת מחשש לאבדן שליטה. בפועל, המנהלים חוששים שהעובדים יחושו עליונות על פניהם, ירגישו שהם 'יודעים יותר ממנו' ובדרך זו יצאו מחוץ לספרת ההשפעה שלו. תהליך של אימון אישי לפיתוח מנהיגות מאפשר לפרט ללמד לוותר אך יחד עם זאת לדעת כיצד, מתוך ויתור זה, להעצים את האחר ובדרך זו גם לחזור ולחזק את עצמו. 
לסיכום, אימון אישי לפיתוח מנהיגות מתמקד בפיתוח מיומנות של תכנון, האצלת סמכויות והפעלת אינטליגנציה רגשית. וכאן אנו חוזרים לנושא המקורי כי כריזמה היא סכום התכונות הללו ולכן תהליכי Coaching יכולים בהחלט לתרום לפיתוח הכריזמה של הפרט.

הוסף תגובה